Hej! Vi har en altandörr med dörrhandtag samt lås på insidan. Är det möjligt att installera ett (nytt) handtag (och låset) på utsidan istället? Så man kan låsa/öppna utifrån också.

Tips och råd?
Vår lokala byggvaruhus sa att vi måste köpa en helt ny dörr. Vilket jag tycker är knepigt eftersom det redan är ett befintligt lås där, fast på insidan.... Vit dörr med larmdekal, utsikt till interiör och lerkrukor i fönsterbrädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom en öppen dörr med handtag, utsikt mot en trädgård och hus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skenet av en ljus kök genom öppen glasdörr, träveranda, ryamatta, tegelvägg, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låst dörrhandtag, säkerhetsdekal, vit dörr, utsikt genom fönster, skymning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att det ska gå. Om du måste kunna låsa/låsa upp från utsidan behöver du ett nytt inre handtag också, förutom ett yttre. Men knappast en helt ny dörr.

Snart kommer förhoppningsvis123abc och berättar vad du måste skaffa och göra.
 
Strunta i byggvaruhuset. Ta bilderna till en låssmed i stället, och fråga vad de kan göra.

Det borde funka. Vi gjorde typ detsamma med våra altandörrar.

Vad jag förstår så krävs det dock en helt ny låskista och nya handtag både inne och ute.
 
Det är förmodligen ingen låsbar spanjolett, eftersom handtaget är låsbart. Ser ut som ett Assa 835. Om det ska vara utvändig låsning för man byta till Assa 8350 invändigt. Sen en cylinder utvändigt som påverkar det invändiga handtaget.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det är förmodligen ingen låsbar spanjolett, eftersom handtaget är låsbart. Ser ut som ett Assa 835. Om det ska vara utvändig låsning för man byta till Assa 8350 invändigt. Sen en cylinder utvändigt som påverkar det invändiga handtaget.
Åh gud, det där var ren kinesiska för mig. Det får nog bli låssmed. Men det går alltså?
 
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Åh gud, det där var ren kinesiska för mig. Det får nog bli låssmed. Men det går alltså?
:oops: Sorry, det var inte meningen att skriva obegripligt. Men ja, det går. Och nu när 123abc bekräftat det så är jag helt säker på den saken. Visa bilderna för en låssmed. Lycka till!
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.