Hej!

Vi ska köpa en högtryckstvätt. Just nu för att rengöra altan, men det kan ju komma kommande behov av den som jag inte tänker på just nu.

De modeller som jag kikat på i prisklassen, tex Kärcher K3, har 120 bar? Är det tillräckligt?

Vad skiljer att ha 120 bar från att gå upp prisklasser och få mer? Vad är det jag kan rengöra med dem som jag inte kan med 120?

Tack!
 
120 bar räcker absolut i tryck. Problemet med dom billiga tvättarna är att trycket är högt men vattenflödet är lågt. Jämför hur mycket vatten dom ger per minut, det är minst lika viktigt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte såpa och skurborste på skaft.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Håller med om ovan. Flöde är lite för dåligt på billiga tvättar.
Sen håller jag inte med om att man kör altan med högtrycken, men det där är en diskussion utan ände. Borste och såpa räcker långt, om inte hela vägen. Och är altanen så risig att det inte räcker är det ändå läge att ta fram slipen.
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
Jag vill rekommendera biltemas dyraste version för 3000:- den är på 180 bar.

Kopplar du den till varmvatten så får du ett väldigt bra resultat. Jag har 50 grader på varmvattnet men tänker de hinner svalna en del innan de når själva högtryckstvätten
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Vattenflödet för K3 var 380 och för K4 420. Så ingen jätteskillnad.

Den ena jag chattade med på Kärcher rekommenderade K4 och upp för att de har bättre motorer.

Den andra jag chattade med skrev att skillnaden mellan K3 och K4 inte motiverar priset, och att man istället i så fall ska ta klivet upp till K5, för bättre material, hållbarhet och motor.

När jag frågade om det sade dock de båda att man får exakt samma resultat med alla modellerna, bara att det går snabbare ju större modell man har. K3 med tillbehör får man för 1650 kr medan K5 med tillbehör för 4600 kr, så för de 3,000 kr accepterar jag nog att det tar några minuter mer.
 
Kör man bara med högtrycken utan något extra tillbehör bör man hålla den på sådant avstånd att den inte gör fula märken och då spelar trycket mindre roll. Övrigt brukar regeln om pris avspegla sig i kvalite.
Kar kört sönder en k3 men den höll rätt många år. Har nu k5 såpa och borste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.