Hej,

Skall skruva trall 34x145 med dold montering och ser att Camo numera även har 75mm skruvar i tillägg till den vanliga 60mm. I deras katalog säger de för 34mm att man kan köra antingen 60mm med extra lång bits eller med 75mm och normal bits.

Är det någon som vet skillnaden på resultatet, gör den långa bitsen att hålet syns mer då det ju rimligen bör bli 10mm djupare. Eller är det bara att 75mm är bättre anpassat för 34mm?

Bor ca. 500m från havet. Vågar man köra C4 eller gräva djupt och köra på rostfritt A4?

Tack på förhand för alla tips.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
M magohl skrev:
Hej, Bor ca. 500m från havet. Vågar man köra C4 eller gräva djupt och köra på rostfritt A4?

Tack på förhand för alla tips.
C4 är bara till för trall inomhus under tak.!!! Alt enligt ESSVE katalog.
Jag själv använde A4 60 mm med dubbel gänga utan huvud och häromdagen skruvade jag ut ett 10- tal brädor för service på terasspoolen, alla skruvar var som nya efter 7 år.
Välj A4 alltid och skruva bara i varannan bjälke =1/2 priset på skruvåtgång.
 
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
C4 är bara till för trall inomhus under tak.!!! Alt enligt ESSVE katalog.
Jag själv använde A4 60 mm med dubbel gänga utan huvud och häromdagen skruvade jag ut ett 10- tal brädor för service på terasspoolen, alla skruvar var som nya efter 7 år.
Välj A4 alltid och skruva bara i varannan bjälke =1/2 priset på skruvåtgång.
Vem har trall inomhus?
Här är info från Essves hemsida på Classic trallskruv,
Teknisk specifikation för en produkt, troligen en skruv, med information om material, korrosivitetsklass, och användningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
M magohl skrev:
Hej,

Skall skruva trall 34x145 med dold montering och ser att Camo numera även har 75mm skruvar i tillägg till den vanliga 60mm. I deras katalog säger de för 34mm att man kan köra antingen 60mm med extra lång bits eller med 75mm och normal bits.

Är det någon som vet skillnaden på resultatet, gör den långa bitsen att hålet syns mer då det ju rimligen bör bli 10mm djupare. Eller är det bara att 75mm är bättre anpassat för 34mm?

Bor ca. 500m från havet. Vågar man köra C4 eller gräva djupt och köra på rostfritt A4?

Tack på förhand för alla tips.
Jag har en altan i 34x145 skruvad med Camo och har flera skruvar som gått av när trallen rört/vridit sig pga torkning. Jag vet inte om det kan bero på att jag har C4 (sett att många skruvar är ytrostiga) eller om Camoskruvarna helt enkelt är för klena för den dimensionen av trall.

/M
 
  • Gilla
magohl
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vem har trall inomhus?
Här är info från Essves hemsida på Classic trallskruv,
[bild]
Det står att C4 är till för trall som inte rör sig!
Och all trall som är under bar himmel rör sig!
Min trall är helt ihop i Mars efter snösmältning och har 6-10 mm springa i Juli.
Det är bara mjuka skruvar som kan böja sig 3-4 mm två gånger varje år.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det står att C4 är till för trall som inte rör sig!
Och all trall som är under bar himmel rör sig!
Min trall är helt ihop i Mars efter snösmältning och har 6-10 mm springa i Juli.
Det är bara mjuka skruvar som kan böja sig 3-4 mm två gånger varje år.
Ändå rekommenderas C4 till trall......

Text om användningsområden för trallskruv: montering av trallvirke, utsatta miljöer, rekommenderar förborrning.
 
K Kane skrev:
Ändå rekommenderas C4 till trall......

[bild]
Ja dom rekommenderar C4 till trall som inte rör sig!
Det står i det finstilta.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja dom rekommenderar C4 till trall som inte rör sig!
Det står i det finstilta.
Var hittas det finstilta?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
K Kane skrev:
Var hittas det finstilta?
Det står i ditt inlägg #6

Svensk text om användningsområden för ESSVE Trallskruv, montering på utemiljöer och hårdare träslag.
För konstruktioner med mycket rörelse, rekommenderaras alltid trallskruv av rostfri kvalitet!

Det är bara trall som ligger under tak i inglasat uterum som inte rör sig.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det står i ditt inlägg #6

[bild]
För konstruktioner med mycket rörelse, rekommenderaras alltid trallskruv av rostfri kvalitet!

Det är bara trall som ligger under tak i inglasat uterum som inte rör sig.
Du övertolkar Essves text.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Redigerat:
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.