En annons på marketplace att ni skänker bort trall mot demontering så är den kostnaden ur världen
 
  • Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
Har precis byggt en liknande altan och allt material (betongplattor som upplag för bärlina, markduk, bärlina 45x195, golvreglar 45x145, 28x120 trall, skruvar) gick utslaget på ca 320 kr per kvadratmeter. Handlat på Byggmax.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Det är ett enormt överpris sett till att du kanske kan göra det själv för 20 000 kronor inkl. allt material.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En firma här i området annonserar att dom bygger altaner för fast pris på 1500 kr/kvm. Kan ju ge en vägledning om vad en rimlig offert ska ligga på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om du inte orkar eller vill bygga själv så kanske att du tar hand om rivningen? Känns som bra timpenning mot container.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du tycker det är ett överpris leta upp någon annan då.
Tycker det inte känns särskilt meningsfullt att dumförklara hanterverkaren som faktiskt lämnat ett pris.
Det är helt fritt att offerera vilket pris man vill och det är helt fritt att tacka nej.
 
  • Gilla
  • Haha
slugger75 och 5 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Om du tycker det är ett överpris leta upp någon annan då.
Tycker det inte känns särskilt meningsfullt att dumförklara hanterverkaren som faktiskt lämnat ett pris.
Det är helt fritt att offerera vilket pris man vill och det är helt fritt att tacka nej.
Det är också helt fritt att fråga och diskutera om den offert man har fått är rimlig.

/Krille
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Skumpe
A AG A skrev:
Då var det typ en biblotekarie, eller städare på IKEA du pratade med.
K Krille4 skrev:
5000 kr i material och en dags jobb för 60 kvm altan? Hur beställer jag?;)

/Krille
Jag har inte pratat med någon. Det var någon som svarade i min tråd. Blev inte motsagd vad jag minns.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har inte pratat med någon. Det var någon som svarade i min tråd. Blev inte motsagd vad jag minns.
Jag tror du jämför helt olika saker: Materialkostnaden för enbart 30 kvm trallvirke är säkert ungefär 5 000 kr och en dags jobb att skruva på plats.

Att bygga en helt ny 60 kvm altan från grunden inkl inklusive plattor och regelverk är en helt annan sak både gällande materialkostnad och tid.

/Krille
 
  • Gilla
Århultemåla och 3 till
  • Laddar…
Det var nog jag som skrev något om trall för 5000, och kanske liknande för regelverket under. Reglarna är svårare att gissa om vad om behövs. I första hand återanvänder man ju bef. plintar/plattor, eller hur den bef. nu är grundlagd. Klart att om hela altanen ser ut som nordsjön i storm, så kanske man bör anta att grundläggningen behöver bytas ut. Men bilderna ser inte ut så. Om då bef. grunläggning är "gles", så behövs kraftigare bärlinor.

Det handlar inte om att bygga en helt ny altan. Den bef. finns där. Det mesta av grundläggningen borde gå att använda (men det kan vara ett felaktigt antagande).

Men jag hävdar att en erfaren snickare bygger regelverket på grundläggningen på typ 2 dagar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har inte pratat med någon. Det var någon som svarade i min tråd. Blev inte motsagd vad jag minns.
60m2 innebär ca 500-600lm med trallvirke. Om du fick möjlighet att köpa ett parti med stulen trall, kunde du kanske få den för 10kr/lm. Men sen måste man ha reglar till att bygga stommen av också. Den kostar minst lika mycket till. Sen tillkommer skruv, beslag och kanske något mer åt grunden.
Det saknas nästan en nolla bakom både 5000kr, samt 1 dag. Dvs 50.000 för material och 10 dagars arbete, är mer rimligt.
 
  • Gilla
Hajen11
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var nog jag som skrev något om trall för 5000, och kanske liknande för regelverket under. Reglarna är svårare att gissa om vad om behövs. I första hand återanvänder man ju bef. plintar/plattor, eller hur den bef. nu är grundlagd. Klart att om hela altanen ser ut som nordsjön i storm, så kanske man bör anta att grundläggningen behöver bytas ut. Men bilderna ser inte ut så. Om då bef. grunläggning är "gles", så behövs kraftigare bärlinor.

Det handlar inte om att bygga en helt ny altan. Den bef. finns där. Det mesta av grundläggningen borde gå att använda (men det kan vara ett felaktigt antagande).

Men jag hävdar att en erfaren snickare bygger regelverket på grundläggningen på typ 2 dagar.
Det sista du skriver är rimligt. Alltså om grunden ligger, och är som den ska. Så bygger en snickare ihop regelverket på 2-3 dagar, om det flyter på bra. Men sen ska naturligtvis trallvirket på efteråt. Det är mer jobb.
 
A AG A skrev:
60m2 innebär ca 500-600lm med trallvirke. Om du fick möjlighet att köpa ett parti med stulen trall, kunde du kanske få den för 10kr/lm. Men sen måste man ha reglar till att bygga stommen av också. Den kostar minst lika mycket till. Sen tillkommer skruv, beslag och kanske något mer åt grunden.
Det saknas nästan en nolla bakom både 5000kr, samt 1 dag. Dvs 50.000 för material och 10 dagars arbete, är mer rimligt.
Kolla nu på Trall 120x28 Hos XL-Bygg är priset på nätet 23,9kr/m Så 600lm ger 14340 kr + stommen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Kolla nu på Trall 120x28 Hos XL-Bygg är priset på nätet 23,9kr/m Så 600lm ger 14340 kr + stommen
Men byggmax tar 16 kr/m, nu tror jag att ingen hantverkare betalar mer än så hos XL bygg heller.

Så OK 5000 var lite optimistiskt, men säg 8000, och så ngt. liknande för stommen, skruv för kanske 2000 kr. Lite diverse, plåtvinklar, syllpapp osv. för säg 2000 ytterligare. Och en dryg manvecka.

OK, OM den bef. grundläggningen är kass. Då kan det bli dyrt. För då lär det inte räcka att lägga lösa cementplattor eller liknande, finns ju någon anledning om det inte har funkat. Har man dålig mark som rör på sig kraftigt med tjälen, så behöver man nedgrävda plintar. Och det går ju åt "några" till 60 kvm. Här var en medlem som nyttjat seniorpoolen en "hantverkare" grundlade en 65 kvm altan på 64 nedgrävda plintar.... Men det var kanske att överdriva stabiliteten lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe
K Krille4 skrev:
Jag tror du jämför helt olika saker: Materialkostnaden för enbart 30 kvm trallvirke är säkert ungefär 5 000 kr och en dags jobb att skruva på plats.

Att bygga en helt ny 60 kvm altan från grunden inkl inklusive plattor och regelverk är en helt annan sak både gällande materialkostnad och tid.

/Krille
Är min altan 30 kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.