Tänkte att jag skulle bygga mig en reningsdamm.
Någon som har några tips eller länkar om hur man bör bära sig åt?
 
Vad för vatten är det du har tänkt att rena? Dagvatten, wc-vatten, bad-disk-tvätt-vatten...?
 
Har en mull toa som tar hand om den delen.
Hade tänkt mig en damm med vatten som eventuellt kan användas för bevattning.
Eller kanske ett växthus med rotsystem rening.
Vattnet kommer bara inehålla biologiskt nedbrytbara reningsmedel, tvättmedel o.s.v.
Just nu lutar det mest åt att jag bygger ett växthus i anslutning till mitt badrum. Tänkte bygga det mot väggen där badrummet ligger. Glasfönster mellan växthus och badrum.
Då blir ju växthuset lite som en isolering utanför de fönster som jag ändå tänkt instalera i badrummet.
Funderatde på hur jag skulle lösa det där med att marken fryser.
Tänkte att jag skulle ha en tank i vilken bdt vattnet samlas. En ganska liten. I vilken det finns två rör. Det ena skall gå till en dam och skall användas vintertid det andra till rotreningssystemet. Bägge röranslutningarna skal gå att stänga. Så att man skall kunna använda den lösning som passar bäst för sesången och för att fördela vattnet.
Vad tror ni om detta?
 
Tycker det låter coolt som fän! :)

Generellt sett är biodammar skapligt fungerande sommartid men har en tendens att läcka näringsämnen på vintern. Detta pga att växtligheten i dammen bryts ned under den mörka årstiden. I och med snösmältningen blir så flödet tillräckligt högt i den grunda dammen för att det nedbrutna materialet mm ska sticka iväg.

Har du hela arrangemanget i växthus slipper du förstås det mesta av det problemet, de biologiska processerna fungerar då året om. Däremot riskerar du att få rent fysiska problem med flödet om anläggningen är för liten, normalt räknar man med ca 150 l vatten/dygn och dygn (exklusive wc), så det blir snabbt volymer när man vill ha uppehållstider i systemet.

Tricket lär nog bli att övertyga det i regel måttligt entusiastiska miljökontoret om att det är en bra lösning du har kommit på. Det kan bli så att de vill ha provtagningar på in- och utgående vatten för att bli övertygade om att ge tillstånd. Men det finns liknande anläggningar i drift lite här och var, så helt oprövad är inte tekniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.