Vårt hus är byggt då det ej var kvar på nocktätning men tänkte nu komplettera med detta på besiktningmannens inrådan.

Det är ett 1-planshus med 22 graders taklutning, vanligt lertegel och oljeboard inunder.
Skorststen i plåt mitt i nock på takets mittpunkt.

Grovt räknat, vad kan det kosta att leja bort inkl material? Vill gärna få ett hum innan vi tar in offerter.

Alternativt gör jag det själv i mån av tid men jag tänker att det är en ringa kostnad på ca 10-15 tusen?
 
F fabian2000 skrev:
Vårt hus är byggt då det ej var kvar på nocktätning men tänkte nu komplettera med detta på besiktningmannens inrådan.

Det är ett 1-planshus med 22 graders taklutning, vanligt lertegel och oljeboard inunder.
Skorststen i plåt mitt i nock på takets mittpunkt.

Grovt räknat, vad kan det kosta att leja bort inkl material? Vill gärna få ett hum innan vi tar in offerter.

Alternativt gör jag det själv i mån av tid men jag tänker att det är en ringa kostnad på ca 10-15 tusen?
Hänger jag med rätt när jag säger att du vill ha typ nocktätning med hjälp av nockband/nock plast eller liknande?

I så fall gör det själv. Jag gjorde liknande för några veckor sedan.
Tog bort nockpannorna,
Bytte knäckt nockbalk,
Skruvade på nockplast
Skruvade på nockpannorna.

Tog en lördagseftermiddag och då har jag också murstock i mitten av huset.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S Stefan85 skrev:
Hänger jag med rätt när jag säger att du vill ha typ nocktätning med hjälp av nockband/nock plast eller liknande?

I så fall gör det själv. Jag gjorde liknande för några veckor sedan.
Tog bort nockpannorna,
Bytte knäckt nockbalk,
Skruvade på nockplast
Skruvade på nockpannorna.

Tog en lördagseftermiddag och då har jag också murstock i mitten av huset.
Ja, det borde inte kosta några hiskeliga summor. Nån tusenlapp eller två för material och en halv dags fakturerad tid.

Största problemet för att inte göra det själv är nog oftast höjden........
 
H hellohello skrev:
Ja, det borde inte kosta några hiskeliga summor. Nån tusenlapp eller två för material och en halv dags fakturerad tid.

Största problemet för att inte göra det själv är nog oftast höjden........
Betalade omkring 500 kr för nock tätning, skruvar hade jag hemma.
150 kr för nockbalken.
Jag har 30 graders tak, så 22 borde inte vara större bekymmer.
Men visst kan höjd vara obehagligt.
 
Satte ny nocktätning idag. 14 meter nock, 45 graders lutning. Gjorde det själv på två timmar.
Utrustning:
Sele och rep, skruvdragare, skruv och nockband.
Körde med Figaroll från Monier, men har du lertegel ska du ha Metaroll. https://www.k-rauta.se/produkt/nock...R33ux_KqU-WuIfO2dV7mtiHHwCdkdx7hoCbmAQAvD_BwE finns säkert fler fabrikat.

Om det är höjden som ställer till det bjuder du över en vänn en eftermiddag. Du sköter grillen så blir ni färdiga typ samtidigt.
Materialkostnad 2000 + ev. sele, men på så lite lutande tak går det bra utan.
Bor du i närheten av Jönköping så fixar jag det åt dig för en ryggbiffbuffe ;)
 
Jag monterade nockband själv på både garaget och huset i höstas, tog ca 1 dag. Hittade billiga och bra nockband (299kr/rulle) på nätet www.archerknox.se .
 
Vad är vitsen med dessa nockband? Täta mot löv och barr?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är vitsen med dessa nockband? Täta mot löv och barr?
Den största vinsten är väl ekonomisk för den som säljer/monterar dem?
 
F fribygg skrev:
Den största vinsten är väl ekonomisk för den som säljer/monterar dem?
Så onödigt alltså? Jo jag förstår att en tillverkare och butik tjänar pengar på sina produkter.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så onödigt alltså? Jo jag förstår att en tillverkare och butik tjänar pengar på sina produkter.
Nja... de skyddar både mot extrema mängder vatten ( stormväder) och de hindrar både löv, barr och djur från att krypa under där.
Antingen kör man alla saker, nockband, fågelband, nät under takfoten eller så kan man nästan skippa dem och byta taket några år tidigare
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja... de skyddar både mot extrema mängder vatten ( stormväder) och de hindrar både löv, barr och djur från att krypa under där.
Antingen kör man alla saker, nockband, fågelband, nät under takfoten eller så kan man nästan skippa dem och byta taket några år tidigare
Ett vällagt 2 kupigt tegeltak verkar hålla ca 75år i mina trakter, undrar om nock tätning hade ökat livslängden?
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett vällagt 2 kupigt tegeltak verkar hålla ca 75år i mina trakter, undrar om nock tätning hade ökat livslängden?
Spelar ingen roll om yttertak håller 75år om bär/ströläkt mm ruttnar innan
 
A Alexn72 skrev:
Spelar ingen roll om yttertak håller 75år om bär/ströläkt mm ruttnar innan
Det har du helt rätt i, att hålla träd från huset och taket rensopat är rätt viktigt om man vill att taket ska hålla en mansålder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.