Hej alla.

Nu är det såhär att vi har en MTD åkgräsklippare, inköpt ny förra sommaren. Alltså är den mindre än 1 år gammal. Jag skulle klippa vår äng nu precis och har råkat köra över en tegelsten med klippaggregatet igång. Gräset var så högt så jag såg inte stenen. Nu dör motorn varje gång jag ska sätta igång klippaggregatet. Alltså den kör på som vanligt när klipparen inte används, men dör när jag tar ner klipparen.

Vad är det som händer..? Jag är inte alls insatt i motorer och min man är inte hemma just nu..
Tack på förhand!
 
Klippaggregatet har väl skadats så det inte kan rotera som det ska, exempelvis knäckt axel eller lager.
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Som Dilato skriver, något har gått sönder. Stora krafter om det tar tvärstopp. Är du inte händig måste du lämna in den och få reparerat. Kan tyvärr blir dyrt beroende på vad som hänt.
 
D Dilato skrev:
Klippaggregatet har väl skadats så det inte kan rotera som det ska, exempelvis knäckt axel eller lager.
Ok. Skulle just detta du nämnde göra så hela maskinen stannar? Dvs hela maskinen bara dör.
 
F FanPålsson skrev:
Ok. Skulle just detta du nämnde göra så hela maskinen stannar? Dvs hela maskinen bara dör.
När du kopplar in klippdäcket och det sitter fast så dör motorn, den orkar inte dra runt.
Som att försöka köra bilen i uppförsbacke utan att gasa.

Nu är det ju så att det är enkelt att kolla, sitter knivarna fast om man försöker snurra dom (med motorn avslagen och klipparen i icke-klipp-läge).
 
D Dilato skrev:
När du kopplar in klippdäcket och det sitter fast så dör motorn, den orkar inte dra runt.
Som att försöka köra bilen i uppförsbacke utan att gasa.

Nu är det ju så att det är enkelt att kolla, sitter knivarna fast om man försöker snurra dom (med motorn avslagen och klipparen i icke-klipp-läge).
Tusen tack för svar. Jag får låta mannen titta på det när han kommer hem.. Jag (kvinna) är otroligt okunnig. Blir ju rädd att jag förstört hela maskinen.
 
Det är väl ett utmärkt tillfälle att lära sig. Följ Dilatos råd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är väl ett utmärkt tillfälle att lära sig. Följ Dilatos råd.
Jag lyckas inte vända på den, den är tung. Jag inväntar mannen. Han får kolla om knivarna sitter fast. Jag tycker inte dom kändes som att dom var av. Om dom sitter fast, vad innebär det?
 
Jag gissar att en av knivarna har krökts och tar i klippkåpan.
Kan bli billigt om du har tur, kanske endast nya knivar.
Eller smider till kniven/knivarna om de är krökta och slipar dem.
Stick mobiltelefon under kåpan och fota knivarna och lägg upp foton här så skall vi se om det går att ställa en diagnos.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Jag gissar att en av knivarna har krökts och tar i klippkåpan.
L L A Axelsson skrev:
Jag gissar att en av knivarna har krökts och tar i klippkåpan.
Kan bli billigt om du har tur, kanske endast nya knivar.
Eller smider till kniven/knivarna om de är krökta och slipar dem.
Stick mobiltelefon under kåpan och fota knivarna och lägg upp foton här så skall vi se om det går att ställa en diagnos.
Jag är ledsen om inte dessa bilder är bra. Jag fick iallafall knivarna på foto.
 
  • Mörkt område under konstruktion, mossbelagd mark, otydligt, naturligt ljusinsläpp, möjlig igensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mossöverdragen yta, eventuellt en maskin eller fordon, i dunkelt ljus med grenar och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som kniv-änden som du lagt upp är krökt och tar i kåpan.
Nu är knivar i original förvisso krökt längst ut utan att ta i kåpan som din kniv tycks göra.
 
L L A Axelsson skrev:
Det ser ut som kniv-änden som du lagt upp är krökt och tar i kåpan.
Nu är knivar i original förvisso krökt längst ut utan att ta i kåpan som din kniv tycks göra.
Alltså kan jag böja tillbaka lite försiktigt?
 
Knivarna är av ganska styvt material så jag tror att de måste tas lös för att smida dessa rak. Du kan ju prova om de går att bända rak på plats med ett spett , kofot eller liknande, även om det är tveksamt att du lyckas.
Se till så att du har handskar på händerna i så fall som skydd.
 
F FanPålsson skrev:
Alltså kan jag böja tillbaka lite försiktigt?
L L A Axelsson skrev:
Knivarna är av ganska styvt material så jag tror att de måste tas lös för att smida dessa rak. Du kan ju prova om de går att bända rak på plats med ett spett , kofot eller liknande, även om det är tveksamt om du lyckas.
Se till så att du har handskar på händerna i så fall som skydd.
Tack snälla du för all hjälp. Jag får vänta på min man, han jobbar natt så jag har tyvärr inte honom här just nu. Jag kommer dock hem på morgonen så får han titta på det. Jag är inte den starkaste.
 
Säkert ett bra beslut.
 
  • Älska
FanPålsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.