Kul läsning och kul lösningar. Vågar inte visa det för min fru som har börjat fundera på ett mer "riktigt" växthus där vi kan sitta och slappa på kvällarna. Hon försöker sälja in det med att jag får en fin miljö att binda flugor i men...
 
  • Gilla
Blixtmaskin och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Blir avis på er som lyckas få tag på gratis packar med många likadana fönster för just sådana projekt. (Har visserligen en massa dylika fönster själv, men de skall i någon framtid tillbaks in i huset för att återställa charmen lite till).

Bonuslike för brödlådan från Skogslyckans konditori. Där blev det en del köpt förr om åren.
 
  • Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Kul läsning och kul lösningar. Vågar inte visa det för min fru som har börjat fundera på ett mer "riktigt" växthus där vi kan sitta och slappa på kvällarna. Hon försöker sälja in det med att jag får en fin miljö att binda flugor i men...
Har haft "lyxen" att vara separerad med barn varannan vecka, vilket gör att det finns väldigt mycket tid över som jag annars skulle spenderat i soffan. Vågar inte räkna på antalet timmar jag lagt ner, men det är många...
Skippar man det brända virket går det att komma ner mycket i tid.
Tror det kommer ner till om man vill lägga tiden/energin på att leta fönster och byggmaterial och göra det "rustikt" eller att lägga en större slant och köpa ett nyckelfärdigt.
Oavsett vad så gör det större än vad ni tänkt från början, min första tanke var bara ett 3x3 med odling, men blev tillslut nästan 4x6 och det ångrar jag inte.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Riktigt snyggt! Blir avis på er som lyckas få tag på gratis packar med många likadana fönster för just sådana projekt. (Har visserligen en massa dylika fönster själv, men de skall i någon framtid tillbaks in i huset för att återställa charmen lite till).

Bonuslike för brödlådan från Skogslyckans konditori. Där blev det en del köpt förr om åren.
Tack!
Hade otrolig tur att komma över dubbelkopplade fönster med spröjs på båda sidor, det ser man nästan aldrig annars (skulle tippa de är 100-120 år gamla, otroligt bra virke). De större fyrkantiga är mer 70-tal och är bra just för utsiktens skull

Brödlådorna hittade jag vid kommunens återvinning, perfekta att ha sticklingar i
 
Tänkte visa upp hur jag byggde skjutdörren då det kanske finns fler som funderar på dylikt.
Just att det blev en skjutdörr var en slump då jag fick ett par gamla skjutdörrsbeslag av min far.
Dessa var rätt rostiga, men ett syrabad och en sliptrissa senare blev de tillräckligt bra för att kunna måla.

Vit behållare med saltsyra, rostiga föremål i emaljtråg utomhus, grön gräsmatta, gårdsbyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville ha fönsterbågar i dörren för att få den att smälta in i väggen när den är stängd + att göra den ganska bred för att lätt kunna komma in och ur med större saker.
Så fönsterbågarna fick styra dimensionen och då de inte fungerar att ha som stabiliserande element så var jag tvungen att göra ytterramen rejält gedigen, så denna gjordes i 45x170
Efter ett tips från en snickare så klövs reglarna mitt itu, snurrade och vreds mot varandra för att krafterna då tar ut varandra (d.v.s. minskar risken att dörren slår sig). Bitarna limmades med epoxi och skruvades ihop med jämna mellanrum.

Lång träplanka på arbetsbockar med verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden, utomhus, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delarna brändes och monterades sedan ihop till en ram

Ett stort, rektangulärt ramverk av trä, målat i svart, ligger på arbetsbänkar ute. Verktyg och utrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har varken kunskap eller utrustning för att göra bra skarvar så använde istället ett par bitar vinkeljärn för att förstärka upp hörnen

Snickarbord med tvingar, trästycken, metallvinkel, gräs och grus bakgrund. Arbetsmiljö utomhus. Verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsyta utomhus med tvingar och metallstång, i en trädgård, röd byggnad bakgrund, gör-det-själv hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tom metallram står framför en svart trävägg, bildar en optisk illusion av en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som skena ovanför dörren användes samma vinkeljärn som till förstäkningen (50x50x5). Detta mest för att de passade till beslagen men även att de fanns i överflöd hemma efter ett tidigare projekt. Denna målades svart och monterades sedan upp

Metallställning med träbitar, gräsmark, utomhusarbetsplats, verktyg, konstruktion i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis byggt takstälning med mörkt trä och metallstöd mot röd byggnad, verktyg synliga, oavslutad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första inpassningen med beslag monterade på dörren

Uteplats med tak, vita stolar, bord med duk, glasdörrar och rött trähus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En styrskena i samma snitt som den ovanför monterades i nederkant av växthuset och ett par plasthjul skruvades fast på undersidan av dörren

En utomhusbild som visar en del av en byggnad, fönster och avlagrade föremål såsom byggnadsmaterial och en sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallram med träplank, blurrad bakgrund, gräs, ställning, bil och byggnader i bakgrunden, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns alltid en risk att det hamnar mycket jord och skräp i glappet under dörren, men än så länge har det fungerat bra.
Sedan var det dags för fönsterbågarna, för att hålla dessa på plats monterades plattjärn på insidan av dörren och sedan klistrades det fast tätningslist för att minimera vibrationer till glaset.

Metallram med trädetaljer ligger på gräs, under konstruktion eller reparation, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram utan glas framför röd trävägg, svarta gångjärn, gräs, gult ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och klart med fönsterbågar

Glaserade skjutdörrar till ett växthus mot en röd byggnad, utemöbler och natur syns genom fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanliga draghandtag skruvades fast på in och utsida.

Utsikt genom fönster på trädgårdsmöbler, träpelare i mitten, del av en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
Tack för ett både informativt och inspirerande bygge. Ett projekt utanför boxen som ger mycket nytta och nöje :love:
 
  • Gilla
Blixtmaskin
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Tack för ett både informativt och inspirerande bygge. Ett projekt utanför boxen som ger mycket nytta och nöje :love:
Tack tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.