L Lilllen skrev:
När de höll på att bygga den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg så hade de byggt en gång för gående framför den gamla riktiga hallen. När jag närmade mig den lät det först ganska mycket, sedan blev det förvånande mycket tystare. Nu kan jag minnas lite fel, men tror de högt upp hade vinklade typ plexiglas skivor, Tänkte att det var vinkeln i förhållande till ljudkällan som gjorde denna skillnad. Att ljudet studsade rakt upp i luften. Bor själv nära en 40-väg, men där alla kör 50+. Funderat om man med hjälp av vinklade skivor av tex glas, skulle kunna skydda en uteplats på liknande vis.
Yes, det funkar tillviss del. Du vill då vara på skuggsidan av glaset. Tänk på att det även är ljudreflexer från husfasaden
 
  • Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Jag är enig med Pacman i det mesta.

Jobbar med planering av vägar med tilhörande infrastruktur.
Troligen kan du få hjälp på närmaste högskola eller liknande. När jag ska planera vägar ber jag ofta konsult hos ramböll/sweco om ljudberäkningar för att få reda på höjden som bullervallen behöver ha.
Avståndet bort till berört hus samt höjdskillnad påverkar hur hög vall du behöver ha.

Vet att en bullervall vi gjorde behövde vi höja då ljudet gick över närmaste husen och påverkade husen på andra siden viken. Dock Europa-väg ska tilläggas..

Vi brukar ha stenkärna samt 0.5-1m lösmassor som vi täcker med. Mest pga höjd og tillgänglighet. Det ska gå fint med lösmassor på hela om du har det.
 
  • Gilla
mattssons och 1 till
  • Laddar…
eriksaaf eriksaaf skrev:
Jag är enig med Pacman i det mesta.

Jobbar med planering av vägar med tilhörande infrastruktur.
Troligen kan du få hjälp på närmaste högskola eller liknande. När jag ska planera vägar ber jag ofta konsult hos ramböll/sweco om ljudberäkningar för att få reda på höjden som bullervallen behöver ha.
Avståndet bort till berört hus samt höjdskillnad påverkar hur hög vall du behöver ha.

Vet att en bullervall vi gjorde behövde vi höja då ljudet gick över närmaste husen och påverkade husen på andra siden viken. Dock Europa-väg ska tilläggas..

Vi brukar ha stenkärna samt 0.5-1m lösmassor som vi täcker med. Mest pga höjd og tillgänglighet. Det ska gå fint med lösmassor på hela om du har det.
Inte så konstigt att vi tänker lika, en familjemedlem har just gjort ett projekt på sin tekniska högskola om ljudvallar...
...jag har fått höra mycket om detta hemma...
 
Bäckström92 Ramic skrev:
Hej!

Vänder mig till forumet för era åsikter om huruvida ni tror om vår tänkta bullervall kommer fungera mot vägljudet från 100-vägen på kartan.

Tanken är att vi 600 meter från ljudkällan bygger upp en 90 meter + 40 meter lång bullervall med fyllnadsmassor. Se bilder nedan. I det ena fotot har jag ritat upp vart toppen på vallen kommer vara i relation till bilvägen, fotot är taget när när jag står mitt på grusvägen på gården.

Frågor vi har är bland annat följande, förstår även att det ges begränsat med information att spekulera ifrån här.
Gör vallen någon skillnad?
Var gör vallen skillnad, dvs avstånd från vall?
Vilken sänkning kan man förvänta sig i dB?
Finns det andra sätt att sänka det upplevda vägljudet, förutom KBT eller vall precis vid väg. vita markeringar visar tomtgräns mot väg.

Era åsikter uppskattas!

(Likadant inlägg skapades även under kategorin "isolering". Vet inte vart den hör hemma så jag skapar en här också, mod får ta bort om det är olämpligt!)
Bullervall fungerar och dämpar ljudet i princip fullständigt... med två undantag.

1: Ljud som har låg frekvens kommer att böja sig runt ljudvallen. Detta är orsaken att man ofta vill ha den närma källan, men de fungerar även bra att ha den närma stället som man vill dämpa. De kommer ju så klart att innebära att dämpningen på din tomt kommer fungera bättre ju närmare vallen du är. Ljud med låg frekvens (dova ljud) böjer sig mer runt än vad ljud med högfrekvens gör. Ett sätt att minska de här problemet är att ha en väldigt tät buske nära toppen mot vägsidan av vallen

2: Andra objekt, så som träd, men främst husfasader, som står utanför bullervallen kan reflektera ljudet in runt om den. Det bör man dock ganska lätt se om man har någon problem fasad i närheten
 
Beroende på placering av avskärmningen, dess läng, höjd och markförhållanden kommer dämpeffekten av den ge olika resultat. Vägen ligger lite högre vilket gör att ljudet lättare tar sig över vallen. Ljud har även förmåga att kröka ner sig i medvindsförhållanden vilket innebär att även om siktlinjen är bruten betyder det inte att ljudet inte tar sig över ändå. Avståndet från vallen och mottagarpunkten påverkar dämpningen. Snabb beräkning med väg +4 m i förhållanden till mottagarplats och 3 m vall och avstånd vall mottagarpunkt 30 m ger det kring 5 dB dämpning på marknivå ska tilläggas. Skärmverkan på högre höjd typ våning 2 är 0 dB, brytgränsen för när vallen inte ger effekt är beroende på mottagarhöjd och avstånd från vallen (och vallens höjd). Dämpeffekten skiljer sig även beroende vart mottagarpunkten är på gården, på grund av att skärmverkan blir lägre vid snett infall av ljud i förhållande till mottagarpunkten, förenklat kommer vallen längre bort från mottagaren i siktlinjen om man exempelvis räknar 45 grader mot vägen än 90 grader. Detta ger lägre skärmverkan då ljudet lättare tar sig över skärmen. fördelen är dock att bullerkällan/ vägen kommer längre bort. Normalt bör man beräkna detta för att vara säker att man får bra effekt av avskärmande vall/ skärm så att ljudet inte går över eller på sidan av vall/ skärm.
 
Jag har 100 meter till en trafikerad väg, ungefär halvvägs har jag ett timmerhus som skymmer hela vägen. om jag blundar kan jag inte märka om bilarna är bakom huset eller synliga. Så en ljudvall 50 meter från vägen gör ingen skillnad, ljudet går runt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag har 100 meter till en trafikerad väg, ungefär halvvägs har jag ett timmerhus som skymmer hela vägen. om jag blundar kan jag inte märka om bilarna är bakom huset eller synliga. Så en ljudvall 50 meter från vägen gör ingen skillnad, ljudet går runt
Sämsta placeringan av en skärm är mitt på hållet mellan sändare och mottagare. Grundprincipen för bästa effekt för en skärm är nära källan (vägen) eller motagaren, minst nytta får man av en skärm mitt på hållet då ljudet kan kröka över skärmen/ vallen/ föremålet. I ditt fall går sannolikt ljudet över och ev runt timmerhuset beroende på hur vägsträckningen är i förhållande till mottagarpunkten. Prova att gå nära timmerhuset och backa från vägen då hör du sannolikt hur ljudet tar sig över eller runt. Bäst tillfället att kolla detta är när vinden blåser från vägen mot timmerhuset, är ganska kort avstånd så du kan säker kolla även om det inte råder medvindsförhållanden för att lyssna av.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alla hinder gör skillnad men bäst är riktig massa som en jordvall, tillräckligt hög eller med ett riktigt bullerplank med isolerskivor. Kanske kombinerat med en tät tuja? häck och bullerplank närmare huset. Inte billigt men visst är det skönt med lägre vägljud. Förstår inte varför det satsas mer på tyst asfalt. Folk skulle må så mycket bättre../Tobias
 
Häcken gör typ ingen skillnad, i övrigt håller jag med mer tyst asfalt! Det finns snabba tunna beläggningar som går att lägga flera kilometer på en kväll, supersnabbt och tyst
 
En gissning är att tyst asfalt har lite sämre grepp när det regnar och snöar? Den ser slät ut.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Häcken gör typ ingen skillnad, i övrigt håller jag med mer tyst asfalt! Det finns snabba tunna beläggningar som går att lägga flera kilometer på en kväll, supersnabbt och tyst
Finns väl en anledning till att det inte läggs mer sådan?
Körde mycket förbi Huskvarna när de hade lagt tyst asfalt på E4 och det gjorde en enorm skillnad på bullret i bilen åtminstone.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Häcken gör typ ingen skillnad, i övrigt håller jag med mer tyst asfalt! Det finns snabba tunna beläggningar som går att lägga flera kilometer på en kväll, supersnabbt och tyst
Jag har kört en del på släta betongvägar i USA, väldigt tysta inom vissa frekvenser, men de låter mer i andra frekvenser. Misstänker att det är däckmönstret som ger ljud när luften trycks undan när man kommer upp i hastighet. Med ojämnare väg är detta problem mindre (eller om man inte hörd et pga de andra ljuden kanske). Det känns dock som att ljudet från betongvägar inte går lika långt som det från svenska asfaltvägar.

Sedan har ju betongvägar bekymmer med att de då de åldras får kraftigt ljud från skarvarna mellan betongblocken.
 
tensiden tensiden skrev:
Finns väl en anledning till att det inte läggs mer sådan?
Körde mycket förbi Huskvarna när de hade lagt tyst asfalt på E4 och det gjorde en enorm skillnad på bullret i bilen åtminstone.
Jag försökte spela in ett missljud från en av våra bilar idag, det går inte för att vägarna är i så dåligt skick. Jag hör själv ljudet jättetydligt när jag befinner mig i bilen, men på inspelningen så döljs det av alla andra ljud. Mitt öra (min hjärna) väljer ut de frekvenser den "vill" höra...
...det är därför som jag oftast inte hör min tinnitus, hjärnan orkar inte lyssna på den hela tiden och filtrerar bort det. Lyssnar jag efter den så hör jag den. När den är kraftigare än "normalt" så hör man den ändå, för då klarar hjärnan inte av att filtrera bort den. Då blir man snabbt trött för att hjärnan försöker och inte lyckas.

Jag har pga detta full förståelse för att man vill ha bort vägbullret i så stor utsträckning som möjligt. Jag stör mig inte så mycket på det när jag hör det en stund, men låter det hela tiden så...
...det är som när frugan drar ut en på stan en hel dag, efteråt är man helt slut av alla ljud...
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Finns väl en anledning till att det inte läggs mer sådan?
Körde mycket förbi Huskvarna när de hade lagt tyst asfalt på E4 och det gjorde en enorm skillnad på bullret i bilen åtminstone.
Jag åkte på en som lades snabbt utanför Borås. Tror dom la runt 10km på vägen hem från jobbet tills jag va tillbaka dagen efter. Inget superstort pådrag heller så det verkar ha varit en effektiv beläggning. Dom la iofs bara höger fil och det blev riktigt tyst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.