Sittställning
Mats-S Mats-S skrev:
Lite förvirrat bland svaren här ... men märk väl att Marlen skriver att även byggahus.com från början tillhörde dem här sajten.

Som jag tolkar det så reggade sajten byggahus helt korrekt 2 domäner från början, byggahus.se samt byggahus.com, antar att det skedde samtidigt 2001.
Därefter 2014 klantade en sysadmin till det och missade att betala com-adressen. Han måste varit sjukt slarvig för man får faktiskt flera betalningspåminnelser innan domänen upphör och tas bort. (eller ska man vara konspiratorisk så fick hudikshus "ett tips" av någon ...)
Eftersom den första domänen byggahus.com blev expired så står 2014 som första registrering på domänen.


Det är det sjukaste i historien, att en seriös(?) hustillverkare inte kan vara storsinta nog att "lämna tillbaka" domänen till en icke kommersiell konsumentsajt. Finns väl bara en förklaring, Hudikhus ägnar sig åt nätfiske på byggahus.se bekostnad ...
Du kan säkert ha rätt, med det sagt så är byggahus ett perfekt sökord för en hustillverkare och kanske inte alls har med forumet att göra.

Skulle jag haft ett bolag där vi bygger hus så skulle jag känna det önskvärt att kunna ha bygga hus som sökord, ganska basic speciellt om man optimera.

Domännamn är väldigt åtråvärda när det gäller just sökord då du får trafik till din sida på ett naturligt sätt, sen att byggahus.se säkert hjälper för dom, är dom säkert tacksam över men det behöver faktiskt inte betyda att som är elaka människor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Byggahus är väl ett fullt rimligt namn på domänen för en husbyggare. Inte sällan registreras ju dylika namn av folk som inte har någon koppling tillnamnet. Man vill bara kunna sälja det, i väntan på det lägger man upp en sida meden massa reklam.
Yep, men i det här fallet var det sajten byggahus.se som var först att regga motsvarande com-adress (för att förebygga det som hände senare), läs mitt inlägg ovan, det står tydligt där ;)
 
Mats-S
Sittställning Forlowt skrev:
det behöver faktiskt inte betyda att som är elaka människor.
Absolut inte, men det är ganska "problematiskt" moraliskt sett hur dom tog över adressen, speciellt när den här sajten har bett om att få tillbaka den. Absolut inget olagligt, men att man inte ger den tillbaka är i min värld stötande.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Sittställning
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut inte, men det är ganska "problematiskt" moraliskt sett hur dom tog över adressen, speciellt när den här sajten har bett om att få tillbaka den. Absolut inget olagligt, men att man inte ger den tillbaka är i min värld stötande.
Kan förstå hur det kan kännas stötande, men en känsla behöver inte indikera på att någon faktiskt haft onda tankar.

Jag hade alla dagar satt mitt bolag med anställda före ett forum alla dagar i veckan om jag var tvungen att välja.

Den blev ledig och man tog tillfället som man säkert väntat på, eller fått tillfället presenterat av någon. Det är egentligen kanske inte ens en fråga om "att ge tillbaka"

Utan att ha mer fakta på handen så finns det egentligen bara tankar och ideer att prata om här, att döma blint tror jag inte på.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det här med att känna att man behöver .com-adressen bara för att man har.se känns väl lite 2001 om man ska vara sån. Sen Google och deras Page-rank slog igenom klarar man sig väl utmärkt med en toppdomän.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Har man släppt en adress är det fritt för andra att registrera den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här med att känna att man behöver .com-adressen bara för att man har.se känns väl lite 2001 om man ska vara sån. Sen Google och deras Page-rank slog igenom klarar man sig väl utmärkt med en toppdomän.
Anledningen att jag lade märke till det här är att jag flera gånger hamnade på byggahus.com i stället för byggahus.se när jag sökte. Efter första överraskningen var det inget problem för mig men förstagångsbesökare som söker efter Byggahus drabbas, de t ex tror att Byggahus har lagts ner osv. Eller tror att Hudikhus är den rätta.
 
Det enklaste och smartaste för att förhindra att man "glömmer" att betala en domän varje år är väl att betala för 10 år åt gången så slipper man oroa sig för att man förlorar domänen mer än en gång var tionde år.

Nu vet jag inte om det skiljer mellan .SE domäner och .COM domäner och om det skiljer mellan svenska registratorer och internationella registratorer. Men hos vissa internationella registratorer har man EN MÅNAD på sig att betala domänen efter "expire date" sedan är det fritt fram för vem som helst att registrera/köpa domänen. Vanligtvis tar registratorn över domänen och sedan bjuder ut den till högsbjudande. Den registratorn som är mest kända för detta är GODADDY.COM som säkerligen har hundratusentals domäner i sitt förvar som de bjuder ut till högstbjudande som just är "expired domains". Och det är naturligtvis helt ok att sälja en expired domain som vanligtvis kostar dryga $10 per år för $10.000 eller mer. Lite beroende på hur eftertraktat namnet är.

Hade ägaren till BYGGAHUS.SE varumärkesskyddat namnet BYGGAHUS/BYGGA HUS så hade med stor sannolikhet byggföretaget som idag registrerat BYGGAHUS.COM varit tvugna att släppa domänen helt gratis och troligen även åkt på ett skadestånd för varumärkesintrång till BYGGAHUS.SE.

Men det där med domäner är ett väldigt knepigt ämne. Likaså registrering av varumärken. Vårt svenska "ABSOLUT" är väl något som lär gå till historien. :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi varumärkesskyddade efter det.
 
  • Gilla
Toppalua och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.