D
Frågan lyder.

Är en terassering på en höjs av 50cm + 50cm en stödmur som behöver bygglov?

Djupet på terrassen även det ca 50cm.

Alltså... marknivå nedre, upp 50cm, in 50cm, upp 50cm, marknivå övre.
 
Olika kommuner bedömer det olika. Du måste fråga din kommun för att få ett svar, skicka gärna med en skiss.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Unikt namn
Vill du göra terasseringen av estetiska själ eller för att försöka komma runt marklovet?
 
D Bubblebubb skrev:
Frågan lyder.

Är en terassering på en höjs av 50cm + 50cm en stödmur som behöver bygglov?

Djupet på terrassen även det ca 50cm.

Alltså... marknivå nedre, upp 50cm, in 50cm, upp 50cm, marknivå övre.
Ja, en mur är alltid bygglovspliktig om det inte är för skyddad uteplats inom 3,6 meter från huset. Säger din kommun att 50 cm mur inte kräver bygglov så är det fel. Visst säger de det och ingen klagar så kan du ju klara dig men finns prejudikat där en fastighetsägare byggde 50 cm mur i fastighetsgräns. I slutet av muren råkade muren bli lite högre, en granne klagade varpå kommunen meddelade fastighetsägaren att hen behövde plocka bort de översta stenarna där muren översteg 50. Efter att fastighetsägaren gjort ”rättelse” beslutade kommunen om att inte ingripa. Grannen överklagade beslutet. Överinstanserna konstaterade att muren var en bygglovspliktig åtgärd som saknade lov. De konstaterade också att muren i sin helhet var placerad på prickad mark som inte fick bebyggas varpå lov inte kunde beviljas i efterhand. Hela muren var tvungen att rivas.

Så för att vara säker så kolla med din kommun och skulle de säga att dina tänkta murar inte kräver lov så sök lov ändå så slipper du oroa dig för att någon ska komma och klaga de närmsta 10 åren.
 
D
X Xhoza skrev:
Ja, en mur är alltid bygglovspliktig om det inte är för skyddad uteplats inom 3,6 meter från huset. Säger din kommun att 50 cm mur inte kräver bygglov så är det fel. Visst säger de det och ingen klagar så kan du ju klara dig men finns prejudikat där en fastighetsägare byggde 50 cm mur i fastighetsgräns. I slutet av muren råkade muren bli lite högre, en granne klagade varpå kommunen meddelade fastighetsägaren att hen behövde plocka bort de översta stenarna där muren översteg 50. Efter att fastighetsägaren gjort ”rättelse” beslutade kommunen om att inte ingripa. Grannen överklagade beslutet. Överinstanserna konstaterade att muren var en bygglovspliktig åtgärd som saknade lov. De konstaterade också att muren i sin helhet var placerad på prickad mark som inte fick bebyggas varpå lov inte kunde beviljas i efterhand. Hela muren var tvungen att rivas.

Så för att vara säker så kolla med din kommun och skulle de säga att dina tänkta murar inte kräver lov så sök lov ändå så slipper du oroa dig för att någon ska komma och klaga de närmsta 10 åren.
Nu är det inte en mur jag ska bygga utan en terrasseringen. Frågan är om det kan klassas som en mur.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Nu är det inte en mur jag ska bygga utan en terrasseringen. Frågan är om det kan klassas som en mur.
Då kanske jag missuppfattade.

Det beror nog helt på utformningen. Skulle behöva en skiss för att förstå hur du tänkt dig. Jag tolkade ditt inlägg som att det skulle stiga lodrätt 50 sen vågrätt 50 för att sedan stiga lodrätt 50 igen, tänkte att det skulle kräva någon typ av konstruktion som skulle kunna tolkas som mur.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
D
X Xhoza skrev:
Då kanske jag missuppfattade.

Det beror nog helt på utformningen. Skulle behöva en skiss för att förstå hur du tänkt dig. Jag tolkade ditt inlägg som att det skulle stiga lodrätt 50 sen vågrätt 50 för att sedan stiga lodrätt 50 igen, tänkte att det skulle kräva någon typ av konstruktion som skulle kunna tolkas som mur.
Ja det är en stenmur på 50cm upp sedan in och sedan upp.

Men syftet är terasseringen i första hand och inte stödet för marken.

Men frågan är om det kan klassas som en stödmur även om det inte är huvudsyftet.
 
D Bubblebubb skrev:
Ja det är en stenmur på 50cm upp sedan in och sedan upp.

Men syftet är terasseringen i första hand och inte stödet för marken.

Men frågan är om det kan klassas som en stödmur även om det inte är huvudsyftet.

Min bedömning är att det gör det. Stenmuren är en mur per definition, det spelar ingen roll vad dess syfte är.
Men kolla med din kommun vad de säger om det. Skulle de säga att det är okej utan lov så skulle jag köra på det så länge muren inte ska placeras på prickad mark som inte får bebyggas.
 
X Xhoza skrev:
Ja, en mur är alltid bygglovspliktig om det inte är för skyddad uteplats inom 3,6 meter från huset. Säger din kommun att 50 cm mur inte kräver bygglov så är det fel. Visst säger de det och ingen klagar så kan du ju klara dig men finns prejudikat där en fastighetsägare byggde 50 cm mur i fastighetsgräns. I slutet av muren råkade muren bli lite högre, en granne klagade varpå kommunen meddelade fastighetsägaren att hen behövde plocka bort de översta stenarna där muren översteg 50. Efter att fastighetsägaren gjort ”rättelse” beslutade kommunen om att inte ingripa. Grannen överklagade beslutet. Överinstanserna konstaterade att muren var en bygglovspliktig åtgärd som saknade lov. De konstaterade också att muren i sin helhet var placerad på prickad mark som inte fick bebyggas varpå lov inte kunde beviljas i efterhand. Hela muren var tvungen att rivas.

Så för att vara säker så kolla med din kommun och skulle de säga att dina tänkta murar inte kräver lov så sök lov ändå så slipper du oroa dig för att någon ska komma och klaga de närmsta 10 åren.
Hmm, intressant. Har du någon länk till det fallet? Jag trodde att mur upp till 50 cm var ok. Mark får ju höjas 50 cm. Mark kan bestå av sten. En ås av stenar då? Eller en jordvall belagd med stenplattor? Uteplats med stenbeläggning är ju OK. Om TS idag har en slänt så bör den ju få beläggas med sten. Utan stödmurar är det också ok att gräva bort jord om man inte överstiger 50 cm djup. På så sätt får en terrass grävas. Sedan belägga med sten?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vissa kommuner menar att en mur oavsett höjd är bygglovspliktig. Man kanske borde söka lov för kantstenen mellan gräsmatta och gång....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Såhär skriver Boverket.

När behövs marklov inom detaljplanerat område?

Inom ett område med detaljplan behöver du oftast marklov för att schakta eller fylla ut marken på ett sätt som avsevärt ändrar markens höjdläge. Detta gäller både för tomter och för allmänna platser. Det går inte att säga exakt vad en avsevärd ändring är, men många kommuner bedömer att gränsen går vid en halv meter. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun om du vill veta vad som gäller för din tomt.

Så det är inte givet att 0,5m är ok, men det kan vara det.
Men 0,5 + 0,5 = 1 meter, så någon behöver ju göra bedömningen om den nya marknivån är en avsevärd förändring jämfört med den befintliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.