Skumpe
A AG A skrev:
60m2 innebär ca 500-600lm med trallvirke. Om du fick möjlighet att köpa ett parti med stulen trall, kunde du kanske få den för 10kr/lm. Men sen måste man ha reglar till att bygga stommen av också. Den kostar minst lika mycket till. Sen tillkommer skruv, beslag och kanske något mer åt grunden.
Det saknas nästan en nolla bakom både 5000kr, samt 1 dag. Dvs 50.000 för material och 10 dagars arbete, är mer rimligt.
Ja jag har aldrig sagt att det var en rimlig uppgift.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Är min altan 30 kvm?
Om du kan köpa trallen för 5 000 kr så är det väl ungefär så stor altan du har. Det är enkelt att räkna fram vad trallen kostar per kvm själv eller ta hjälp av https://www.beijerbygg.se/privat/trallvaljaren

Att du (eller jag) kan lägga om bara trallen på en mindre altan för 5 000 kr och en dags jobb känns som att jämföra äpplen med päron helt enkelt.

/Krille
 
  • Gilla
tampe
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52 000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
gå in på valfri bensinstation och fråga ägaren om han/hon har någon snickare att rekommendera, dom känner ju alla
 
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52 000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
Jag har inte läst alla svar men kan sälla mig till den skara som säger att det är grymt överpris. Vi ska betala samma pengar och här snackar vi riva ett helt uterum, stötta upp ett tak medans nya stolpar byggs upp, gräva ur, grusa platta, nya bärlinor och trall med mera. Hade jag varit ni hade jag rivit och kört till tippen själv för att sedan vänta tills flera firmor kan lämna en offert. Det går att leva en sommar utan trall ifall de kan ta sig an er först till hösten när vi pratar såhär stora pengar i sjön… Oavsett. Hoppas det löser sig på bästa sätt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Jag frågade om löpande räkning, men de påstod det skulle bli dyrare ? Bättre då med fast pris. Vad anser du rimligt?
Det tillkommer containerhyra och framkörning av den samt hämtning av den. Har kollat upp de priserna med renhållningsbolaget, inte alls särskilt dyrt som snickarfirman hävdar.
Kollade för impregnerat virke? Betydligt dyrare än vanligt virke.
 
U ullak40 skrev:
För att den håller på vara dålig under.
Skruva loss trallen, byt reglar under som är dåliga och gör det bättre än tidigare, vänd trallen upp o ner o skruva tillbaka. Klart.
 
  • Gilla
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
Ja gisses.
Jag skulle investera en vecka själv på semestern.
  • 1 dags rivning
  • halv dag för sortergården + hyra av släp
  • Höftat - max 25 000 för materialet (lägg 34 mm tjock trall är mitt tips)
  • Använd de överskjutande 125 000 sek till en skön resa
Med detta sagt som alla övriga varit inne på. Oproffsig offert från en oproffsig snickare.

lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tänk om man hade en sån fin altan!!
Köp lite såpa så blir den ännu bättre…
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52 000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
Arbetet är nästan dubbelt så dyrt än va ett rimligt pris hade varit.
 
U ullak40 skrev:
Nej det har vi inte, men altanen är sen 2007 så den har nog gjort sitt. Även brädor ovanpå håller på vara dåliga, och en del brättar uppåt fast vi skruvat fast dem extra flera gånger. Antar det är hemmabygge och kanske ej gjort enligt konstens alla regler från början. Framsidan tar i gräsmattan så de brädorna som är lagda ner mot gräsmattan är ej i bästa skick. Bytte vissa förra sommaren, då säger den snickaren att nog håller altanen den sommaren men sen måste ni nog bygga ny. Han gick igenom hela.
2007 är ju ingenting. Har ett däck från 90-talet som äger. Kryp in under med en domkraft. Lyft och stadga upp. Sen slipar du trallen och oljar in. Gör något kul för pengarna som blir över.
 
  • Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Hej!

vi har precis fått en offert som vi sagt ja till.

Pris för altanbygge på framsidan:
altan ca 45 kvm, en stor trappa, en mindre trappa, med spotlights, byte av vägglampor (för utomhusbruk), tak av kanalplast och nya kantstenar. Totalt 159.000 kr (avrundat uppåt).

Detta var alltså total summan inklusive framkörning osv. Priset är efter ROT.

Denna gång ska de bygga ett trädäck, ett plan, på 55 kvm på vår baksida, samt montera nya vägglampor, dra två uttag för utomhusbruk och inbyggda spotlights på trädäcket (ca 15 st). Offerten denna gång ligger på 95.000 kr efter ROT men vi fick 10% rabatt för att vi är kända kunder nu.


Hoppas det ger ett hum. Men vår snickare sa att ungefär pris är på 1750 kr/kvm. Dock jobbar de 3 personer så vi får också allt klart inom en tidsfrist.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bor du väldigt avsides så det blir långa resor eller nått som gör att de lämnat ett högre pris?
Annars har de nog chansat på att alla andra är upptagna och att du tar offerten bara därför. Är nya vindskydd med i priset också? Målade och klara?

Jag skulle nog säga att halva priset lite drygt vore ett ok pris.
 
Vårt altandäck såg ungefär liknande ut. Från 2015 dock så lite nyare, men tycker din ser ungefär ut som vår gjorde innan. Tog och köpte en bättre skurborste på långt skaft. Skrubbade med grönsåpa tills all skit var borta. Sedan oljade på med träolja och den blev som ny nästan. Så givet att grunden den står på är ok så kan den nog hålla ett tag till enligt mig. Kostnad: Några hundralappar.
 
A AG A skrev:
60m2 innebär ca 500-600lm med trallvirke. Om du fick möjlighet att köpa ett parti med stulen trall, kunde du kanske få den för 10kr/lm. Men sen måste man ha reglar till att bygga stommen av också. Den kostar minst lika mycket till. Sen tillkommer skruv, beslag och kanske något mer åt grunden.
Det saknas nästan en nolla bakom både 5000kr, samt 1 dag. Dvs 50.000 för material och 10 dagars arbete, är mer rimligt.
Fast 500lpm trall kostar ju 7500kr med ett lpm pris på 15kr vilket är priset just nu. En marknära altan som kräver 120 eller 95reglar. En regel kostar ca 40kr/lpm. Så 50tkr i material kommer du aldrig upp i.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52 000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52 000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
Jobbar som snickare och har byggt en del altaner, stora som små. Om vi förutsätter att du ska ha en marknära altan med vanliga 28x120 & som ska toppskruvas så är en rimlig kostnad för material 28tkr. Då är det räknat med ett 45x145 bjälklag. De funkar även att köra 45x120, men skillnad på pris är väldigt liten, men säg 26,5tkr med 120 reglar.
Arbetstiden för detta skulle jag räkna med 5 arbetsdagar för 1 man. (40h á 700kr)
Rivning 8h
Ny stomme & kottla ca 14h
Läggning av ny trall 16h

Notera att jag inte räknat med bortforsling av gammal trall eftersom det blir mycket förmånligare för dig att göra själv.

Såhär hade min offert sett ut.
Material: 32tkr
Arbetskostnad: 50h á 700kr = 35tkr
Totalsumma 67tkr.
 
  • Gilla
oddan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.