Har problem med en 315X där ena hjulet fastnat. Råkade ut för samma med farsans för 2 år sen. Då hade vi garanti och fick båda morerna utbytta. Nu har jag råkat för samma på min. Har egentligen 3 veckor kvar på en extra köpt garanti. men Firman som sålt extra garantin har kursat så den är värdelös, så rätt surt..
Så nu återstår att kåpa ny motor, kostar ca 2000:- Samtidigt inser jag att felet sannolikt ligger i växelhuset inte själva elmotorn. Men växelhus går inte att köpa löst.
Har någon provat att renovera växelhuset på en automover? . Eller är det helt kört, bara att beställa nytt?
Så nu återstår att kåpa ny motor, kostar ca 2000:- Samtidigt inser jag att felet sannolikt ligger i växelhuset inte själva elmotorn. Men växelhus går inte att köpa löst.
Har någon provat att renovera växelhuset på en automover? . Eller är det helt kört, bara att beställa nytt?
Bästa svaret
Jag har tagit fram renoverinssatser till både dessa mindre och de större modellerna, så ja det går.
Men på dessa mindre motorer finns det lite mer möjliga haveriorssker än på de stora. Så de är lite lurigare. Är bara plastkugghjulen närmast elmotorn ok så finns det hopp. De brukar dock sällan låsa sig helt.
Pilla isär och titta hur det ser ut.
Här har du en guide som jag gjort till de större motorerna, men de är rätt lika.
https://www.dropbox.com/s/azfpqu9er38fwkx/Wheel motor maintenance and repair.pdf?dl=0
Så här ser de ofta ut i den planetväxeln längst ut mot hjulet.
Och en bild på hur det bör ser ut.
Mvh Gordon
Men på dessa mindre motorer finns det lite mer möjliga haveriorssker än på de stora. Så de är lite lurigare. Är bara plastkugghjulen närmast elmotorn ok så finns det hopp. De brukar dock sällan låsa sig helt.
Pilla isär och titta hur det ser ut.
Här har du en guide som jag gjort till de större motorerna, men de är rätt lika.
https://www.dropbox.com/s/azfpqu9er38fwkx/Wheel motor maintenance and repair.pdf?dl=0
Så här ser de ofta ut i den planetväxeln längst ut mot hjulet.
Och en bild på hur det bör ser ut.
Mvh Gordon
Tack för goda råd.G GordonE skrev:Jag har tagit fram renoverinssatser till både dessa mindre och de större modellerna, så ja det går.
Men på dessa mindre motorer finns det lite mer möjliga haveriorssker än på de stora. Så de är lite lurigare. Är bara plastkugghjulen närmast elmotorn ok så finns det hopp. De brukar dock sällan låsa sig helt.
Pilla isär och titta hur det ser ut.
Här har du en guide som jag gjort till de större motorerna, men de är rätt lika.
[länk] motor maintenance and repair.pdf?dl=0
Så här ser de ofta ut i den planetväxeln längst ut mot hjulet.
Och en bild på hur det bör ser ut.
Mvh Gordon
Tror mina kuggar klarat sig. Är relativt tight i kuggarna. Fettet var delvis som fasta kakor. Har en del rengöring kvar. Hade inget bra medel hemma. Har sprejat med bromsrengöring och tandborste. Men tro det är en bra att lägga dom i något som löser upp på djupet något dygn. Tänkte lacknafta i en kopp.
med tanke på hur detta såg ut så är det nog bara att gå på den andra också när man är i farten. eller är det vanligt att bara en slitits, mao If it ain't broke, don't fix it.
Jag skickar mail om jag har behov av delar. När jag synat lite mer.
Skönt om det är så enkelt. Ta andra också, annars är det risk att plastkuggen går ner sig närmast motorn!M mojjen skrev:Tack för goda råd.
Tror mina kuggar klarat sig. Är relativt tight i kuggarna. Fettet var delvis som fasta kakor. Har en del rengöring kvar. Hade inget bra medel hemma. Har sprejat med bromsrengöring och tandborste. Men tro det är en bra att lägga dom i något som löser upp på djupet något dygn. Tänkte lacknafta i en kopp.
med tanke på hur detta såg ut så är det nog bara att gå på den andra också när man är i farten. eller är det vanligt att bara en slitits, mao If it ain't broke, don't fix it.
Jag skickar mail om jag har behov av delar. När jag synat lite mer.
Lacknafta är det bästa att rengöra med, dock mindre bra för händerna
Vad rekommenderar du att fetta in med? Har insett att man skall inte fylla med fett alla bil-drivknut här. Jag har en tub smörjfett till vinkelväxeln till trimmern. Är det rätt tänkt?, och se till att alla delar är hyfsat rikligt täckta?G GordonE skrev:Jag har tagit fram renoverinssatser till både dessa mindre och de större modellerna, så ja det går.
Men på dessa mindre motorer finns det lite mer möjliga haveriorssker än på de stora. Så de är lite lurigare. Är bara plastkugghjulen närmast elmotorn ok så finns det hopp. De brukar dock sällan låsa sig helt.
Pilla isär och titta hur det ser ut.
Här har du en guide som jag gjort till de större motorerna, men de är rätt lika.
[länk] motor maintenance and repair.pdf?dl=0
Så här ser de ofta ut i den planetväxeln längst ut mot hjulet.
Och en bild på hur det bör ser ut.
Mvh Gordon
Nog mer rädd för det motsatta, min är från 2018, tror 315X lanserades det året, så rätt tidig även om standard versionen 315 kom några år innan.G GordonE skrev:
Sen om eventuell kvalitet höjts eller sänkts på komponenterna skall ju vara osagt. Men helt klart verkar ju dessa kugghjul, och deras val av fett vara HQ svaga punkt.
Var försiktig med vilket smörj ni använder. Kugghjulen är väl av plast eller nylon? Smörj som innehåller silikon är döden för motorerna tydligen.
Själv rengör och smörjer jag en gång om åtet, då avänder jag enbart vaselin, det har fungerat bra.
Själv rengör och smörjer jag en gång om åtet, då avänder jag enbart vaselin, det har fungerat bra.
Redigerat:
Nu är "Flash" uppe och jobbar igen. Efter en del rengöring så framgick att även mina kugghjul närmast motorn var vita.. Även om slitaget inte var så överdrivet som i din bild ovan. Så var mina kuggar längst mot växellådan lite mer glappiga. Det gällde både den dåliga och friska motorn. De vita närmast motorn var dock riktigt bra. Misstänker att jag räddar ett par säsonger med det jobb jag gjort nu. Men nästa gång så har nog de kuggarna gjort sitt. Du kan inte plocka ihop bara ett "kuggpaket" kommer inte vara aktuellt med hjullager för min del. Finns inte en tillstymmelse till glapp där. Det sitter ju kuggar i tre lager. Är det bara de första yttersta mot hjulet du har?G GordonE skrev:
Skönt att höra att det löste sig
Ja jag har bara de yttre kugghjulen. I normalfallet är det de som slits mest för att de går med lägs varvtal och högst last.
I vissa fall går även de mot elmotorn, men då är det trokigtvis pga felmonterad växellåda(för lite spel i axelns riktning) från fabrik elker annat som gör att det går exeptionellt trögt.
Du är välkommen att höra av dig om några år om det behövs
Mvh Gordon
Ja jag har bara de yttre kugghjulen. I normalfallet är det de som slits mest för att de går med lägs varvtal och högst last.
I vissa fall går även de mot elmotorn, men då är det trokigtvis pga felmonterad växellåda(för lite spel i axelns riktning) från fabrik elker annat som gör att det går exeptionellt trögt.
Du är välkommen att höra av dig om några år om det behövs
Mvh Gordon
Hej. Kliver på tråden här med en fråga. Någon som vet var jag kan få tag på kullager, drivhjulen bak på motorn?G GordonE skrev:Skönt att höra att det löste sig
Ja jag har bara de yttre kugghjulen. I normalfallet är det de som slits mest för att de går med lägs varvtal och högst last.
I vissa fall går även de mot elmotorn, men då är det trokigtvis pga felmonterad växellåda(för lite spel i axelns riktning) från fabrik elker annat som gör att det går exeptionellt trögt.
Du är välkommen att höra av dig om några år om det behövs
Mvh Gordon