ulfben ulfben skrev:
Vilken mätare har du? Är det Chint DTSU 666 så ser du inställningen på samma "sida" (skärmbild 4) som visar baud:
[bild]

Och tolkas så här:
[bild]

Det vore kalas om du kunde dubbelkolla vad du har där, och också vad din adress är inställd på.
Såhär ser min ut...
 
  • En trefas smart elmätare från Chint visar en sifferskärm och LED statusindikatorer för L1, L2, och L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Yes, men skärmen efter denna, som visar adressen? Vilket värde har du där?
 
M M_elberg skrev:
Såhär ser min ut...
Elmätare, digital display, kablar, märkningar 'L1', 'L2', 'L3', 'N', knappar 'SET', 'ESC', QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jii och 1 till
  • Laddar…
Stort tack!

Då är det bekräftat att Sungrow kör en custom setting från fabrik på "sina" mätare. Det går nämligen inte att sätta en adress högre än 247 från mätaren själv.

Då får min leverantör skicka hit en elektriker så de kan byta mätaren. Det är för jävla dumt att de inte låter oss justera dessa inställningar på växelriktaren, så att man kan köra vilken mätare som helst.
 
ulfben ulfben skrev:
Stort tack!

Då är det bekräftat att Sungrow kör en custom setting från fabrik på "sina" mätare. Det går nämligen inte att sätta en adress högre än 247 från mätaren själv

Då får min leverantör skicka hit en elektriker så de kan byta mätaren. Det är för jävla dumt att de inte låter oss justera dessa inställningar på växelriktaren, så att man kan köra vilken mätare som helst.


hur löste ni att få en adress högre än 247 på smart meter ?
 
M Materi151 skrev:
hur löste ni att få en adress högre än 247 på smart meter ?
Jag har inte ändrat, det var inte där mitt problem låg. Hade med uppdateringen av VR att göra.
 
M M_elberg skrev:
Jag har inte ändrat, det var inte där mitt problem låg. Hade med uppdateringen av VR att göra.
M M_elberg skrev:
Jag har inte ändrat, det var inte där mitt problem låg. Hade med uppdateringen av VR att göra.
vilken adress ska man ha den på?
 
M Materi151 skrev:
vilken adress ska man ha den på?
254
 
M Materi151 skrev:
vilken adress ska man ha den på?
Har du inte adress 254, så har jag fattat det som att mätaren inte är configurerad till sungrow och hur man gör det vet jag inte. Det ska den vara om du köpt VR och mätare tillsm.
 
M M_elberg skrev:
Har du inte adress 254, så har jag fattat det som att mätaren inte är configurerad till sungrow och hur man gör det vet jag inte. Det ska den vara om du köpt VR och mätare tillsm.
Okej tack, jag har köpt dom separat men fick att det var denna jag skulle ha från sungrow supporten.
 
M mortimer skrev:
Utan smartmätare så ser du i app:
Vad din anläggning producerar
Vad av det du producerar som du använder i huset.

Dessutom med smartmätare ser du:
Vad som går ut på nätet
Vad du köper från nätet

Från dina bilder så är det lite tvetydligt. Hur ser det ut där din smartmätare är inkopplad, bild från mätarskåpet ?
Jag har ingen smartmätare. Var ser jag i appen hur mycket jag använder i huset?


M mortimer skrev:
Utan smartmätare så ser du i app:
Vad din anläggning producerar
Vad av det du producerar som du använder i huset.

Dessutom med smartmätare ser du:
Vad som går ut på nätet
Vad du köper från nätet

Från dina bilder så är det lite tvetydligt. Hur ser det ut där din smartmätare är inkopplad, bild från mätarskåpet ?
 
K
Glögge Glögge skrev:
Jag har ingen smartmätare. Var ser jag i appen hur mycket jag använder i huset?
Nej, du ser inte det utan smart-mätare. Bara om du har tredje parts lösningar. Om du har tibber och helst också tibber pulse är ett exempel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.