För det första så är det lugnt, detta är inte en skarp situation, utan en teoretisk fråga om tolkning utav regler och vad som gäller. Dvs. ringa en installatör är inte aktuellt.

Idag när det monteras elbilsladdare lite varstans så är det inte helt ovanligt att man t.ex. tar matningen från fasadskåpet. Placerar säkringar där, matning ut till laddaren, och att det sitter inbyggd jordfelsbrytare typ B i laddaren. Detta är en lösning som jag vet gjorts på flera ställen även av stora aktörer.

Det jag funderade kring är att då är ju inte matningen till laddaren skyddad utav någon JFB? Den matningen borde vara att betrakta som en gruppledning och kräva JFB? Eller hur tolkar man det?

Nästan samma situation blir det ju om man matar från elcentralen inne i huset. Om man ändå har JFB i laddaren så vore det ju trevligt om den inte ligger efter befintlig JFB i centralen för att få bättre selektivitet. Men där har man ju alternativet att lägga den antingen före eller efter JFB såklart.

Hur brukar man göra och hur ska man tolka reglerna kring JFB och gruppledningar? Eller är det så att en sådan matning till en elbilsladdare är att betrakta som en huvudledning om det sitter en JFB inbyggd?
 
K
Elinstallationsreglerna säger väl att uttag ska vara skyddade av JFB, och det blir dom per automatik när JFB sitter i laddboxen.
 
  • Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
Jag tror det anses OK att själva kabeln är oskyddad, i normalfallet. Passerar den i en vägg till våtrum, så måste den dock vara skyddad.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ja det är här jag blir osäker, jag vill minnas att det är krav på att även själva gruppledningen är skyddad, men det kanske bara gäller uttag och anslutna maskiner??

Nån som har hundra koll?
 
Det gäller uttag, jag tror inte att det gäller fast ansluta maskiner. Ledningar gäller det normalt sett inte.
 
Kravet på JFB gäller kortfattat uttag, belysningskretsar, flyttbar elmateriel som används utomhus och gruppledningar till badrum som gränsar till områdena 0-2, plus ett antal mindre specialfall som byggen och utställningar. Ledningar i allmänhet har inte krav på JFB för personskydd, utom just badrum. Man fokuserar på de områden där olyckor kan ske, dvs företrädesvis handhållna apparater.

Vill du ändå skydda ledningen så kan en brandskydds-JFB vara lämplig, dvs fördröjd typ S med I∆n = 300 mA. Man får fortfarande dock se upp med laddboxar som inte har ett skydd mot DC-felströmmar på över 6 mA. Typ B duger alltså inte i laddboxen.
 
E
722.531.2.101 anger att jfb typ B eller jfb typ A tillsammans med DC-felströmsövervakning max 6mA är vad som ska skydda laddpunkten. Finns det integrerat i laddboxen så behövs inget extra skydd. I de allra flesta laddboxar finns däremot bara DC-skyddet, då behövs en separat jfb typ A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Idag när det monteras elbilsladdare lite varstans så är det inte helt ovanligt att man t.ex. tar matningen från fasadskåpet. Placerar säkringar där, matning ut till laddaren, och att det sitter inbyggd jordfelsbrytare typ B i laddaren. Detta är en lösning som jag vet gjorts på flera ställen även av stora aktörer.

Vi installerade 182 laddboxar, amp guard 11 kw. Personskyddsbrytare till varje laddbox. En matarkabel som grenades efter Personskyddsbrytaren till en kabel till varje laddbox. JFB finns i laddboxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.