Hej.
Tanken är att jag ska montera 2st solpaneler som blivit över från huset på min husbil.

Panelerna är 375w trina 2 stycken
Solcellsregulatorn jag har är en victron 100/30

Har 2 st lithiumbatterier på 165ah st totalt 330ah

Min tanke är att seriekoppla dessa.
Med min lilla kunskap så borde det gå att köra på denna setup men att man ligger på gränsen till vad regulatorn klarar. Rätta mig gärna om jag har fel

Är väldigt ny på solceller så om det är något som verkar konstigt så säg gärna till.

En annan fråga är om dessa paneler ens funkar o ha på en husbil eller om det är en annan konstruktion på husbilsanpassade paneler.
Bifogar bilder på spec på regulatorn och panelerna.

Tack på förhand
 
  • Datablad för solpaneler: specifikationer, effektivitet, mått, garantier, temperatur- och maximala klassificeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på produktdatablad; BlueSolar MPPT-laddningsregulatorer; funktioner, specifikationer, säkerhetsinformation; mobilappskärmbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Spinnex skrev:
Hej.
Tanken är att jag ska montera 2st solpaneler som blivit över från huset på min husbil.

Panelerna är 375w trina 2 stycken
Solcellsregulatorn jag har är en victron 100/30

Har 2 st lithiumbatterier på 165ah st totalt 330ah

Min tanke är att seriekoppla dessa.
Med min lilla kunskap så borde det gå att köra på denna setup men att man ligger på gränsen till vad regulatorn klarar. Rätta mig gärna om jag har fel

Är väldigt ny på solceller så om det är något som verkar konstigt så säg gärna till.

En annan fråga är om dessa paneler ens funkar o ha på en husbil eller om det är en annan konstruktion på husbilsanpassade paneler.
Bifogar bilder på spec på regulatorn och panelerna.

Tack på förhand

Nja...gräns och gräns. Även under kalla vinterdagar kan jag inte se att du skulle toppa spänningen över 100volt så det bör vara lugnt. Victron har en kalkylator som tar höjd för kyla/värme och vilken extra spänning som kan dyka upp. Men kan inte se att du skulle slå i taket där heller.

Borde inte vara några problem att ha dom på taket heller. Visst tar de mer vind än andra paneler men med rätt fästen finns det ju inget som säger att det inte skulle fungera. Fördelen med böjbara paneler är att du kan få dit dom utan att skruva hål i taket.

Det enda att tänka på är väl hur du gör med batterierna, beroende på om de är på 12 eller 24 volt per styck från start (om du nu tänkt seriekoppla dom). Invertern blir oftast dyrare när du ska upp över 12 volt. Framförallt om du ska ha en ren sinusinverter.

För övrigt har jag en 100/20 av typen du har. Jag funderade ett tag på att seriekoppla och parallellkoppla 4 st 260W paneler :). Det ska tydligen gå, även om invertern givetvis inte kan lasta i mer i batteriet än den är gjord för. Gav däremot upp den idén då det fanns andra projekt som blev viktigare.

Det är alltså generellt spänningen man ska se upp för i kallt klimat. Ström verkar gå att lasta på (i alla fall om man ska tro diverse forum där folk testat och hänvisar till hur smarta Victrons mppt-regulatrorer är). Som vanligt: på egen risk förstås. Däremot ska ju laddning av litiumbatterier undvikas i kallt klimat och ska du ändå koppla ur batterierna under vinterhalvåret kvittar ju anläggningen i övrigt också (om du kopplar ur panelerna ur invertern också)

https://www.victronenergy.se/mppt-calculator
 
Tack för svar.
Kommer köra på 12volt på batterierna.
Inverter är monterad sedan innan 3000w.

Gjorde lite beräkningar på en hemsida som visar att jag kan få 52 ampere ut i 12 volt (om regulatorn skulle kunna leverera det vilket den inte gör max 30a) (beräknat på -40c)

Kommer regulatorn kunna reglera detta och ge ut 30amp i 12v eller kommer den överhettas?

O andra sidan så är det ju slöseri o sätta upp paneler som inte utnyttjas till fullo.

Funderar även på att bara köpa en till 100/30 regulator och köra en panel per regulator à 26 amp 12v ut.
Går det utan att dom stör ut varandra tror ni?
 
Redigerat:
S Spinnex skrev:
Tack för svar.
Kommer köra på 12volt på batterierna.
Inverter är monterad sedan innan 3000w.

Gjorde lite beräkningar på en hemsida som visar att jag kan få 52 ampere ut i 12 volt (om regulatorn skulle kunna leverera det vilket den inte gör max 30a) (beräknat på -40c)

Kommer regulatorn kunna reglera detta ge ut 30amp ut i 12v?

O andra sidan så är det ju slöseri o sätta upp paneler som inte utnyttjas till fullo.

Det är därför du bör seriekoppla även batterierna. Det blir rejält många ampere vid 12 volt. Går du upp till 24 får du hälften (vilket även relaterar till kablarnas area)

Sen tycker jag själv inte att man bara ska fokusera på att kunna maxa ur alla delar av systemet. Det fnns stora fördelar med att ta i gällande panelerna. Främst för att Sverige har betydligt mer molniga dagar än soliga. När jag bygger system är jag mest intresserad av vad systemet kan ge mig dåliga dagar.

Jag skaffade en 375W sinusinverter från Victron för känslig utrustning i lilla systemet jag byggde här hemma. Skulle jag behöva köra tyngre saker skulle jag gått på en förenklad sinusmodifierad växelriktare för mindre pengar.

I ditt fall är det inga problem att köra som du tänkt dig med 12v batteri men du får givetvis in betydligt mer laddning om du seriekopplar batterierna. Regulatorn kommer ge dig 30A x 12 Volt, vilket mer eller mindre är det du får in från en av panelerna. Seriekopplar du batteriet kan du helt plötsligt använda effekten från båda panelerna nära max. Om du ska ta ut stora mängder A från batteriet och du kör 12 volt är det bra grova kablar som gäller. Ska du upp i 3kW pratar vi om fingertjocka kablar. Halvkul att köpa och ännu mindre roliga att koppla. Crimputrustning med mera drar iväg rejält (koppar är dyrt).

Det kan även vara läge att göra om en del beräkningar kring vilka laster du behöver och hur mycket energi du beräknas använda per dag och hur många dagar i sträck du är ute och åker. För många år sen gjorde jag just en sån detaljerad lista för min off-grid-stuga (som idag tråkigt nog är on-grid). Det slutade med att jag justerade mina krav en hel del. Jag klarade mig på ett 12v batteri och en 100W-panel. Ändå värmde jag åtskilliga Billys pizza i micron och körde en liten dammsugare och en vattenpump. Som mest tryckte jag ut nära 70A från batteriet. (i korta omgångar. En billys tar ju bara 2 minuter...).

Som reservlösning är det inte så tokigt med en kompetent laddare och ett litet elverk. Men även där behöver man köpa nåt lit mer kompetent. Jag körde med en gammal fyrkantsvågsmodell och det gillade inte min kaffekapselbryggare. Den small av totalt.

Om du tänkt lägga pengar på ytterligare en mppt-inverter (är dock lite oklart varför) så har du ju Victron 75/10 och 75/15. De tar ju i regel bara en panel. Men om du tänkt lägga över 2000 kr för en 100/30 kan du lika gärna seriekoppla och lägga pengarna på en 24v-inverter.

Kan inte se hur två mppt skulle störa ut men det beror givetvis på vilken tåt du tänkt koppla till vad :). Jag själv har inte experimenterat med att koppla två olika mppt till samma batteribank. Jag gissar på en del problem med det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.