Kaos med laddning i samfällighet med delade garageplatser och parkeringar, det är verkligheten i många radhus- och kedjehusområden. Där mina föräldrar bor så är det sedan "alltid" okej att använda motorvärmare, trots gemensam faktura för samfälligheten för alla garage. Detta har nu ett antal med laddhybrider och elbilar börjat utnyttja, de laddar sina bilar från Schuko-uttagen. Dels så hamnar detta på samfällighetens faktura (dvs alla måste betala för deras laddning), dels så flyger det säkringar titt som tätt utifrån hur många som laddar samtidigt och på vilka faser.

För att ställa till det ytterligare så är det närmare 50% av fastigheterna som ägs av bolag som hyr ut dem till gästarbetare (de är köpta i spekulationssyfte), så det är inte längre någon ordning och reda i föreningen. I praktiken så fungerar inte föreningen alls längre sedan min far blev för dålig för att sköta densamma, de flesta av de övriga boende är just pensionärer med sviktande hälsa. Och de som utnyttjar situationen är de yngre nyinflyttade som skulle kunna driva samfälligheten framåt.

Är det fler som har liknande erfarenheter och hur hanterar/hanterade ni detta?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Elbilar och parkeringssamfälligheter är ett känt, svårlöst problem. Att ingen finns som mäktar med att städa upp i föreningen gör det förstås ännu svårare.

Kort sagt får normalt inte en sådan förening tillhandahålla el till billaddning då det inte ryms i anläggningsbeslutet och missbrukas den el som tillhandahålls för motorvärmare och mindre garagebehov är väl det rimligaste att helt stänga av uttagen.

Men som sagt, orkar ingen driva föreningen så är det förstås minst lika jobbigt att driva en sådan fråga mot föreningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter ju mest som ett socialt problem, att folk inte vill ställa upp för lokalkollektivet. Jag tror man kämpar med det på många olika håll i samhället, samfälligheter, BRFer, ideella föreningar o s v.

Lösning? Svårt, det är ju en förändring av attityderna i samhället som gradvis har utvecklats där generationer har lärt sig att den som tar ansvar är förloraren och då ser folk om sitt hus. Ingen vill vara den som gör grupparbetet åt andra, jag tror vi alla kan relatera till den känslan.

Klart för mig är i alla fall att boendeformer som kräver mycket samverkan mellan fastigheter i form av omfattande gemensamhetsanläggningar är en mycket dålig ide. De är inte framtidssäkrade. Så skär ned på detta så mycket som möjligt.

Man kan också ändra sina stadgar i samfällighetsföreningen så att den blir enklare att ratta. Minska kraven på styrelsen, dess storlek, redovisning o s v. Samfällighetslagen är väldigt liberal i de avseendet, man kan ratta en samfällighetsförening med en enda ledamot i styrelsen om man utformar stadgarna så. Det gör ju beslutsfattandet extremt effektivt. Släpp ambitionerna på årsredovisning så långt det är möjligt inom lagens ramar o s v.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är det fler som har liknande erfarenheter och hur hanterar/hanterade ni detta?
Jo, det låter nästan precis som vår samfällighet. Styrelsen är kanske inte lika handlingsförlamad. Men att göra det möjligt att ladda elbil kräver att ledningarna från 60-talet uppgraderas och kommer kosta så det finns flera som stretar emot. Dessutom har några hus garage i källaren (som många byggt om till uthyrningslägenheter) och andra har i garagelänga så det skapar också problem och ingen vill betala.
Sedan har styrelsen kanske inte den tekniska kompetensen som behövs (vi lider fortfarande av det usla avtal de gjorde på bredband). Så tyvärr kan jag inte hjälpa.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staffan_V Staffan_V skrev:
Jo, det låter nästan precis som vår samfällighet. Styrelsen är kanske inte lika handlingsförlamad. Men att göra det möjligt att ladda elbil kräver att ledningarna från 60-talet uppgraderas och kommer kosta så det finns flera som stretar emot. Dessutom har några hus garage i källaren (som många byggt om till uthyrningslägenheter) och andra har i garagelänga så det skapar också problem och ingen vill betala.
Sedan har styrelsen kanske inte den tekniska kompetensen som behövs (vi lider fortfarande av det usla avtal de gjorde på bredband). Så tyvärr kan jag inte hjälpa.
Här låter det ju som att situationen inte faller så mycket på styrelsen som på de fastighetsägare som vill ha laddmöjlighet. I grund och botten lär det ju inte finnas båtnad för att bygga ett samfällt laddsystem om enskilda fastighetsägare har möjlighet till parkering (och därmed laddning) på sin fastighet. (Om inte elsystemet också är samfällt på dessa fastigheter d v s)

Då kvarstår de som inte har möjlighet till parkeringsplats på sin fastighet utan enbart har garage i samfälld form. Det är då någon av dessa fastighetsägare som ska ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet att inrätta ett gemensamt laddsystem om de vill ha ett sånt. Är du en av dem så står det dig fritt att ansöka vilken dag som helst. Det värsta som kan hända är att Lantmäteriet lägger ned ärendet om det strider mot anläggningslagen och då kostar det dig lite pengar. Läs mer här hur man kan göra:

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...anlaggningar/bilda-en-gemensamhetsanlaggning/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Så lösningen är alltså enkel, man hotar den befintliga styrelsen med en begäran om förrättning om de inte löser problemet (vilket de kommer att behöva göra om man begär en förrättning). Tack!
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Så lösningen är alltså enkel, man hotar den befintliga styrelsen med en begäran om förrättning om de inte löser problemet (vilket de kommer att behöva göra om man begär en förrättning). Tack!
Jag upplevde att det som du beskrev mer var att det faktiskt inte finns någon i styrelsen som är mentalt/kognitivt/kompetensmässigt kapabel att genomföra detta. Det förändras ju inte av en förrättning. Det måste ju alltid finnas någon som kan driva verksamheten, annars blir det ingen verksamhet.

Vill det sig riktigt illa kan länsstyrelsen gå in och tillsätta styrelseledamöter. Samfällighetslagen:

Svensk text om styrelseförordnande, beslutseffekter och samfällighetsföreningsregister från ett dokument.

Svensk text om ersättare i styrelse. Reglering av styrelseledamoters uppgifter och arvode. Juridisk information.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag upplevde att det som du beskrev mer var att det faktiskt inte finns någon i styrelsen som är mentalt/kognitivt/kompetensmässigt kapabel att genomföra detta. Det förändras ju inte av en förrättning. Det måste ju alltid finnas någon som kan driva verksamheten, annars blir det ingen verksamhet.

Vill det sig riktigt illa kan länsstyrelsen gå in och tillsätta styrelseledamöter. Samfällighetslagen:

[bild]
Jag tror nog att det stora bekymret är att de är tvingade till att göra arbetet (ingen annan är kapabel, men de vill egentligen inte) och därmed gör minimal arbetsinsats och inte vill stöta sig med någon. Min erfarenhet är att sådana personer går att driva åt rätt håll genom "barrering".

Det är 18 fastigheter som är medlemmar, så två laddstolpar bör räcka under lång tid. Sätter de upp fyra stolpar så kan de ta grannskapets bilar också (och kanske gå med viss vinst på dessa).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror nog att det stora bekymret är att de är tvingade till att göra arbetet (ingen annan är kapabel, men de vill egentligen inte) och därmed gör minimal arbetsinsats och inte vill stöta sig med någon. Min erfarenhet är att sådana personer går att driva åt rätt håll genom "barrering".

Det är 18 fastigheter som är medlemmar, så två laddstolpar bör räcka under lång tid. Sätter de upp fyra stolpar så kan de ta grannskapets bilar också (och kanske gå med viss vinst på dessa).
Finns ens ett anläggningsbeslut där föreningen förvaltar en gemensamhetsanläggning som innebär att man får sälja laddtjänster till delägarna?

Annars är det förbjudet i lag för samfälligheten att ägna sig åt detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ens ett anläggningsbeslut där föreningen förvaltar en gemensamhetsanläggning som innebär att man får sälja laddtjänster till delägarna?

Annars är det förbjudet i lag för samfälligheten att ägna sig åt detta.
OK, så förrättning är det enda möjliga alltså.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
OK, så förrättning är det enda möjliga alltså.
Nästan alltid om man vill ha samfällda laddstolpar som man kan dela på och sen upplägget att den som laddar faktureras av föreningen. Då behövs dels ett anläggningsbeslut om utförande av stolpar med laddningsändamål samt ett anläggningsbeslut där föreningen ges rätt att uttaxera efter förbrukningen av el.

Har man garage/parkeringsplatser som hör till respektive delägare så kan man enligt MÖD uppgradera ett gammalt samfällt elsystem till garagen så att varje delägare enskilt kan installera sin privata laddbox. Laddboxen är således inte samfälld. Men det gäller att det redan finns i anläggningsbeslutet en rätt att uttaxera efter förbrukningen av el. Annars får hela samfälligheten stå för notan enligt andelstalen när elbilsägarna laddar. Eller så krävs en förrättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
OK, så förrättning är det enda möjliga alltså.
Det beror ju på vad målet är, att anordna säker laddning eller att inte behöva betala för andras laddning. Om du bara vill värna det senare å dina föräldrars vägnar är ju en möjlig väg att rösta mot ansvarsfrihet och vägra att betala den delen av avgiften som bedöms gå till olovlig laddel.

Att begära omförrättning eller starta en ekonomisk förening för att tillhandahålla laddplatser kan man ju lämna till dem som har intresse av det.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror ju på vad målet är, att anordna säker laddning eller att inte behöva betala för andras laddning. Om du bara vill värna det senare å dina föräldrars vägnar är ju en möjlig väg att rösta mot ansvarsfrihet och vägra att betala den delen av avgiften som bedöms gå till olovlig laddel.
Jag tror det här är knepigt. Delägarna har en rätt att använda gemensamhetsanläggningen och har man eluttag i garagen som det går att ladda med så lär det knappast vara förbjudet om samfällighetsföreningen inte begränsar det på något sätt. Man kan ju t ex sätta en inbyggd timer på uttagen så att man bara får el i 30 min i taget. Eller försöka lösa det med stadgeregler som upprepar ändamålet med uttagen. Jag tvivlar på om det senare fungerar för att reglera människors agerande, gratis är gott - särskilt i lönndom.

Och den som ska betala för elen är helt klart samfällighetsföreningen och den utgiften täcks genom uttaxering enligt andelstalen (om det inte står att det ska uttaxeras efter förbrukning i anläggningsbeslutet). Man kan ju inte välja om man vill bli uttaxerad.

Man kan liksom inte staffas för att man nyttjar sin rätt att använda gemensamhetsanläggningen.
 
  • Gilla
Gladsheim och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det här är knepigt. Delägarna har en rätt att använda gemensamhetsanläggningen och har man eluttag i garagen som det går att ladda med så lär det knappast vara förbjudet om samfällighetsföreningen inte begränsar det på något sätt. Man kan ju t ex sätta en inbyggd timer på uttagen så att man bara får el i 30 min i taget.

Och den som ska betala för elen är helt klart samfällighetsföreningen och den utgiften täcks genom uttaxering enligt andelstalen (om det inte står att det ska uttaxeras efter förbrukning i anläggningsbeslutet). Man kan ju inte välja om man vill bli uttaxerad.

Man kan liksom inte staffas för att man nyttjar sin rätt att använda gemensamhetsanläggningen.
Men samfälligheten kan sätta individuella elmätare för alla eluttag inne i garagen. De eluttag som finns i garagen är dessutom inte original, så de är installerade av elektriker (min far) för varje enskild medlem i deras garage. Så egentligen är inte eluttagen en del av anläggningen som är beslutad om.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Men samfälligheten kan sätta individuella elmätare för alla eluttag inne i garagen. De eluttag som finns i garagen är dessutom inte original, så de är installerade av elektriker (min far) för varje enskild medlem i deras garage. Så egentligen är inte eluttagen en del av anläggningen som är beslutad om.
Vad står det i anläggningsbeslutet? Står det t ex ändamålet "el till belysning" så ska uttagen inte vara där, de är inte en del av gemensamhetsanläggningen. Står det t ex "el till garagen" eller "el till motorvärmare" så är de med all sannolikhet idag en del av gemensamhetsanläggningen. Samfälligheten behöver inte ens vara ägare av uttagen för att förvalta dem som en gemensamhetsanläggning. Det är t ex rätt vanligt att någon annan äger en väg som förvaltas som en gemensamhetsanläggning.

Vad gäller individuell elmätning och fakturering av delägarna efter denna så måste det stå i anläggningsbeslutet att utgiften för el ska täckas genom denna uttaxeringsgrund och inte genom de vanliga andelstalen för drift. Står det inte i beslutet så täcks elutgifterna som alla andra utgifter via uttaxering enligt andelstalen för drift.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.