Bra att veta för berörda i samfälligheter! Det finns/fanns en del åsikter om att man behöver ha ett nytt anläggningsbeslut för att installera laddboxar i garage som samfällighet äger. Nu har den frågan prövats i domstol 2022. I första instansen vann den som gick till domstol. Man får inte installera laddboxar utan nytt anläggningsbeslut, bestämde tingsrätten. Frågan överklagades till Svea hovrätt som skriver: " 2022-06-08 Installation av laddmodul i elcentral i garage som samfällighetsföreningen förvaltar inte strider mot föreningens ändamål eller medlemmarnas gemensamma bästa" "Samfällighetsföreningen har enligt anläggningsbeslutet att förvalta bland annat garagebyggnader, elledningar med elcentraler och därmed förse garagen med el. Mark- och miljööverdomstolen (bedömer) att det är naturligt vid förvaltning av tekniska anordningar att även nya anspråk som kan ställas på anläggningens prestanda beaktas. Den aktuella åtgärden, att vid behov installera en laddmodul i en elcentral, bör således betraktas som ett naturligt led i förvaltningen av den befintliga anläggningen."
Hela domen här. https://www.domstol.se/.../2022/f-5327-21-dom-2022-06-08.pdf
Solpaneler faller sannolikt in i samma kategori: teknisk utveckling av befintlig anläggning. En samfällighet måste förvalta elcentralen, elledningar, el till fjärrvärmepumpen, lyktor, kvarterslokal och elbilar på bästa möjliga sätt som gynnar samtliga medlemmar. Domen ger en klar indikation på att man inte behöver nytt anläggningsbeslut för vare sig laddboxar eller solpaneler. Frågan hr diskuterats tidigare. "Alla" menade att det måste till ett nytt beslut..
 
Frågan var uppe här i höstas när domen kom. Riktigt så enkelt som att alla parkeringssamfälligheter genom den kan erbjuda laddboxar är det inte, än mindre att elproduktion skulle vara ett givet nästa steg som också tillåts genom den domen.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan var uppe här i höstas när domen kom. Riktigt så enkelt som att alla parkeringssamfälligheter genom den kan erbjuda laddboxar är det inte, än mindre att elproduktion skulle vara ett givet nästa steg som också tillåts genom den domen.
Skall läsa den diskussionen. Hur tolkar du då? Jag har läst domen. Det är för mig uppenbart att laddboxar är okay utan nytt anläggningsbeslut. Om det finns en befintlig elanläggning och ett gemensamt behov hos majoriteten..
Solpaneler är helt i linje med detta. Laddboxar är privat, medan solpaneler definitivt är till för alla medlemmars bästa. Om årsmötet är för bör det vara grönt ljus. Och om jag tolkar detta så är det mer grönt ljus för solpaneler än för laddboxar. Det här har jag hävdat sedan 2020.
 
Jag skulle säga att det beror på vad som står från början i ändamålet med samfälligheten. Vissa är bra mark och vägar medan andra är motorvärmare, garage osv.

Att sedan solceller kommer alla till lika stor nytta skulle jag säga är svårt att påvisa. Alla kommer inte kunna nyttja egenproduktionen lika mycket.
 
W Winsa skrev:
Hur tolkar du då?
Jag minns inte de exakta omständigheterna, men jag tolkar det mycket mer restriktivt än du. Minns jag rätt förelåg väldigt speciella omständigheter där föreningen redan hade i uppdrag att förse garagen med el, en ovanligt bred skrivning.

Att domen skulle gå att ge någon vidare relevans, som att öppna fältet för tillhandahållande av el i garage där den uppgiften inte redan är definierad i anläggningsbeslutet tror jag inte. Att den på något vis skulle vara relevant för om en samfällighetsförening får sätta upp solceller på garagetaken utesluter jag helt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag minns inte de exakta omständigheterna, men jag tolkar det mycket mer restriktivt än du. Minns jag rätt förelåg väldigt speciella omständigheter där föreningen redan hade i uppdrag att förse garagen med el, en ovanligt bred skrivning.

Att domen skulle gå att ge någon vidare relevans, som att öppna fältet för tillhandahållande av el i garage där den uppgiften inte redan är definierad i anläggningsbeslutet tror jag inte. Att den på något vis skulle vara relevant för om en samfällighetsförening får sätta upp solceller på garagetaken utesluter jag helt.
Jag har lusläst precis. Det är givet att det skall finnas en elanläggning och el som krävs i samfälligheten. Det går inte att gräva kablar till parkeringsplatser utan el. Men om det står i anläggningsbeslutet att man skall t ex ha elelement i garagen, uttag för motorvärmare, har en fjärrvärmepump och 100 lyktor så är vägen öppen för laddboxar om årsmötet så beslutar. Solpaneler är direkt en följd av domstolens utslag. Samma princip. Tidigare finns ett domslut om att man får ha kabel-tv och internet utan nytt anläggningsbeslut. Eftersom det fanns i anläggningsbeslutet att det skall finnas en centralantenn. Idag tror jag alla samfälligheter struntar i vad som står i anläggningsbeslutet vad gäller kabel tv och internet. Elanläggning motsvarar centralantennen. Även domstolar följer med sin tid.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle säga att det beror på vad som står från början i ändamålet med samfälligheten. Vissa är bra mark och vägar medan andra är motorvärmare, garage osv.

Att sedan solceller kommer alla till lika stor nytta skulle jag säga är svårt att påvisa. Alla kommer inte kunna nyttja egenproduktionen lika mycket.
Ja, det är klart. Det måste finnas en elanläggning och el som förbrukas av samfälligheten. Det står även i domslutet. Det går inte att bara ha kallgarage utan el (finns det sådana?) eller p-platser utan el. Det är väldigt enkelt att påvisa att lägre elpris för fjärrvärmepumpen är till gagn för alla. Om elpriset sjunker med 50 öre/kwh så är det billigare om man förbrukar som vi 40 000 kwh på en gemensam pump och några lyktor. Vi tog nyss ett beslut på årsmötet om solceller. Ingen av 60 närvarande protesterade till min förvåning. Alla insåg att detta gagnar alla.
 
Det låter som om du har en agenda snarare än vill tolka reglerna. Sånt leder sällan till en objektiv bedömning.

Det finns säkerligen en stor mängd samfällighetsföreningar som går utöver sitt anläggningsbeslut. Det går så länge det går.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som om du har en agenda snarare än vill tolka reglerna. Sånt leder sällan till en objektiv bedömning.

Det finns säkerligen en stor mängd samfällighetsföreningar som går utöver sitt anläggningsbeslut. Det går så länge det går.
Nåja, jag har en viss juridisk utbildning och lärt mig hur man skall läsa juridiska texter. Laddboxar för alla samfälligheter med elanläggning är för mig glasklar. Och solpaneler i samma anda är för mig en relativt klar följdsats.
 
Solceller kan även klassas som en energieffektivisering och då falla in som underhåll av en gemensamhetsanläggning. Men man får studera anläggningsbeslutet i detalj för att se om det handlingsutrymme finns.
 
Att skapandet av en produktionsanläggning för el, vare sig det är solpaneler, ett oljekraftverk eller något annat skulle klassas som energieffektivisering låter extremt långsökt.

Med energieffektivisering menar man normalt en minskad konsumtion, inte att man ersätter köpt el med egenproducerad.

Samfällighetsföreningars anläggningsbeslut är ofta snävt skrivna för att de inte är till för stt man ska kunna göra lite vad man vill inom dem, utan då de har ”beskattningsrätt” av sina medlemmar då är de hårt hållna.

Att trixa med vad man får göra inom en samfällighet är i mina ögon djupt oansvarigt och därtill något som valfri medlem nu eller i framtiden kan ifrågasätta och på goda grunder vägra vara med och betala för.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Winsa skrev:
Skall läsa den diskussionen. Hur tolkar du då? Jag har läst domen. Det är för mig uppenbart att laddboxar är okay utan nytt anläggningsbeslut. Om det finns en befintlig elanläggning och ett gemensamt behov hos majoriteten.
Domen handlar om att föreningen i sitt elnät kan installera teknik så att elnätet kan användas av medlemmarna för att installera egna laddboxar. Det är således inte föreningen som står för leverans av den tjänsten, de står enbart för att det samfällda elsystemet har kapacitet att leverara el till de enskilda medlemmarnas laddboxar.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Beror ju lite på. Laddboxar i garagen är nog OK om de är fristående garage under samfällighetens regi. Likaså solpaneler om de sitter på garagelängorna eller på samfälld mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.