Hej,
Min bror tog över vårt barndomshem, en stor, praktfull villa vid vattnet byggd i timmer för över hundra år sedan. Han sålde huset 2020 men jag behöll grannfastigheten som jag har som min sommarstuga.

Det här är egentligen inte min ensak men nya grannen verkar inte alls bry sig. Han har sågat ut ett stort hål i fasaden, minst 2×3 meter som vetter mot sjösidan. Det hålet har stått öppet i flera år ända sedan han köpte huset. Det finns inte ens en presenning som skydd så all fuktig luft kommer in i huset. Kan huset hålla för detta? Det känns som om han bara låter det stå och förfalla. Ni som har timmerhus, går det att rädda? Jag tycker det är förfärligt att se mitt barndomshem förstöras på det här sättet.
 
Om det regnar in blir det förstås inte bra. Har dom övergett huset eller är öppningen väderskyddad på annat sätt? Att ha fritt flöde av uteluft behöver inte i sig vara dåligt.
 
V ViktorHg skrev:
Om det regnar in blir det förstås inte bra. Har dom övergett huset eller är öppningen väderskyddad på annat sätt? Att ha fritt flöde av uteluft behöver inte i sig vara dåligt.
Nej det är helt öppet, det finns inget skydd och det regnar in. De har tagit bort många innerväggar som inte heller kan skydda. De verkar inte bry sig som sagt.
 
Tar man bort de timrade mellanväggarna ur en timmerstomme tappar den stabiliteten. Att låta det regna in genom ett stort hål i en yttervägg är inte heller bra.

Med största sannolikhet går den att rädda. Fördelen med timer är att det växer i skogen och en gammal stock går att byta ut mot en ny. Allting torkar och blir bra igen. Fast det är mycket arbete. Det gäller att ställa till så att arbetet flyter och allt görs i rätt ordning och virke finns annars blir det för dyrt. När man skall arbeta i fel ordning eller med olämpligt timmer blir tidsåtgången orimlig.
 
Tack för svaret! Jag hoppas grannen säljer huset snart. Förhoppningsvis till någon med dina kunskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.