Hej
Bifogar enkel ritning på hur vi vill ändra i källaren. Hur ska de nya avloppsrören ligga?
Röda prickar är nytt och gröna befintligt.

Tacksam för svar.
Jonsey
 
  • Skiss källaren.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova dig fram är mitt råd, med olika vinklar och alt var förgreningarn till wc, golvbrunn, handfat passar bäst, allt för att få mjuka vinklar och ok lutning. Bifogar ett förslag, tyvärr ej i skala då det inte fanns ngra mått i din ritning.
Lycka till, Mazen
 
hej på den sista ritingen av Mazen så ser jag ett fel du har dragit 50rör från stamen till ett handfat och det är inte att rekomedera pga lätare att få stopp i röret mm och därför drar man 75rör fram till handfatet och säter en förminskning vid handfatet en 75/50 förminkning, Sen skulle jag dra 110 dit där hanfatets avlopp ansluter sitter och sen förminska ner till 75 till badkaret och tvätstellet och sen som jag har skrivit åvan
 
  • Gilla
fire786
  • Laddar…
Tackar så mycket. Då är det bara att bila upp och fixa till så att vvs:arnen bara behöver ansluta rören.
 
Jag får hålla med oavvs, blir mindre risk för stopp, 75 rör till handfat nytt för mig men bra när man lär sig av dom som kan :)
 
den besta kunskapen man kan ha är att ta vara på ny info och lärasig av den
 
Har jag gjort fel ?

Jag har dragit 50 mm rör från handfatet ner till ett 75 mm rör i i källaren
använde 50mm rör för att det skulle få plats inne i väggen.

det är 3 vinklar på röret

först en 90 graders vinkel som går in i väggen
sen 2 stycken 45 graders vinklar i träbjälklaget.

Fel eller......
 
Det vekar vettigt i mitt tycke!
 
du får ha en 90 gradare i första böjen från tvätstället wc lr liknade och sedan får det bara vara 45gradade
 
oavvs skrev:
du får ha en 90 gradare i första böjen från tvätstället wc lr liknade och sedan får det bara vara 45gradade
Är det 90 gradarn från vertikalplan till horisontalplan medräknat då eller är den förutom ?
 
50 mm rör till tvättställ är helt i sin ordning enligt Uponor. Se sidan 15 i Uponor PP inomhusavloppssystem

Ni har väl inte glömt avluftningen?
 
Har precis upptäckt att det är urgamla avloppsrör från nuvarande golvbrunn till stammen. Förmodligen senare 40 tal.
Lika så med stammen. Jag misstänker att jag måste byta ut avloppsröret från befintlig golvbrunn och hoppas att det går att ansluta nya rör till stammen. Så det bästa är nog att ta ut en fackman som får göra anslutningarn. Men jag säger bara vilket jobb det blir med att bila upp golvet. Phu. För det räcker väl med att bila upp där rören ska vara? Eller måste hela källargolvet bilas upp?
 
Jag hade inte ens övervägt att ha kvar en 60 år gammal stam under ett rum som jag renoverar. Nu är det givna tillfället att byta stammen och alla de andra gamla rören. Inte kul med en kass avloppsstam mitt under det nylagda klinkergolvet!
 
hej!
håller med föregående talare
men vad är det förmatriel i den gamla rör stamen är det jutgärn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.