Hittar sådana som används på följande sätt, 'verkar som att den kabeln får användas till nästan allt? EKK -MM J tror jag att det står på kabeln.

En går från central i uppvärmt förråd (inget element men väl värmepump) ut genom vägg till Carport (under tak) till ljusrelä och utebelysning.

En annan går från central i uppvärmt förråd i flexslang via isolerat schakt in i tvättstugan i boningshuset. Där är den spikad på vägg till fördelningsdosa och delas upp i matningar till fläkt, cirkulationspump och elurtag.
 
EKK-light kan användas till nästan all elinst. och i nästan all miljö. Dock finns det vissa fabrikat av EKK-light som inte får förläggas så att den blir solbelyst. En alldeles utmärkt kabel när inte kravet på finish så höga.
 
Saknar inte EKK-Light bi-ledare? Är inte detta i så fall en begränsning?
 
All EKK saknar biledare för den har ingen metallmantel att jorda. Den kabel som har biledare och har något större användningområde är EKLK, den har metallmantel.
 
Vad skiljer i användningsområde mellan EKK-Light och EKLK?
 
Som jag förstått går det alldeles utmärkt att använda både EKK-light och EKLK i fuktiga utrymmen tex. ett badrum. Vad är det som gör EKK-Light lika lämpad för detta som EKLK och varför är inte EKRK lika lämpad?
 
Det är högre krav på mantelns skyddande förmåga i EKK-Light än i EKRK.

EKLK har säkerhetsmässiga fördelar över EKK Light. EKLK efter en jordfelsbrytare ger bättre skydd då det är mycket svårt att skada en EKLK så att man kommer åt fasledaren utan att samtidigt leda över en del ström till jord via biledaren.
 
Petersv: Jag tror att du skrev fel i ingressen. EKRK?

Men, åter till frågan. Vad skiljer i användningsområden. Vad får man använda EKLK till som man inte får använda EKK-Light till?
 
Mikael_L
Förläggning i kabelskyddsrör i mark.
Tillåtet med EKLK, alla i-markinstallationer med EKK är förbjudna.

EKLK tycker jag är lämpligare än EKK i t.ex. garage och verkstad, då den iom metallmanteln ger lite bättre mekaniskt skydd. (Sen sitter den även lite rakare och snyggare som klamrad än EKK)

edit: Redan nämnt men jag upprepar det, vissa EKK-light tål ej UV-ljus dvs ingen utomhusanvändning alls. Men om dom tål UV eller inte tror jag att man måste få rätt på kabeltillverkarens anvisningar för att få veta...
 
gravedigger skrev:
Petersv: Jag tror att du skrev fel i ingressen. EKRK?

Men, åter till frågan. Vad skiljer i användningsområden. Vad får man använda EKLK till som man inte får använda EKK-Light till?
Precis. Naturligtvis ger EKLK mer skydd. Men eftersom det säljs EKLK så måste ju den rent regelmässigt ha användningsområden där den är mer lämpad än EKK-Light?

Ställen jag skulle välja EKLK över EKK-light är; Källare, verkstäder, garage (kanske inte om det ENDAST är för bil eller sakförvaring) osv. eller andra områden där fukt eller risk för mekanisk åverkan kan föreligga.
 
  • Gilla
rIdDoCk
  • Laddar…
EKLK: Kabel för fast förläggning inom- och utomhus, i rör eller i kanal samt hängande i bärlina. Kan förläggas i mark men måste då vara skyddad mot mekanisk åverkan. Solid ledare. Försedd med jordbiledare, 1,0 mm2. S-märkt.

EKK Light: Kabel för fast förläggning inom- och utomhus, i rör eller kanal samt hängande i bärlina. Ej avsedd för markförläggning. Solid ledare. S-märkt.

Beskrivning från ELFA.
 
Mikael_L
mape17 skrev:
EKK Light: Kabel för fast förläggning inom- och utomhus...
...Beskrivning från ELFA.
Måste åter poängtera, utomhusförläggning kan man inte generellt godkänna, det beror på kabelmaterialet i sig.
Just ELFAs är alltså godkänd. Hur det är med kabel från något annat inköpsställe måste kontrolleras innan den klamras fast på fasaden!
 
Det gäller även för EKLK och alla andra kablar som ligger i dagen.

EKK-Light är smidig om man måste gå en bit i rör och en bit klamrad på en vägg eller i en list.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.