P
@
P Peter_K skrev:
Har köpt en laddhybrid och inser att min "tillfälliga" gummikabel ut till parkeringen inte duger så det får nog bli en en ny 3-fas och en laddbox. Vet inte vad som är att föredra, fast eller lös laddkabel. Hade tänkt mig en lite mindre smidigare laddare som ska skruvas upp på staketet vid parkeringen.

Kanske någon av dessa.

[länk]

[länk]
Lös kabel. Du kan ändå välja att låsa fast den i laddboxen permanent om du önskar...
 
P
@ @ndreas skrev:
Lös kabel. Du kan ändå välja att låsa fast den i laddboxen permanent om du önskar...
Vad är fördelen med lös kabel förutom om den skulle gå sönder ?
Till bilen följer det med en kabel typ 2 samt en med schuko och laddbox. Tänkte att det var bra om de alltid låg i bilen utifall att man vill ladda någon annanstans.
 
@
P Peter_K skrev:
Vad är fördelen med lös kabel förutom om den skulle gå sönder ?
Till bilen följer det med en kabel typ 2 samt en med schuko och laddbox. Tänkte att det var bra om de alltid låg i bilen utifall att man vill ladda någon annanstans.
Efter vägen laddar man "aldrig" med typ 2 kabel eftersom det går för långsamt. Då snabbladdar man istället med ccs och då är kabeln fast i laddaren. Finns väl ingen nackdel med löskabel i och med att du kan låsa fast den. Själv så har jag en extra typ 2 kabel i bilen.....fast den är som sagt oanvänd då man iprincip inte använder dem efter vägen...
 
P
Tänkte hålla ner kostnaden och kablarna var ju svindyra lösa men har man ingen nytta av typ 2 kabeln på "vägen" så kan den ju i sådana fall få sitta i laddaren.
 
P Peter_K skrev:
Tänkte hålla ner kostnaden och kablarna var ju svindyra lösa men har man ingen nytta av typ 2 kabeln på "vägen" så kan den ju i sådana fall få sitta i laddaren.

Nytta och nytta. Vi har använt vår extra typ 2 kabel en del gånger när vi vart i väg. Någon gång när vi stannat på hotell, någon gång när vi vart på ett varuhus eller liknande. När vi var på Liseberg i förra sommaren så använde vi den. Vi slapp sedan stanna påvägen hem och snabbladda. Skulle sakna den kabeln om vi inte haft den i bilen.

Edit: vi har förövrigt en annan lös typ 2 kabel fastlåst i laddboxen där hemma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag ställde mig samma fråga i julas. Kom fram till att lös är bäst. Som andra sagt så går dem att låsa fast. Och om kabeln blir skadad så är det lättare att byta i framtiden (slipper kalla på elektriker).
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Det finns riktigt billiga kablar av bra kvalitet på AliExpress. Köp en extra lös kabel där bara.
 
  • Haha
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns riktigt billiga kablar av bra kvalitet på AliExpress. Köp en extra lös kabel där bara.
Vågar man det? Det behöver ju trots allt vara en bra kabel.
 
H hempularen skrev:
Vågar man det? Det behöver ju trots allt vara en bra kabel.
Inga bekymmer. Det är samma kablar som saluföra under kända varumärken i EU/USA. Tillverkade i samma fabriker...
 
Jo det brukar hävdas, och det stämmer säkert ofta också. Men i andra sammanhang har det sålts direkt livsfarligt skräp från Ali. Saker som påstås vara "samma" som originalet. För en del år sedan såldes det Ericsson mobilladdare som var identiska med originalet, utvändigt. Bara lite lustigt att alla hade samma serienummer...

Öppnade man den så visade det sig att den inte ens innehöll en transformator, bara en likriktardiod, och ett mostånd som begränsade strömmen. Telefonen blev strömförande på höljet (230V).

Just den läste jag om, men en kollega köpte en liknande variant, som iofs innehöll en transformator, men med isolationsavstånd som låg på bråkdelar av en mm. och transformatorn var extremt liten, trots att det bara var en 50Hz krets, ingen switchad nätdel. Det tog ca 2 dygn att ladda en telefon med den.
 
H hempularen skrev:
Jo det brukar hävdas, och det stämmer säkert ofta också. Men i andra sammanhang har det sålts direkt livsfarligt skräp från Ali. Saker som påstås vara "samma" som originalet. För en del år sedan såldes det Ericsson mobilladdare som var identiska med originalet, utvändigt. Bara lite lustigt att alla hade samma serienummer...

Öppnade man den så visade det sig att den inte ens innehöll en transformator, bara en likriktardiod, och ett mostånd som begränsade strömmen. Telefonen blev strömförande på höljet (230V).

Just den läste jag om, men en kollega köpte en liknande variant, som iofs innehöll en transformator, men med isolationsavstånd som låg på bråkdelar av en mm. och transformatorn var extremt liten, trots att det bara var en 50Hz krets, ingen switchad nätdel. Det tog ca 2 dygn att ladda en telefon med den.
Det är 20 år sedan.
 
Ju dyrare vara, desto mindre fusk. Det kostar för mycket att åka dit.
 
Jag skulle inte tycka att fast eller lös kabel var det viktigaste vid köp av laddbox, utan andra saker. Oavsett dagens bil skulle jag köpa en box redo för en riktig elbil, och med det menar jag en trefasbox som går att lastbalansera mot husets övriga förbrukning och därtill en som är hyfsat smidig att styra med app (och eventuellt hemautomation) med avsikt att kunna utnyttja billig timtaxa om man har/går över till sådan.

Vad gäller kabel föredrar jag att ha en specifik för hemmaladdaren och en annan typ 2-kabel för när man är på resande fot.

Vill man spara in ett par tusenlappar kan man förvisso ha en lös kabel och använda samma som när man reser, i synnerhet om man sällan gör det. Men det blir lite osmidigare.

Hur som helst skulle jag tänka lite längre än denna hybrid som nu köpts. Hybrider är bara en instegsdrog till riktigt elbilskörande.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle inte tycka att fast eller lös kabel var det viktigaste vid köp av laddbox, utan andra saker. Oavsett dagens bil skulle jag köpa en box redo för en riktig elbil, och med det menar jag en trefasbox som går att lastbalansera mot husets övriga förbrukning och därtill en som är hyfsat smidig att styra med app (och eventuellt hemautomation) med avsikt att kunna utnyttja billig timtaxa om man har/går över till sådan.

Vad gäller kabel föredrar jag att ha en specifik för hemmaladdaren och en annan typ 2-kabel för när man är på resande fot.

Vill man spara in ett par tusenlappar kan man förvisso ha en lös kabel och använda samma som när man reser, i synnerhet om man sällan gör det. Men det blir lite osmidigare.

Hur som helst skulle jag tänka lite längre än denna hybrid som nu köpts. Hybrider är bara en instegsdrog till riktigt elbilskörande.
Nja då vi har husvagn lär det nog dröja innan det blir en ren elbil och då har vi antagligen flyttat härifrån. Men en 3-fas laddare blir det. Funderar på en Zaptec.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.