Arkitekten som ritade huset planerade så det blev lämpligt att bygga en stor fin altan utanför ett par skjutdörrar, men nu när jag börjar läsa på kring reglerna funderar jag på om det ens är möjligt.

Utanför dörrarna på kortsidan av huset där jag vill bygga altanen är det en slänt med nästan 45 graders lutning och ca 2.2m i total höjdskillnad. (på bygglovet är det inritat några kantstöd för att ta ut nivåskillnaden i etapper.)

Jag har bokat ett möte med handläggare på kommunen för att diskutera detta men skulle gärna vilja ha lite råd innan.

Reglerna kring bygglov för altan känns ändå rätt tydliga, max 1.8m(vissa kommuner längre) och <3.6m från byggnaden. Det är heller inte medelmarknivå som oftast hjälper till. Så jag har ju dels över 1.8m och vill bygga större än 3.6m ut från huset.

En tanke jag hade var om man kan utnyttja reglerna för 15m2 bygglovsfri attefalltillbyggnad av huset och använda det för att göra någon habrovink ut som delvis tar ut höjdskillnaderna och sen ger en altan utanför dörrarna och sedan lägga på dessa 3.6m altan därifrån.

Sen är tanken att få till en pool vilket också kanske blir knepigt utan bygglov i en slänt...

Någon som har lite tips och trix på hur man kanske kan krångla till detta?
 
  • Arkitektonisk fasadritning av byggnad med måttangivelser och detaljer, sydvästvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, arkitekturplan, höjdkonturer, byggnadsstruktur, vägar, sifferangivelser, konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som gäller är 0,5/0,6m över markytan utan bygglov/attefallslov (fortfarande tolkningsutrymme tyvärr).

1,8m är gränsen för när det räknas som BYA. Så om det är under 1,8m så får den vara 3,6m ut från väggen. Göteborgs stad har bra illustrationer över detta.
https://goteborg.se/wps/portal/star...ytt-och-bygga-till/altan-terrass-och-uteplats

Allt över 0,6m kräver bygglov/attefallslov (kommunala avvikelser förekommer tyvärr) Jag skulle spara attefallslovet....

Jag har problem med BYA då mitt hus genom ett antal olika ändringar i detaljplaner, lagar och regler, samt tolkningar av regler har en altan som leder till för stor BYA och därför förhindrar mig att bygga på tomten, trots att jag har rätt att bygga fristående hus/garage om 40m2. Det är alltså altanen som byggdes tillsammans med huset (prefab) och är inritad på bygglovet från när huset byggdes som är för stor numera. Den enda lösningen jag har den dag jag vill ha bygglov för mitt andra hus är att riva 15m2 av altanen och helt förändra utseendet av huset. Om jag bygger skärmtak istället så går bygglovet igenom. Tyvärr så måste jag då också byta altandörren till ett fönster. Jag har iofs en attefallsinglasning på en annan vägg och har en dörr dit också, men hela husets karaktär skulle förändras kraftigt.

Bara lite info om vad som händer om det blir fel....
 
Hur mycket BYA har du kvar? Det är ju helt avgörande för vad du kan göra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur mycket BYA har du kvar? Det är ju helt avgörande för vad du kan göra.
Jag har tyvärr 0 BYA kvar.
 
R Random1234 skrev:
Jag har tyvärr 0 BYA kvar.
Då måste du hålla dig under 1,8m och/eller använda attefallsreglerna.
 
Så något liknande detta kanske kan gå att få igenom?
Det röda är då attefallsutbyggnad och gröna sen altan på det.
Då hamnar inte altan över 1.6m från marknivå och inte mera än 3.6m från huset innan den är typ helt i marknivå.
 
  • 3D-modell av ett modernt hus med stora fönster och en röd kub framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Det är inte möjligt att söka marklov för att höja marken enligt ovan skiss och sen kan du bygga en altan ovanpå det utan att be om lov?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
inte helt omöjligt, men då behöver jag sätta en stödmur/l-stöd för marknivån på nedersidan behöver vara ungefär där då det är en infart till huset där.
 
  • Gilla
ovenystas och 3 till
  • Laddar…
D
R Random1234 skrev:
Så något liknande detta kanske kan gå att få igenom?
Det röda är då attefallsutbyggnad och gröna sen altan på det.
Då hamnar inte altan över 1.6m från marknivå och inte mera än 3.6m från huset innan den är typ helt i marknivå.
Det där tycker jag ser listigt ut och dessutom får du ett förråd!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det där tycker jag ser listigt ut och dessutom får du ett förråd!
Jo, förrådet kommer jag ha nytta av.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur ser dräneringen ut kring den väggen? För med en tillbyggnad (som ser riktigt funktionell ut) så är placeringen av dränering bra att ha i åtanke för framtida åtgärder. Tänker du gjuten sockel eller plintar? Man skulle ju kunna gräva ner extra dränering för att gå runt tillbyggnaden men det gör ju insatsen lite större.
 
Du skriver att du har en attefallsinglasning redan, då har du förbrukat din attefallstillbyggnad. Den får bara göras en gång, även om man inte nyttjat alla 15 kvm.
Om förrådet ska göras som ett attefallshus får det inte byggas ihop med huset så då faller det på altanen som kan anses binda ihop det tänker jag.
 
Hej. Det är inte jag som skriver det :) jag har ingen sådan ännu.

mvh
 
Pool är inget bygglovspliktigt objekt, så om du kan ha poolen direkt utanför fönstren och ha poolväggen som L-stöd så behöver du inget marklov :D
 
  • Gilla
Ensambyggare85
  • Laddar…
U
B bingoberra skrev:
Pool är inget bygglovspliktigt objekt, så om du kan ha poolen direkt utanför fönstren och ha poolväggen som L-stöd så behöver du inget marklov :D
Nja
Förhöjd pool som kräver mur/stöd högre än 50cm kräver lov. Eller mur/stödet som omger poolen behöver lov iallafall.
Men även om du har utnyttjat full BYA så finns det ju inget som säger att du inte kan söka marklov för att höja marken och sen bygga marknära altan. Det räknas inte in i BYA. Däremot kan de bli knivigt med prickmark, vet ej om det föreligger sig så för TS?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.