Har ett vitt målat trästaket runt tomten. Hur tar man bäst hand om det när det gäller till livslängd. Har torkat av alla alger och smuts med trasa och några droppar såpa men tänker borde man slipa ner och måla? Eller olja det bara med någon träolja? Hur fan gör man :thinking:
 
Skicket på ditt staket avgör vad du behöver göra. Färgen fungerar ju som ett skydd mot fukt, och finns då sprickor eller flagor etc så kan det alltså behöva åtgärdas, som att skrapa bort lös färg, slipa, olja, grund och färdig färg (ta reda på vilken typ av färg det har, är det linolje, plast etc, kan vara bra att veta om du behöver åtgärda nu eller framöver)
Är det däremot inga skador hade jag nog gjort som du dvs tvättat, vid behov!
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Skicket på ditt staket avgör vad du behöver göra. Färgen fungerar ju som ett skydd mot fukt, och finns då sprickor eller flagor etc så kan det alltså behöva åtgärdas, som att skrapa bort lös färg, slipa, olja, grund och färdig färg (ta reda på vilken typ av färg det har, är det linolje, plast etc, kan vara bra att veta om du behöver åtgärda nu eller framöver)
Är det däremot inga skador hade jag nog gjort som du dvs tvättat, vid behov!
Det är typ skrap och flagnar här och var. Överlag är det hyfsat ok skick tror jag...
 
  • Träribba i förgrunden, vit målfärg, slitage, suddig gräsmatta i bakgrunden, närbild, selektiv fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad yta med slitage och skrapmärken, detaljbild av vad som verkar vara en vägg eller panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Men precis, här kan man nästan se att där färgen lossnat. Där skulle jag ha undersökt hur träet känns...dvs med kniv känna om det tex är mörket ...då se i vilken omfattning (då kan man byta ut ev skadade delar)
Men annars har du ett sommarnöje, ett par kalla bira, skrapa rent på ställen där färg släppt. Fuktmäta innan jag gått på med olja (tror 17% för olja måla, får du kolla), grundfärg och färdig färg...
Men, mitt ser ganska likt ditt och jag lägger tid och pengar på annat. Hus drar ändå iväg med både små och stora projekt
Lycka till!
 
  • Gilla
Wolfpaw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.