Behöver lite rådgivning hur jag ska gå vidare för att lösa detta irriterande problem.

Har en ny vattenpump i nyborrad brunn förra sommaren med ny filterinstallation som tillkommit i höstas här hemma.

Installationen består av det vanliga + filter och salttank med hydropress.

Problemet
Allt ser bra ut och fungerar bra förutom att motorskyddet slår ifrån ibland. Detta har jag nu lyckats få på film och det jag ser på filmen är att det slår ifrån strax efter att tryckvakten slagit ifrån pumpen. Jag hade förmodat att det skulle ske när pumpen gick... Så nu är jag lite förbryllad.

Lite bakgrund
Initialt hade vi problem med att vi fick in saltvatten in i huset då och då efter att vi installerat den nya filteranläggningen. Filterleverantören misstänkte för lågt tryck för backspolningen och kom ut och hjälpte oss justera upp det.
I samband med detta så upptäcktes att pumpen gick åt fel håll så de fasvände den och justerade sedan trycket.
Dock när detta skedde så hamnade tryckställaren i ett läge där den stod och slog som bara den (för lågt delta förmodligen (påställningstrycket kom för nära fråntrycket)) så installatören skulle justera ner detta och råkade då komma åt faserna med sin skruvmejsel som var oisolerad och fick sig en rejäl kyss! (osäker på om detta kan ha gjort något med motorskyddet därför skriver jag med detta)

När han försökte få till ett bra på/av tryck så upptäckte vi att nu när pumpen gick med full fart efter fasvändningen så blev det rejäla tryckfall i installationen - mellan hydropressen och tryckvakten. Det misstänktes att det var för mycket strypning på ledningarna i installationen i pumprummet. Man såg detta genom att tryckklockan "studsade" fram och tillbaka när pumpen slog ifrån.

Jag fick hit min VVS som hade gjort installationen som då böt ut en del rör och fick till större kopplingar för att bygga bort alla begränsningar. Efter dessa justeringar så blev trycket betydligt stabilare och det ser ut som vilken annan installation som helst nu när man kikar på tryckklockan när den laddar på vatten i hydropressen.


Fortsättning?
Nu står vi här och blir utan vatten titt som tätt. Jag har inte kunnat felsöka eftersom jag aldrig varit på plats när det sker ute i garaget.

Så nu har jag haft en kamera uppriggad för att försöka få på film när det sker vilket jag nu äntligen fick i morse!
Efter att jag upptäckte att vattnet hade slagit ifrån så gick jag ut i garaget och det jag dels upptäckte var att filtrena körde sin mekaniska backspolning med det lilla tryck som fanns kvar... Så det verkar ha slagit ifrån under backspolningen?

På filmen ser man att pumpen slår till och fyller upp hydropressen och slår sedan ifrån. Strax därefter så slår motorskyddet ifrån.


Vad kan detta bero på? Alla förslag på hur vi kan gå vidare för att lösa detta problem uppskattas!


Filmen från filterrummet:

 
Mats-S
Jag hade ett "liknande" problem på mitt sommarställe, körde man vår sjövattenpump en längre stund så slog skyddsbrytaren ifrån. Det visade sig att brytaren var defekt, har aldrig hänt sedan jag bytte den.

Säger inte att du har samma fel, men det är en tanke som slog mig när jag såg din video :thinking: så ta en koll på att brytaren är 100% ok.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag hade ett "liknande" problem på mitt sommarställe, körde man vår sjövattenpump en längre stund så slog skyddsbrytaren ifrån. Det visade sig att brytaren var defekt, har aldrig hänt sedan jag bytte den.

Säger inte att du har samma fel, men det är en tanke som slog mig när jag såg din video :thinking: så ta en koll på att brytaren är 100% ok.
Tack för svar.

Vad menar du med att brytaren var defekt? Verkade den fortfarande OK dvs att du kunde ställa på och av trycket utan problem, men att du "chansade" och böt till en ny?
 
Mats-S
P pennybridge skrev:
Vad menar du med att brytaren var defekt
Den slog ifrån på tok för lätt, hade några år på nacken. Precis samma fenomen som på vippsäkringar/dvärgbrytare, när dom blir för gamla börjar dom att slå ifrån för tidigt.

Jag chansade och bytte till en ny eftersom pumpen var helt ok enligt mig. Men som sagt, det är ju inte 100% säkert att det är fel på din bara för att min var "utsliten", bara en ide från mig ;-)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den slog ifrån på tok för lätt, hade några år på nacken. Precis samma fenomen som på vippsäkringar/dvärgbrytare, när dom blir för gamla börjar dom att slå ifrån för tidigt.

Jag chansade och bytte till en ny eftersom pumpen var helt ok enligt mig. Men som sagt, det är ju inte 100% säkert att det är fel på din bara för att min var "utsliten", bara en ide från mig ;-)
OK :) Ja jag misstänker att det kan vara den rackaren här med. Den är ju helt ny precis som allt annat i installationen här dock, så det är inga år på nacken här, men den kan ju ha blivit skadad när filterkillen var här och fick ström i sig när han fasvände pumpen vilket han gjorde på blecken i strömbrytaren. Så den är defintivit misstänkt som boven i dramat.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Motorskyddet kan vara dåligt, men ökat tryck innebär högre ström och om den stod snålt ställd kan det räcka för att den ska lösa ut ibland.
Jag skulle ställa upp det lite och se om den slutar att lösa ut.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Motorskyddet kan vara dåligt, men ökat tryck innebär högre ström och om den stod snålt ställd kan det räcka för att den ska lösa ut ibland.
Jag skulle ställa upp det lite och se om den slutar att lösa ut.
Menar du vrida på potentiometern för motorskyddet en aning?

Kommer inte ihåg nu men har för mig att den har ett par markeringar för Amp men att den är steglös.

Så typ ställs på nån mm eller så?
 
P pennybridge skrev:
Menar du vrida på potentiometern för motorskyddet en aning?

Kommer inte ihåg nu men har för mig att den har ett par markeringar för Amp men att den är steglös.

Så typ ställs på nån mm eller så?
Precis, om den står på 2,5A så ställ upp den till 2,7A
 
Jag börjar misstänka att vi fått fel motorskydd till pumpen.
Motorskyddet vi har i installationen sattes dit när vi hade en tillfällig lånepump som var något klenare.

Det har fungerat bra fram tills att vi ökade på trycket så förmodligen får ju pumpen jobba mer nu och jag tror att det är det som får motorskyddet att inte orka med.

Det är omöjligt att se vad motorskyddet står inställt på (se bild). Men frågan är vad jag behöver köpa för att få rätt komponenter men ändå kan återanvända delar av det jag har - eller behöver hela kopplingslådan med innanmäte bytas ut?

Info om pumpen:

Bild på felsökningsschema för pump, handskrivna installationnoteringar, pumpdata etikett, rekommendation för brunnsvattenundersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta motorskyddet sitter i dag:

En väggmonterad Schneider Electric-enhet med grönt märke, röd lysdiod, vred och QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och som ni kan se så är det inte möjligt att se vad skyddet är injusterat till då det bara är uppmärkt till 2.5.

Elkontaktorer och termisk överlastningsskydd monterade på DIN-skena, kablar anslutna, Schneider Electric, industriellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Undrar även hur fasen man får upp det lilla fönstret som sitter som skydd för justeringen - någon som vet?
 
Motorskyddet är ju till 2,5 A, finns inget som garanterar att det hjälper att vrida förbi det.
Vill minnas att du måste slå ifrån skyddet för att få upp plastlocket. Sen ska det gå att vika upp åt något håll.
 
Rekommenderar att du mäter upp strömmen först. Hade ett liknande fel på motorskyddet -poolpumpen som berodde på en för löst fastskruvad fas vilket gjorde att de andra faserna fick för hög ström och löste ut! Mät och ryck o kablarna och se om A varierar.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
M Magnus Roberg skrev:
Rekommenderar att du mäter upp strömmen först. Hade ett liknande fel på motorskyddet -poolpumpen som berodde på en för löst fastskruvad fas vilket gjorde att de andra faserna fick för hög ström och löste ut! Mät och ryck o kablarna och se om A varierar.
Tack för tipset. Vi har kollat så att alla kablar sitter som de ska vilket de gör, och det är svårt att mäta när det sker. Ser bra ut när vi mätt ström under vanlig drift då motorskyddet inte löser ut.

Jag får ringa till installatören - de har ju trots allt installerat ett för klent motorskydd oavsett, så det måste ändå bytas. Då får jag be dem kontrollera hela installationen på nytt.
 
Nu slog motorskyddet ifrån igen. Tycker det är märkligt beteende precis innan?

Pumpen har laddat på vatten i hydropressen och sedan har det börjat sjunka av användande. Sedan långt innan den ska ladda på så börjar klockan slå och därefter slår motorskyddet av?

Se film... Några tankar?

 
... Det är även ett märkligt elektriskt ljud innan den börjar toka ur. Kan det då vara tryckbrytaren som får något spel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.