Jag och min sambo har eventuellt blivit intresserade av en kommunal tomt som dock har en del begränsningar vad gäller färgsättning.

Kommunens skrivelse låter enligt följande;
"Färgerna skall utgå från landskapets och jordbrukets färgskala, mustiga jordfärger, nyanser av falurött, gulockra m fl. "

"Takmaterial skall vara tegelröda takpannor."


Detta överenstämmer dock föga med vår smak direkt. Vi skulle vilja ha ett vitt hus med liggande fasadpanel.

Så vi vore tacksamma på lite tips vad gäller färgsättningar som överensstämmer med kommunens begränsningar, gärna med bilder om ni har.

Vi är för tillfället ganska insnöade på ett skärgårdstema med vita hus då vi bor kustnära, Halmstad, men lite inspirerande tips och bilder kanske kan få oss på andra tankar.
 
Stadsarkitektkontoret har väl fått någon "fling" på "bykänsla" med jordfärger..

Har ni ringt och hört med dem vad gäller vitt då?
Kanske "cremevitt" med något annat inslag som fönsterfoder i något åt det mer "jordnära"?

Anger de att liggande fasadpanel inte heller är enligt deras "fling"?
 
Liggande panel är nog OK för dom. Dock passar det bäst i en vit kulör tycker vi.

Det får bli ett samtal till byggnadskontoret och se om de kan gå med på en variant av vitt, typ cremevitt.
 
En bekant målade om sitt hus utan att fråga någon. Det var i en almogegrön färg med lite mörkare foder och knutar. Inget stötande och passade in i området. Vips en dag när han stod där i trädgården kom en av kommunens tjänstemän coh cyklade förbi på väg från jobbet och konstaterade att han bytt färg på huset. Det blev lite diskution om huruvida han hade fått lov till det och han sade att han målar sitt eget hus i vilken färg han vill.

Summan av det hela blev en process som min bekante vann eftersom kommunen inte kan säga något specifikt så länge färgerna håller sig innom sunda ramar. Det är mest tjänstemän på en powertrip som fått för sig att dom kan bestämma, men så skall det altså inte vara.

ett vitt hus skall inte vålla några som helst bekymmer om du inte har rosa knutar på det då =)
 
Tyckte jag läste någonstans om en ny Plan och Bygglag som minskade kommunernas möjligheter att ställa specifika färgkrav odyl. Så länge man håller sig till "normala husfärger" skulle det inte vara något problem.

Tror inte att man kan neka bygglov för ett vitt hus.

Detaljplanen där vi har byggt föreskriver "teglad karraktär i röd/gul färgskala". Första grannen som sökte bygglov för vit puts fick avslag, överklagade och vann. Sedan dess är vi många som fått bygglov för vit puts utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.