Var uppe på min vind idag för att kika och ser att vissa brädor är helt vita och har någon slags utfällning. Kan inte se att det har spridit sig som jag förstår att vitmögel gör. Kan det vara kalk och salt?
På ett av dessa ställen vet jag att nocken är sned och nockbrädan måste bytas så det är på gång, och därför blir jag lite orolig.

Kåk från 1917 med sticketak.
Tacksam för om något med mer erfarenhet än mig ger sin bedömning. Se nedan bilder
 
  • Träkonstruktion med mögel- och rötskador. Spindelnät. Trolig vattenskada. Olika material och ytor. Nedbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med synlig isolering och tecken på fukt eller mögel. Slitage och nedbrytning synligt. Inomhus, byggnadskomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbjälkar och fuktskador, mögelpåväxt, brunt och beiget, byggnadens inre struktur, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindsutrymme med träbjälkar, isolering, ojämn belysning och nedfallna bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i trä med spindelnät och insekter synliga, undersida av ett högt tak, möjlig vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en susning?
 
Tjejgissning*:
Eftersom det inte ser ut att vara spridda fuktskador, virket runt omkring ser torrt och fint ut, är brädorna troligen återanvända. Gammalt formvirke från gjutning, t ex.
Hur känns det där vita? Finns det fukt på vinden i övrigt?

*Gubbsen på forumet blir så himla kränkta vid användning av ordet 'killgissning'.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Det känns torrt och korningt. Trillar av när jag drar med fingret på det.
Jag kan inte se någon fukt eller påväxt någonstans på vinden, utan det är detta vita som finns på några ställen.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tjejgissning*:
Eftersom det inte ser ut att vara spridda fuktskador, virket runt omkring ser torrt och fint ut, är brädorna troligen återanvända. Gammalt formvirke från gjutning, t ex.
Hur känns det där vita? Finns det fukt på vinden i övrigt?

*Gubbsen på forumet blir så himla kränkta vid användning av ordet 'killgissning'.
Det lät som en bra gissning (y)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
*Gubbsen på forumet blir så himla kränkta vid användning av ordet 'killgissning'.
Vi kanske ska börja säga hengissning eller ickebinärgissning för att inte kränka gubbsen. Men då lär väl hjärnblödningarna dugga tätt.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som gammal gubbe tycker jag killgissning är ett mycket bra ord, jag känner måånga killgissare :)

påstå något som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om, men egentligen bara gissar”
"män som uttalar sig självsäkert om saker de inte har koll på"
 
  • Gilla
dennis1 och 1 till
  • Laddar…
"Inte låta bristen på kunskap stå i vägen för tvärsäkra slutsatser"
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D dennis1 skrev:
Det känns torrt och korningt. Trillar av när jag drar med fingret på det.
Jag kan inte se någon fukt eller påväxt någonstans på vinden, utan det är detta vita som finns på några ställen.
Det bekräftar min teori...jo förståru lille vännen, så här är det att för hundra år sen var det lite jobbigare att bygga hus än vad det är nu, så då kom formvirket till nytta igen. Inte som idag när de bortskämda ungarna som kallar sig snickare slänger allt i en blandat-container på byggherrens bekostnad!
;)

(Nu har jag mansplainat också, kändes ju riktigt bra....)
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.