Behöver du en gräsmatta? Vi går igenom både priset på att snabbt få en fin gräsmatta genom att rulla ut gräs på rulle och kostnaderna för det billiga men mer tidskrävande att så gräset själv.

Du kan läsa artikeln här: Pris gräsmatta – rulla ut gräs eller så själv
 
F
Skiljer tydligen rätt mycket i pris. 31-32kr betalar jag för gräs på rulle av bra kvalitet.
 
Så här kan man också göra: När vi anlade gräsmatta (ca 2 500 kvm) på landet för ett antal år sedan hade vi bara värsta leran. Grannen jämnade till det värsta med grävmaskinen och körde sedan med traktorn och fräste upp leran och harvade efteråt. Vi köpte ingen matjord, utan jag sådde sedan direkt i leran. Jag sprang runt med en handvält också. Vi vattnade inget. Det var torka i fyra veckor juli-aug och inget hände såklart. Men sedan kom regnet och gräset. Lite halvglest första året men sedan har gräsmattan varit perfekt i alla år, tjock, frodig, tålig. Lera är perfekt för den håller fukten. Allt klippt gräs återfört finfördelat, så det blir lite mull på sikt. Det kostade bara gräsfröna och grannens maskinkörningar (vitt, firma), inte mycket alls. Och lite konstgödsel.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Jag sådde gräs våren 2021 och det tog lite tid men det kostade inte så mycket. Jag hade fått matjord redan, la lite toppdress ca 200 - 500 liter och sådde i omgångar. Tyvärr har jag fått så om några gånger pga. elrör som fick dras om och fiberinstallation men sammantaget blev nog totalkostnaden med vattning, gräsfrån och jord runt 2000 kr och då talar vi om en yta på ca 300 kvadrat. Nu är gräsmattan frodig och det finns inget att klaga på när det gäller den biten.
 
  • Gilla
etxgmg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.