Marknadsvärdet på min villa är i dagsläget 2.9 miljoner och jag har lån på 600.000kr. Iochmed att jag har lite i lån så blir inte skillnaden så stor om jag ökar villalånet med 200.000kr och sen betalar av vinstskatt på mitt förra boende (lägenhet där vinsten var ca 1miljon) med de pengarna som jag lånar. Om jag betalar in de 200.000kr som vinsten är (20%) så sparar jag 20.000 (iochmed att vinstskatten ökar till 22%) + så kan jag börja amortera av de extra 200.000kr som jag lånar av banken, räntan på uppskovet går ju inte att amortera på direkt, den ligger ju bara där år efter år och sen måste man ändå tillslut betala vinstskatten någon gång. Samtidigt så vet jag att banken kommer att sänka min räntesats för att jag lånar mer av dom.

Min villa som i dagsläget är värderad till 2.9 miljoner kr kostade mig 1.765.000kr när jag köpte den, om jag skulle sålt den idag så skulle ju vinsten bli 1.135.000kr, samtidigt så hade jag ju den där miljonen i vinst från min förra lägenhet, totalt sett vinst på 2.135.000kr. Enligt de nya lagarna så får man inte ha mer än 1.600.000 i uppskov så jag hade ändå tvingats att betala in vinstskatt på 2.135.000-1.600.000=535.000kr, 20% av det är 107.000kr.

Tänker jag fel ang inbetalningen av vinstskatten eller vad har ni för synpunkter?
 
Snailman
den här gränsen för uppskovsbelopp, gällde inte den bara nya uppskov?
 
vet faktiskt inte, kanske. Men om jag säljer min villa så kommer den att påverkar mig pga min tidigare lägenhetsvinst.
 
Snailman
har du läst den tidigare tråden om fastighetsskatten?
 
Jag tror du gör rätt. Eftersom skatten skall betalas förr eller senare, och räntan på uppskovet blev så hög, så kan det vara smart att betala in den. Om man därtill, som du verkar göra, går med tankar att sälja huset och därmed passerar gränsen för maxuppskoven så ökar anledningarna ännu lite till att göra sig av med det där uppskovet som nu mest kommer att vara tll besvär.
 
Skulle bara säga att jag pratade med skatteverket, om det är nån annan som är intresserad av att göra samma sak så är det blankett K2 som man ska fylla i med namn och sen enbart punkt I (I som i Ivar). Ha uppskovets pengar på ditt skattekonto senast den 13 (?) februari, efter det så blir det ränta.
 
Hemmakatten
Jag tror, utav samma anledningar som Swetrot, att det i ditt fall är rätt att låna upp pengar och betala del av reavinstskatten.
 
Jag har nu tagit lån på 200000kr och ringde skatteverket ang frivillig inbetalning av uppskjuten skatt, jag hade egentligen viljat betala in det direkt, men isåfall så blir det på 2006 års inkomst (2007 års deklaration), men då måste jag isåfall betala 5% ränta för att det egentligen skulle ha varit inbetalt 13(?) februari enligt skatteverket, alltså en extra kostnad på ca 9000kr. Annars så får jag vänta till min slutskatt är färdig (ska vara i december för min del) och sen så får jag ta det istället på 2007 års inkomst (och ska då vara inne 13 (?) februari 2008).
Jag hade fått för mig att det gick att betala in den uppskjutna skatten när som helst, men så verkar det inte fungera. Skumt egentligen att man inte kan betala in den uppskjutna skatten när som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.