Hej!
För ett par år sedan såldes grannfastigheten. Det är ett mindre landligt samhälle, inget klassiskt villaområde, men ändå är det en boendemiljö där det inte finns något annat än just bostadshus i närheten. De nya ägarna är otroligt trevliga människor och vi är glada att de finns. Men när mannen har semester under sommaren blir det fart på hans snickeriverksamhet. Han håller också kurser. Och då kör han såg eller elhyvel under många timmar under dagen. Även på helgen, och det har hänt att det hördes så sent som kvart i tio på kvällen. När en sådan kurs pågår är det buller från kl 8 till 17 - och just nu på lördagförmiddag är det ett permanent spikande. På grund av värmen är alla fönster öppna. Vill jag sova middag inomhus behöver jag öronproppar. Behöver jag koncentrera mig på något inomhus gäller det hörselkåpa. Att vara ute på altanen och njuta av sommaren går inte alls. Tvärs över vägen har en tysk musiker sitt sommarställe - och hon står inte ut med detta buller heller.
Jag vill ju inte något ont till grannarna, men jag lider verkligen av bullret. Det är faktiskt mest bullrigt under semestertiden. Till saken hör att vi hyr ut till utländska sommargäster (det är ännu kortare avstånd) och att det finns ett B&B på 100 m avstånd till verkstaden. Att kontakta kommunen vill jag helst inte för att inte avslöja vem som klagar på vem - här vet nästan alla allt om de andra.
Jag har haft ett lugnt samtal med mannen. Han säger att han förstår mig men att jag också måste förstå honom att han måste kunna driva sin verksamhet - och den är ju också i viss mån en tillgång för samhället.
Eftersom jag inte hittat något här för att hjälpa mig vidare, ställer jag frågan: Är det okej att han påverkar andra med sin verksamhet? Finns det något att säga juridiskt om ärendet?
Stort tack för hjälpen.
mvh Juanito
 
För verksamheter finns krav. Normalt hänvisas till tillståndspliktiga verksamheter Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller. https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/buller/buller-fran-industrier/
Även om de inte har miljötillstånd brukar man använda denna och det åligger verksamhetsutövaren att redovisa att man innehåller dessa och miljökontoret brukar normalt luta sig mot dessa vid störningsärenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.