Hej

Kan man använda planteringsjord istället för toppdress när man bara ska stödså på småplättar?

Varför används egentligen toppdress? Är det för strukturen är bättre?
 
För småplättar kan du använda nästan vad som helst så länge det håller lite fukt. Har sått både litet och smått i allt från gratis till billigt material, men aldrig något fint specialsubstrat för gräsmattor.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
J Julistormen skrev:
Hej

Kan man använda planteringsjord istället för toppdress när man bara ska stödså på småplättar?

Varför används egentligen toppdress? Är det för strukturen är bättre?[/ QUOTE
*
Varför, lite överdrivet för att det går att sälja. Så här tror jag det är.
Jord finns av olika kvaliteter
- Jord (fem säckar för 100 kr), baserad på avloppsslam, ”humanprocessat livsmedelsejekt”. P-piller- och läkemedelsberikat som ej bör användas för köksväxter.
- Planteringsjord, lite bättre jord som inte innehåller större klumpar och kan ha tillsats av gödning.
- Toppdress, finkornig jord utan klumpar, kanske med viss gödning.
- Specialjord, sur eller basisk för att passa viss växttyp.
*
 
Redigerat:
Dressjord innehåller sand och om mattan behöver dräneras så är det bra t ex om man haft tyngre maskinet på ytan eller vid relativt nytt gräs på ren kerjord. Sand ger också ett fastare underlag som inte sjunker undan pga nedbrytning. Jag kommer t ex att fylla alla hål efter gamla fruktträd etc med ren sand i ett första skede och samtidigt jämna till resten av mattan eftersom sanden är så billig. Jorden är redan utmärkt "kesoaktig" till strukturen som äldre gräsmattor ofta är så jag hehöver inte mer mull än gräsklippet ger.
Vanlig jord tillför mull som håller vatten och näringsämnen som gräset senare kan använda.Är det bara frågan om att jämna till lite mindre ojämnheter funkar det med andra ord minst lika bra som sand och oftast antagligen bättre.
Eftersom gräs som inte är nysått sällan behöver mer näring utom, möjligen, på ren sand så behöver man inte fokusera på ev tillsatt gödning.
 
  • Gilla
UltraKatty och 1 till
  • Laddar…
S
Planteringsjord på påse är gjord på torv. När torven bryts ner till jord sjunker den ihop. Anläggnings/ gräsmattejord är mineralbaserad och sjunker bara lite.
Toppdress är väl torv och sand.
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Planteringsjord på påse är gjord på torv. När torven bryts ner till jord sjunker den ihop. Anläggnings/ gräsmattejord är mineralbaserad och sjunker bara lite.
Toppdress är väl torv och sand.
Sammanfattningsvis så kan jag där jag är nöjd med marknivån strö på planteringsjord (påsar) på dom platser där jag ska ströså
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Toppdress brukar vara riktig skit. Fullt med pinnar och annat mös.
 
Eller åk och köp harpad matjord betydligt billigare än påsjord. Funkar fint att laga gräsmattan med.
 
raveper raveper skrev:
Toppdress brukar vara riktig skit. Fullt med pinnar och annat mös.
beror nog på vad man köper för toppdress. Slängde ut 26 säckar häromdagen från Emmaljunga. Tror jag hittade. 2 små pinnar allt som allt.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.