Funderar på om man skulle kunna sätta upp en vedpanna med en säg 500l ackumulatortank för att värma spabadet?

Värma systemet till 80 och ha en rostfri värmeväxlare där badvattnet värms.

Får man det att funka så skulle man kunna ha vvx vid badet och ha glykolblandat vatten i värmesystemet för att kunna köra vintertid också men även kunna hoppa över några eldningar utan att det fryser ihop helt.

Mellan panna och tank så borde det kunna vara självcirkulation om man har lite grövre rör?
Sen en liten pump som pumpar till vvx, man får väl labba lite med farten så det inte blir 80g vatten som pumpas ut.

Om man tar signal från elpatron och kopplar den till pumpen så bör ju badet fungera som det är tänkt?

Har jag tänkt rätt eller är det bara att lägga ner ?
 
B
Mitt spabad värms med vedpanna eller värmepump. Jag har en plattvvx i närheten av acktankarna, och en poolvärmeväxlare (låga tryckfall) vid spabadet. Den sitter i serie med interna cirkpumpen i spabadet. Så två extra pumpar för detta krävs, och dubbla värmeväxlare, samt expansionskärl för glykol mellankretsen.

alternativet till dubbla växlare är naturligtvis att man antingen förhindrar frysning i kulverten genom cirkulation (ger dyr förlust och kräver pumparbete, eller har en massa glykol i hela värmesystemet (dyrt).

Jag kör glykol och växlare. I mitt fall används kulverten växelvis för att värma ett hus och växelvis spabadet. Det blir orimligt dyr installation om man endast ska värma spabadet skulle jag tro. Allt är för övrigt installerat själv, och en hel del begagnat material har använts. Tror det är en förutsättning för att spara något.

Jag har ställt ner tempen I badet (för elpatronen) så den går bara in som frysskydd. Jag mäter tempen I badet och styr växlare/pump baserat på det. Så jag har ingen avancerad integration av styrningen i badet, de lever sina egna liv.

Självcirkulation mellan panna o tank kan fungera. Men för att inte få kondens i pannan är det bra att ha en laddpump, t.ex. laddomat så returtempen till pannan blir tillräckligt hög.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B
Styr inte tempen I mellankretsen aktivt, har bara anpassat pumpens varvtal så det blir lagom laddtemp/effekt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja installera själv hade jag tänkt och begagnat material.

Var ju smart med dubbla vvx då går det ju inte så mycket glykol.
Man skulle väl iof kunna köra med en slinga i tanken och ut till vvx också men expansionskärl behövs ju ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.