Sittställning
Hej,

Jag letar efter ett sätt att ta vara på min överproduktion när elpriset är lågt. Endast när priset är under en viss nivå vill jag kunna ladda upp en vvb eller liknande.

Förutsättningarna är en solar Edge se8k och gammal jordvärme.

Det har ju varit en hel del snack om smarta lösningar så jag skulle vilja utforska något som faktiskt direkt drar nytta över överproduktion.

Kan någon rekommendera något ?
 
Mats-S
Ett lite "fyrkantigt", men enkelt och okomplicerat sätt är ju att tidsstyra när VVB ska värma vattnet. Om du vill ha solel till det så bör ju VVB gå när solen skiner, och vara avstängd på kväll/natt/gryning.

Här är ett tidur för 380V till rimligt pris
https://www.amazon.se/dp/B08DXHWMH4/
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Mats-S Mats-S skrev:
Ett lite "fyrkantigt", men enkelt och okomplicerat sätt är ju att tidsstyra när VVB ska värma vattnet. Om du vill ha solel till det så bör ju VVB gå när solen skiner, och vara avstängd på kväll/natt/gryning.

Här är ett tidur för 380V till rimligt pris
[länk]
Tack för tipset men jag skulle vilja en ganska smart styrning som följer priset helst
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hej,

Jag letar efter ett sätt att ta vara på min överproduktion när elpriset är lågt. Endast när priset är under en viss nivå vill jag kunna ladda upp en vvb eller liknande.

Förutsättningarna är en solar Edge se8k och gammal jordvärme.

Det har ju varit en hel del snack om smarta lösningar så jag skulle vilja utforska något som faktiskt direkt drar nytta över överproduktion.

Kan någon rekommendera något ?
Jag antar att det går att göra ganska enkelt med Home Assistant. Men var i så fall försiktig så att det inte blir en hobby... ;):rofl:
 
  • Haha
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
David Wallin David Wallin skrev:
Jag antar att det går att göra ganska enkelt med Home Assistant. Men var i så fall försiktig så att det inte blir en hobby... ;):rofl:
Det är inkörsporten har jag hört, nästa steg är oändligt tjatade om min hobby.

Som då kan läsa växelriktaren eller via någon slags api ? Typ något enkelt som bara startar "om elpris under xx" "om produktion är xx".
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det är inkörsporten har jag hört, nästa steg är oändligt tjatade om min hobby.

Som då kan läsa växelriktaren eller via någon slags api ? Typ något enkelt som bara startar "om elpris under xx" "om produktion är xx".
Precis, har du väl gett dig in på den vägen så kommer du att vara evigt förtappad. (y)

Ja typ så. Elpriset får du direkt från Nordpool. Hur du får in datat från växelriktaren vet jag inte, men någon har förmodligen redan gjort jobbet.

Det lär finnas andra här som kan det här bättre än jag, men jag är rätt säker på att det går i alla fall.
 
Sittställning
Jadu, det ska finnas något för home assistant men lycka till att hitta en färdig lösning. Det är mycket värre än jag trodde, hittar inga raka svar.

Finns det inga färdiga lösningar? :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.