Silikon har lossnat. Hur gör jag för att få en snygg smal sträng som denna på bild?
 
  • Närbild av kakel och fog på ett köksbord, naturligt ljus, skarpa linjer, minimalistisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprayflaska med vatten och såpa.
 
Hand håller en patron med fogmassa, grönt tejpband runt, applicering på yta, trolig DIY-instruktion.

Testa detta, faktiskt rätt smidigt. Jag såg det själv på nätet och körde det i badrummet.
 
A
Yrkesskicklighet är väl det rätta verktyget
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Sittställning
Silikon, glasspinne och såpa. Det är nog det mest fool-proof. Jag kör på det som fort något ska fogas.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K
K Karobi skrev:
Finns många trick med såpa och tillklippa plastbitar men på senare tid har jag börjat använda denna.
[länk]

Fungerade ovanligt bra i min mening :D
Testade liknande verktyg med möjlighet att byta radie längst fram. Mjukfogade i badrummet. Funkade över förvåning faktiskt så kommer köra vidare med den i framtiden
 
Pekfingret doppat i såpavatten
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
MrJay
242645592.jpg

En sådan fogsats, tec7 istället för silikon samt tec7 cleaner istället för såpvatten har funkat hur bra som helst för mig i alla år.
 
Den fogen på bild du använder som exempel ser nog bra ut på distans.
Zoomar man in så ser man dock tydligt att den som fogat först har tejpat och sedan fogat . När tejpen sedan dragits bort har silikonen lyft lite i ytterkant på vissa delar, är kanske inte hela världen men kanten nöts lättare .
Jag tejpar alltid uppe och nere smörjer sedan in händerna med konc. Diskmedel . Drar av en gång , drar sedan bort tejpen och drar försiktigt en gång till så att kanterna sluter tätt.
Använder alltid fingret .
Testat många olika verktyg genom åren men tycker fingret är bäst .
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Jag kör i princip som DaDolly.

Tejpa alltid först!
Som amatör så tar man alltid för mycket fogmassa, detta oavsett hur lite fogmassa man tar. Så med tejp kan man få klet utsmetat över en större yta av bänken och kaklet utan att det gör något. Se till att forma fogen så att den är i nivå med underlaget ungefär vid kanten av tejpen. Då får du en minimal kan kvar när du drar bort tejpen. Har du byggt en för tjock fog så kommer du få en rak kant om kan vara flera millimeter tjock när du drar bort tejpen och då får du svårt att få ett snyggt resultat.

Dra bort tejpen direkt när du är nöjd med fogen. Tejpen får alltså absolut inte sitta kvar till fogen har härdat för då sitter även tejpen kvar.

Vi behov gör jag som DaDolly och efterformar fogen en extra gång efter att tejpen är borta men jag försöker undvika det. Det är så lät att man börjar smeta ut fog långt över bänken eller gräva ut fogen från en snygg rundning till en inåtbuktande "grop". Var alltså inte för perfektionistisk.

Och det viktigaste av allt är att ha tillgång till mycket hushållspapper så att du kan torka bort kladdet från fingret. Ett rent finger med diskmedelsvatten är det bästa verktyget.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
H
D DaDolly skrev:
Den fogen på bild du använder som exempel ser nog bra ut på distans.
Zoomar man in så ser man dock tydligt att den som fogat först har tejpat och sedan fogat . När tejpen sedan dragits bort har silikonen lyft lite i ytterkant på vissa delar, är kanske inte hela världen men kanten nöts lättare .
Jag tejpar alltid uppe och nere smörjer sedan in händerna med konc. Diskmedel . Drar av en gång , drar sedan bort tejpen och drar försiktigt en gång till så att kanterna sluter tätt.
Använder alltid fingret .
Testat många olika verktyg genom åren men tycker fingret är bäst
Jag gör precis på samma sätt, det fungerar utmärkt. Lite mod också så man inte bli för försiktig med fingret. Inte heller för stort mellanrum mellan tejperna, siliconfogen blir lite större när man drar med fingret. Blir fogen för smal, tejpa om och öka mellanrummet mellan tejperna, lägg i mer silicon, det fungerar så länge silikonet inte har stelnat.
För att få bort den gamla silikonen, mattkniv och för att bort det sista silikonet använder jag kemisk ren Aceton på en trasa.
Som bekant inget fastnar på torkad silicon. Inte ens silicon fastnar på torkad silicon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.