Ska kapa av c:a en meter asfaltgång pga ska lägga stengång istället. Inser att min gamla klena 125mm 500w vinkelslip kommer vara för liten för detta jobb, har ändå redan tidigare upplevt den lite trött när man ska göra tyngre saker. Hur stor hade ni valt? Räcker det med en kraftigare 125mm på ca 1200w eller hade ni valt en 180 eller kanske till och med en 230mm? Vill helst hålla budget under 1000kr, ev maskin från biltema. Tips på lämplig kapskiva till asfalt?
 
Minst 180 maskinen iaf.
 
K kniv skrev:
Dög inte den andra tråden..
Tyckte den hamnade i fel forum, lyckades inte ta bort den. Kanske inte går med mobilen?
 
rent something similar

Elektrisk cirkelsåg, orange och silver, tandad sågklinga, Husqvarna, kabelansluten, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Har du testat? Kan inte tänka mig att du behöver en särskilt kraftig maskin för att skära i asfalt?
Problemet med 125:an är det begränsade skärdjupet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Du behöver väl en maskin med diamantklinga och vattenkylning/smörjning annars lär klingan bli helt förstörd av kletig asfalt gamla så fort.
Enklast är troligen att hyra en bensindriven asfaltkap.
 
S sturnus skrev:
rent something similar

[bild]
Nej, den där kapar man sten med.
 
Jag kapade 10 meter asfalt på min uppfart förra sommaren med en 230mm vinkelslip och diamantskiva. Betalade 799 på Jula för vinkelslipen och några hundralappar för skivan så du borde klara dig under 1000.

Tror utan problem den kunde kapat många meter tlll men min uppfart har inte jättetjock asfalt heller. Min från Jula är på 2200W men t.ex. nedan funkar säkert fint.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ar/elektriska-vinkelslipar/vinkelslip-018633/
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ar/elektriska-vinkelslipar/vinkelslip-018633/

Närbild på arbetsplats med rosa hink, grus, betong och arbetsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du behöver väl en maskin med diamantklinga och vattenkylning/smörjning annars lär klingan bli helt förstörd av kletig asfalt gamla så fort.
Enklast är troligen att hyra en bensindriven asfaltkap.
Nej.
 
Jag kapade med Julas billigaste största maskin (800 kr för ~10 år sen). Det gick fint men växellådan är inte vad den varit.
 
C cpalm skrev:
Har du testat? Kan inte tänka mig att du behöver en särskilt kraftig maskin för att skära i asfalt?
Problemet med 125:an är det begränsade skärdjupet.
Lite svårare såga rakt med en 125 skulle jag säga, men håller med om att det bör gå så länge asfalten är tunn. Jag har kört med 125, 230, motorkap bensin och golvsåg. En meter skulle jag garanterat välja 230 med risk det dammar en del.
 
  • Gilla
Etriol
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kapade med Julas billigaste största maskin (800 kr för ~10 år sen). Det gick fint men växellådan är inte vad den varit.
Fick du problem efter en meter redan? På den tiden körde väl Jula 5års garanti. Kört rätt mycket med en sådan tills den gav upp.
 
B BosseHansson skrev:
Fick du problem efter en meter redan? På den tiden körde väl Jula 5års garanti. Kört rätt mycket med en sådan tills den gav upp.
Det var nog totalt 6-7 meter asfalt, plus alla betongstenar (70 m2 yta).
 
Tack för hjälpen, blir nog att köpa en 230 maskin så den ändå blir lite större. Hyra motorkap känns overkill när jag ändå behöver en lite större vinkelslip till annat också.
 
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
En 125 och en 230 är vettigt. Hikoki har ett superprisvärt kit för 2st

Sen att kapa asfalt är ju som att skära i smör typ. Är det bara 1m så kör på det du har om sågdjupet räcker hyggligt, testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.