Hej,

Har köpt en säng på blocket (Troll lux spjälsäng). Sängen har en höj- och sänkbar sängsida men den delen är lös eftersom det saknas en skruv. Har varit i kontakt med tillverkaren och olika byggvaruhus men kommer ingen vart. Behöver köpa hem skruven som finns på bilderna men vet inte vad den heter eller vad de olika delarna som den består av heter (är plastdelen någon slags distansbricka?). Vore super tacksam om någon kunnig kunde förklara för mig vad skruven heter samt var jag kan köpa en sådan.
Stort tack på förhand!

Ett närbildsfoto av en metallpinne eller skruv på en grå yta, oskarp vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av skruv och mutter på rör, suddig bakgrund, någons fötter syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå sänggavel med horisontella ribbor, en grön kudde och vit, fransad filt mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Det där är väl ganska special så kan inte tillverkaren fixa får du nog hitta på något själv som fungerar. Jag förstår inte hur det är tänkt att fungera...
 
Så som jag förstår det är det den skruven möjliggör att sängsidan är höj- och sänkbar. Den går längsmed det inbyggda ”gångsystemet” i sängen (ursäkta amatörspråket jag har noll koll men se markerad del på bilden). Eftersom skruven är täckt av en plastcylinder så möjliggör det att sängsidan höjs och sänks i systemet utan friktion.
 
  • Vit spjälsäng med rosa bäddkläder, försäljningsapp i bakgrunden, golv av träimitation, svart laddkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Problemet är nog inte skruven utan plasthylsan.
Mät diametern på hålen där plasthylsan skall föras in.
Nu kan du göra en liten hylsa med samma diameter som ersättare för plastbiten. En liten rörbit med samma diameter fungerar nog bra. Skruven är väl en vanlig träskruv med Torx-spår.

Dag
 
Redigerat:
RoTe
stigen stigen skrev:
Hej!
Skruven är väl en vanlig träskruv med Torx-spår.

Dag
Tycker det ser ut som insex, men ja det är väl skit samma egentligen.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tycker det ser ut som insex, men ja det är väl skit samma egentligen.
Ja, det är nog en insex.
 
Fästelement för möbler rent generellt ärt alltid special och sällan nåt standard man kan hitta hos nån som säljer "skruv" Personligen tycker jag att man brukar lösa det mesta med det reservdelssortiment som finns på ikea. Kanske inte helt lika alla ggr men med lite fantasi går det mesta att lösa.
 
Tack ska ni ha för tips! Jag ska definitivt testa det!
 
Den där plasthylsan kan du kanske göra av en bit limstav
 
Känner du någon med 3D printer kan det nog rätt lätt tillverkas så också
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Tack för tips men jag lyckades få tag på en skruv trots allt!
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
M Marihus skrev:
Tack för tips men jag lyckades få tag på en skruv trots allt!
Hej! Var lyckades du få tag i skruven? Eller du ersatte den med annat? 😊 Saknar samma skruv!
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
M Marihus skrev:
Tack för tips men jag lyckades få tag på en skruv trots allt!
Vart fick du tag på skruv/plastdetaljen? Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.