Marklovet kan vara en väg, det är inte prickmark.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så har jag med tolkat det, men jag fick annat muntligt besked frpn SBF här i Helsingborg. Enligt den får man dela upp sin attelfallstillbyggnad i två, så länge de tillsammans håller sig under 15 kvm.

Mycket tveksam och jag kommer själv inte att använda det just nu, så jag har inte kollat mer på det.

E eemeliie skrev:
Du skriver att du har en attefallsinglasning redan, då har du förbrukat din attefallstillbyggnad. Den får bara göras en gång, även om man inte nyttjat alla 15 kvm.
Om förrådet ska göras som ett attefallshus får det inte byggas ihop med huset så då faller det på altanen som kan anses binda ihop det tänker jag.
 
Du har friggebod på 15kvm och attefall på 30kvm att ta från, sedan vet jag inte vad som gäller när det ligger under en altan.
 
  • Gilla
mickchen
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nja
Förhöjd pool som kräver mur/stöd högre än 50cm kräver lov. Eller mur/stödet som omger poolen behöver lov iallafall.
Men även om du har utnyttjat full BYA så finns det ju inget som säger att du inte kan söka marklov för att höja marken och sen bygga marknära altan. Det räknas inte in i BYA. Däremot kan de bli knivigt med prickmark, vet ej om det föreligger sig så för TS?
Vi har byggt pool på nämnda sätt för några år sedan (vårt tidigare hus) och behövde då - enligt kommunen - inte lov för poolen, däremot valde vi att omgärda poolen med en 50 cm bred gång och en extra utvändig stödmur blev nödvändig. Denna krävde lov, inte pool-konstruktionen. Men andra kommuner kan väl tolka annorlunda, värt för TS att prova / prata med kommunen (y)
 
R Random1234 skrev:
Marklovet kan vara en väg, det är inte prickmark.
Gör en ritning och sök lov. Enklast i längden. Den kostnaden är försumbar i poolbyggarsammanhang. Been there, done that…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G guiness skrev:
Gör en ritning och sök lov. Enklast i längden. Den kostnaden är försumbar i poolbyggarsammanhang. Been there, done that…
Att söka bygglov är inte alls uteslutet, det är mera om det krävs att jag har kvar BYA att nyttja etc som det är kört.
 
U
Tror med lov syftades på marklov och inte bygglov.
Enda gången som pool kräver bygglov som innefattas av BYA är om du bygger hög altan där det finns ”öppet” utrymme under eller om du har högt pooltak (i min kommun högre än 1.2m, men det kan variera)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Tror med lov syftades på marklov och inte bygglov.
Enda gången som pool kräver bygglov som innefattas av BYA är om du bygger hög altan där det finns ”öppet” utrymme under eller om du har högt pooltak (i min kommun högre än 1.2m, men det kan variera)
Jo, så den lämpligaste vägen är nog som ni säger att söka marklov, ska se vad kommunen hittar på för kreativa anledningar till att neka det..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.