Har en tomt med ett fritidshus på, dvs vatten och el är indraget.
Har en budget på 2,5 mille som skall täcka grundarbete, schakt och hus.
Bygglovet är på 125kvm markyta, man får bygga 4,4m till takfot. Och takvinkeln får vara 30grader
Fråga 1: Kan man få till en 2 plans villa med ovan nämda regler?
Och om det går tips på sådanna husleverantörer.
Och är 2,5 mille en rimlig budget?
 
Hej !

jag bygger 1 3/4 plan och har 4,8m till takfot

Lägsta tillåtna takhöjd är 2,4 m
på övervåning kan man få ha 2,3m

så platta på mark ca 20cm
takhöjd 2,4m
mellanbjälklag med innertak och golv ca 30 cm
takhöjd 2,3m

summa 5,2m

lite för högt tyvärr

lycka till med bygget
 
En fråga: Är det 4,4 m som är tillåtet till tak fot eller är det den tillåtna byggnadshöjden du menar? Vanligtvis ställs krav på byggnadshöjden inte höjden till takfot.
 
Om du likställer byggnadshöjden med höjd till takfot kommer du definitivt få problem. 4,4 till takfot betyder minst en byggnadshöjd på 5,1 m. Så hur kan du säga att det är samma sak? 5 m byggnadshöjd innebär ju i stort sett ett 2 planshus medans (ca takhöjd 1.80 mot yttervägg under föruttsättning 400 mm isolering i taket). Om däremot byggnadshöjden är 4,4 pratar vi en takhöjd mot ytterväggen (samma takisolering) på 1,1 m, en för mig drastisk skillnad i. Enligt mig är det en enorm skillnad mellan dessa två mått. Byggnadshöjden definieras som den teoretiska höjden (räknat från medelmarkninvån) där förlängningen av vägglivet skär ovansidan av taket, dvs ovankant betongpanna, tegelpanna eller plåt. Observera att denna definition endast gäller "vanliga" takkonstruktioner med taklutning mindre än 45 grader.
 
Det mått man oftast villkorar i bygglov/detaljplan avser i de flesta fall i princip höjd från mark till takfot. De exakta reglerna är ganska snåriga då de tar hänsyn till och gör en avvägning av markens kupering samt takets utformning (takkupor etc) och beräknar därigenom ett medelvärde.

Minns något inslag från TV där kommunen räknat fel enligt länsstyrelsen men ingen myndighet kunde redovisa hur man exakt skulle räkna. Det hela resulterade iaf. i ett indraget bygglov mitt i bygget utan att huset var tätt.
 
civving skrev:
Enligt mig är det en enorm skillnad mellan dessa två mått. Byggnadshöjden definieras som den teoretiska höjden (räknat från medelmarkninvån) där förlängningen av vägglivet skär ovansidan av taket, dvs ovankant betongpanna, tegelpanna eller plåt.
Stämmer! Jag missade i mitt tidigare inlägg att det räknas till där ovansidan taket skär vägglivet.

civving skrev:
Om du likställer byggnadshöjden med höjd till takfot kommer du definitivt få problem. 4,4 till takfot betyder minst en byggnadshöjd på 5,1 m. Så hur kan du säga att det är samma sak? 5 m byggnadshöjd innebär ju i stort sett ett 2 planshus medans (ca takhöjd 1.80 mot yttervägg under föruttsättning 400 mm isolering i taket). Om däremot byggnadshöjden är 4,4 pratar vi en takhöjd mot ytterväggen (samma takisolering) på 1,1 m, en för mig drastisk skillnad i.
Jag antar att vägghöjden höjden på det övre planet i detta exempel. Att resonera att det i stort sätt är ett 2-planshus stämmer inte. I båda fallen är det ett 2-planshus. När det är mer än 0,7 m mellan bjälklagets översida och byggnadshöjden räknas det som ett våningsplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.