Jag kan nu svara på grundfrågeställningen, det går finfint att fräsa mot profilerade stycken, precis som vi misstänkt!

Svettades fram en oherrans massa pengar för en lite bättre kexmaskin igår. 5300 +moms för maskinen, 1500 + moms för en låda dominokex och 500 + moms för listanslaget! Nästan 9000 pistoler, uh svettigt! Nog för att festool har patent, men de tar ju i från tårna känns det som! 500 + moms för en plastbit som inte kan kosta mer att tillverka än högst 25 spänn...

När jag väl kom hem så kändes det dock lite lugnare, maskinen gör sitt jobb helt perfekt. Är ytterligt imponerad av precisionen, och inga urslag runt hålet som sagt!
 
Det låter spännande, men jag måste fråga er varför man ska köpa en domino för 9000kr med tillbehör för detta? (Som man får en beg. Jonsered-vertikal för med tillbehör) Blir det bättre menar ni? Tappar själv med vertikal, bandsåg och bordscirkelsåg alltefter ändamål. Helst på justersåg med fräs för ändtappning givetvis! (Obs! Jag fattar absolut vad man för övrigt har Dominon till.)

Vore kul att veta.
 
Platsbrist??
 
Handyman: Tanken har slagit mig. Det kanske blir en vertikalfräs sen, men inte en gammal jonsered utan en något mindre smidigare maskin med matarverk, men då för att kunna fräsa lister och liknande.

Här har du mina funderingar.

- En jonseredfräs är stor och tung, flyttas inte gärna omkring och tar en del plats
- Har god vana med maskiner och är utb möbelsnickare, men fasiken, en jonseredfräs utan matarverk är farlig...
- Om nu syftet är att göra en tappförbindelse, hur gör man ett tapphål med en vertikalfräs?
- Det är nog svårt att inkl postning komma upp i samma hastighet som en domino, om man nu inte gör stora serier vill säga
- Hållbarheten i förbindelsen är nog jämförbar
- Har redan en 10 mm överhandsfräs med bra bord som funkar fint för mindre saker
 
Dr Jerkyll>Men glaset sitter ju i falsen och den kör man lämpligen ut innan man tar ut tapparna. Profilen är ju enbart en dekoration på innerbågen och där blir ändå inget mer ändträ för att man fräser kanterna efter att bågen är monterad.

Man kan dock fräsa kittfalsen efteråt med om man vill, det enda är att man då får rundade hörn men det är inte värre än att ett stämjärn kan justera det.

/Kent
 
Snickarboden:
Nä det är sant, det går att fräsa ut ena sidanav kittfalsen innan man tar ut tapparna, men på motsvarande sida där tapphålet sitter går det inte. Dessutom blir det då ändträ i kittfalsen, det gillar inte jag...

Om man tycker det är ok med rundade hörn på bågens innersida där dekorationsprofilen sitter så kan man ju låta det vara så och inget ändträ syns. Men tycker man inte det så blir det ändträ, alltså om man fräser efter själva monteringen och sedan går efter med stämjärn


Om jag nu skulle välja att montera först och acceptera ändträ i bl a kittfals så skulle jag alltså behöva gå efter med stämjärn i alla innerhörn. Det motsvarar 24 hörn på en båge, gånger fyra för varje fönster och sedan gånger sex för antalet fönster. Det blir 576 innerhörn att stämma ur, varav hälften är profilerade... :)
 
Det går utmärkt att fräsa kittfalsen innan...
Först av allt, det vanligaste på fönsterbågar är egentligen inte tappar med tapphål utan slitsfogar, dvs tapphålet är öppet i ena änden. Dörrar däremot görs oftast med riktiga tapphål, dvs ett (oftast) fyrkantigt hål.
Men låt oss nu prata fönster...

Visst, tapparnas nackar hamnar då på olika ställen men det löser man enkelt genom att köra fram tapparna i t ex bordssågen eller radialsåg så man kan anpassa nackarnas placering.
Dvs tappen får ett kortare mått på den sida som kittfalsen är på, nämligen kittfalsens bredd.

Med vertikalfräs så löser man det på liknande eller andra sätt och för slitsfogar som det oftast är på fönster så blir det ju en baggis att köra ut "tapphålet" med ett notstål. Riktiga tapphål är omöjligt att göra på en vertikalfräs precis som du säger, sådana kräver antingen en handöverfräs eller en stämborr.

Dominon har jag tyvärr aldrig provat och inte ens sett i verkligheten så jag har lite svårt att se det magiska med den, för mig så ser det bara ut som fyrkantiga pluggar och plugghål med hög precision. Något som kan åstadkommas på andra sätt med.

/Kent
 
Jo jag vet att slitsfogar (slitstappar) är vanligast i fönster och att det funkar bra att göra dessa med en vertikalfräs. Det är klart att man skulle kunna göra fönster med andra verktyg, jag menar, de gjordes ju på något sätt innan dominon kom... ;)

Min bedömning och erfarenhet (iofs mycket kort med dominon) säger att det kommer gå fortare att profil- och kontraprofilfräsa bågen och spröjs rakt av innan sammanfogningen. Sen är det bara ta dominon och göra fyra tapphål på rad i varje sidostycke med motsvarande hål i över och understycke samt spröjs. Rakt av bara och med perfekt precision (vilket kan vara lite pill med andra verktyg) utan att behöva stämmborra och jäklas. Just stämborrning har jag ingen bra erfarenhet av...

Men allt beror väl på hur man vill jobba och hur man är van att jobba helt enkelt, man väljer den metod som passar en bäst. Som du ser av mina tidigare svar så finns det andra anledningar att jag inte kör med en vertikalfräs också.
 
Tillbaka till sajten igen.
Vertikaler är inte att leka med, men just för tapparna har man ju i regel en tappsläde, det går nog knappast annars, och då kommer man ju inte i närheten av kuttern. Fräsa längs listerna är ju lite värre.
Fattade nog förresten lite fel. När jag pratade om tappar menade jag traditionella fönstertappar som Snickarboden skriver om som är öppna i änden.

Har ju som sagt inte prövat Dominon än, men jag har en fråga om det. Limmar du in kexen/brickorna eller? Och använder du de där "nya" brickorna avsedda för utomhusbruk?
 
Ja på båda, utomhustapparna och vattenfast lim. Dessutom en liten låsplugg, mest för syns skull. :)
 
Måste säga att det verkar som ett rätt trevligt sätt att få ihop fönsterbågar, ramar till luckor etc på. Det borde dock gå att göra även med en handöverfräs med de några jiggar. Får se om jag får behov av det och lust att leka nån dag...

/Kent
 
T o m billigare än en Domino och med betydligt bättre prestanda *S*
Möjligen lite mindre portabel men den väger tungt *S*
Är det någon som undrar varför jag sålde mina Waco maskiner?

/Kinky
 
snickarfrasse skrev:
Här har ni pojkar nästan som den vi kör med på jobbet. Med denna blir tapp och slits en lek.

[länk]
[länk]
Vilka monster! :D
 
Ja, jag undrar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.