Har haft ett läckande tak på ett isolerat kall garage.
Visade sig vara orginal från 70-tal lutningen är ca 3,5.
Har funderingar angående tak reglarna, det har saknats luftspalt så isoleringen har blivit dyngsur kommer byta skivor och lägga på nytt,men kommer bli ett lite för stort projekt och byta reglar och taklutning, min fundering är regeln på fotot behöver den bytas eller kan man kapa och lägga skarv istället?
 
  • Renoveringsarbeten, stege, synliga träreglar, isolering, förrådssaker, oavslutad konstruktion, inomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och spindelväv under ett hus eller i krypgrund, mörkt, rått, byggnadens stomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning på papper, linjaler, måttangivelser, svart bläck, konstruktionsdetalj, ingen färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis urfallen isolering mellan träbjälkar; skador eller renovering i byggnadsstruktur, synliga spikar, trä och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning eller byggnadsplan, troligtvis takkonstruktion, med mått och specifikationer, blåtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är regeln dålig (=rutten), eller bara missfärgad?

Om den är dålig - hur mkt av regeln, och hur långt in i garaget sträcker sig skadan?

Var är skadan? Ovanför en yttervägg?

Som det ser ut på bilden så ser det inte så farligt ut.
Om det går att spika råspont i den och spiken biter ordentligt så hade jag inte gjort någonting åt den.
 
Tomture61
Varför isolera ett ej uppvärmt garage :thinking:
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Som det ser ut så är det bara yta men tänka jag skulle dra i någon skruv och se om den biter

Det är utmed ytterväggen som vattnet samlats och på grund av att de isolerat ända ut i takfoten så har det aldrig funnits en chans till cirkulation på luften som redan är kass på 3,5 grads lutning
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför isolera ett ej uppvärmt garage :thinking:
Väldigt bra fråga och att man dessutom glömt.det viktigaste chansen att ventilera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.