Råkade hälla in Yes i en 5 år gammal Asko diskmaskin.
Jordfelsbrytare slår av konstant vid försök av påslag dvs diskmaskinen funkar inte ens i standby läge.
Folk nämner i olika tråd att pumpen brukar stanna av pga av överhettning.
Ny diskmaskin är ett faktum men tänkte fixa gamle om det går att byta ut delar och skänka till syrran.
Vet någon just exakt vilken komponent brukar går sönder?
Tacksam för alla svar!♥️
 

Bästa svaret

A
Markus SG Markus SG skrev:
Råkade hälla in Yes i en 5 år gammal Asko diskmaskin.
Jordfelsbrytare slår av konstant vid försök av påslag dvs diskmaskinen funkar inte ens i standby läge.
Folk nämner i olika tråd att pumpen brukar stanna av pga av överhettning.
Ny diskmaskin är ett faktum men tänkte fixa gamle om det går att byta ut delar och skänka till syrran.
Vet någon just exakt vilken komponent brukar går sönder?
Tacksam för alla svar!♥️
ingen komponent går sönder av handdiskmedel men yes skummar ju lite extra och du får fel på vattennivån
därför kan skum och vatten fortplanta sig till maskinutrymmet och där kortslutit värmare, inloppsventil, motor
spolarmsväxlare tömningspump, nätfilter, och beroende på modell tryckgivare.
öppna bakom sockeln och kika in
 
  • Gilla
Markus SG
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ingen komponent går sönder av handdiskmedel men yes skummar ju lite extra och du får fel på vattennivån
därför kan skum och vatten fortplanta sig till maskinutrymmet och där kortslutit värmare, inloppsventil, motor
spolarmsväxlare tömningspump, nätfilter, och beroende på modell tryckgivare.
öppna bakom sockeln och kika in
Tussen tack!
Skulle man kunna använda kontaktspray för att bli av med fukt?
 
Njej, nog ingen vits med det. Låt den torka några dagar eller vecka och prova igen.

Jag var med om en liknande incident på ett kontor där jag var konsult. Vi hade konsulter på plats av 30 - 40 nationaliteter. Någon av dem ville tydligen vara duktig och satte igång diskmaskinen i pentryt. var nog första gången han gjorde det någonsin.

Jag gick förbi maskinen och såg något underligt i köksvasken, det kom upp skum ur avloppssilen, som formade ett stabilt "torn" av skum. Det växte upp till ca 30 cm höjd över bänken, sedan kollapsade det.

När vi öppande luckan så var hela maskinen full av ett rätt stabilt skum, det var en vägg av skum som var som ett avtryck av luckan. Vi fick köra 3 eller 4 diskar utan diskmedel innan det slutade skumma.
 
  • Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njej, nog ingen vits med det. Låt den torka några dagar eller vecka och prova igen.

Jag var med om en liknande incident på ett kontor där jag var konsult. Vi hade konsulter på plats av 30 - 40 nationaliteter. Någon av dem ville tydligen vara duktig och satte igång diskmaskinen i pentryt. var nog första gången han gjorde det någonsin.

Jag gick förbi maskinen och såg något underligt i köksvasken, det kom upp skum ur avloppssilen, som formade ett stabilt "torn" av skum. Det växte upp till ca 30 cm höjd över bänken, sedan kollapsade det.

När vi öppande luckan så var hela maskinen full av ett rätt stabilt skum, det var en vägg av skum som var som ett avtryck av luckan. Vi fick köra 3 eller 4 diskar utan diskmedel innan det slutade skumma.
Tack för tipset
Får ont i magen varje gång jag går förbi min "mästerverk".
 
A
H hempularen skrev:
Njej, nog ingen vits med det. Låt den torka några dagar eller vecka och prova igen.

Jag var med om en liknande incident på ett kontor där jag var konsult. Vi hade konsulter på plats av 30 - 40 nationaliteter. Någon av dem ville tydligen vara duktig och satte igång diskmaskinen i pentryt. var nog första gången han gjorde det någonsin.

Jag gick förbi maskinen och såg något underligt i köksvasken, det kom upp skum ur avloppssilen, som formade ett stabilt "torn" av skum. Det växte upp till ca 30 cm höjd över bänken, sedan kollapsade det.

När vi öppande luckan så var hela maskinen full av ett rätt stabilt skum, det var en vägg av skum som var som ett avtryck av luckan. Vi fick köra 3 eller 4 diskar utan diskmedel innan det slutade skumma.
Man brukar hälla i matolja
 
  • Gilla
Markus SG och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag var med om en liknande incident på ett kontor där jag var konsult. Vi hade konsulter på plats av 30 - 40 nationaliteter.
Som ung, ursvensk, i lånad lägenhet och ovan med diskmaskiner kan man också göra det misstaget. Fråga mig inte hur jag vet...
 
  • Haha
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Har också råkat hålla i vanligt diskmedel i diskmaskin. Men maskinen klarade sig förutom att det rann ut en massa skum på golvet som jag fick torka upp. Föräldrarna var inte hemma så de fick nog aldrig veta incidenten. Diskmaskinen i fråga höll över 10 år till efter det här men de gjorde rediga grejer på den tiden också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.