Hittade en gammal, torr fuktskada när vi skulle tapetsera om och byta golv i ett sovrum som ligger vägg i vägg med pannrummet. Fukten verkar komma från rörgenomföringen av vattenrören som kommer från pannrummet. Ingen skada på något rör så jag gissar på kondens men jag gissar hej vilt nu.. det var även mögel ett par decimeter upp på väggen just där rören går igenom.

Nu har jag två frågor:

1. Om det nu var kondens som orsakade skadan, hur förhindrar jag det att hända igen? Det låg isolering över och under rören. Mer isolering? Mer noggrann isolering? Annan isolering?

2. Hur går jag bäst tillväga när jag lägger i en ny spånskiva? Eftersom den hamnar på andra ledden så tänkte jag sätta två reglar i mitten av det upptagna hålet men hur gör jag bäst på "kortsidorna"? Reglar där också? Har även läst att man kan limskruva en bit spånskiva på undersidan där, som överlappar 10-15 cm på varje sida av skarven.

Väggen är inte spikrak så lägger jag i en hel spånskiva så kommer den sluta 2 cm från väggen på nåt ställe. Blir det ett för stort mellanrum? Är det bättre att lägga tre kortare spånskivor på samma ledd som övriga golvet och få dem att sluta 1 cm från vägg? Lägger jag i EN skiva kommer jag även att få en del springor till de befintliga spånskivorna (som mest 1 cm) eftersom jag kapade och tog bort en skiva i taget är snittet inte helt jämt eftersom regeln inte låg helt rakt. Är det för mycket att spackla 1 cm breda springor?
 
  • Renovering pågår, vägg med isolering synlig, verktyg och byggmaterial på golvet, delvis spacklad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Angående den tidigare fuktskadan har jag inga synpunkter, den måste nog ses på plats.
P Pezing skrev:
Har även läst att man kan limskruva en bit spånskiva på undersidan där, som överlappar 10-15 cm på varje sida av skarven.
Precis så gör man, går även bra med en lite bredare bräda.
P Pezing skrev:
kommer den sluta 2 cm från väggen på nåt ställe. Blir det ett för stort mellanrum?
Beror på vad det är för golv som du ska lägga?
Parkett 100% ok, Laminat ska också vara ok, vinylgolv, nej det har ingen egen bäring.
Men se till att du inte får några kortare bitar som ändar där springan är som värst.
P Pezing skrev:
Är det för mycket att spackla 1 cm breda springor?
Nej, speciellt inte om golvet är laminat eller parkett, då behöver du inte ens spackla förutsatt att det inte hamnar en golvskarv precis i springan.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Angående den tidigare fuktskadan har jag inga synpunkter, den måste nog ses på plats.

Precis så gör man, går även bra med en lite bredare bräda.

Beror på vad det är för golv som du ska lägga?
Parkett 100% ok, Laminat ska också vara ok, vinylgolv, nej det har ingen egen bäring.
Men se till att du inte får några kortare bitar som ändar där springan är som värst.

Nej, speciellt inte om golvet är laminat eller parkett, då behöver du inte ens spackla förutsatt att det inte hamnar en golvskarv precis i springan.
Grymt. Tack för svaret!
 
C
Kondens uppstår där (fuktmättad) luft möter en kall yta. Vid kondensisolering måste man alltså ägna särskild omsorg åt att begränsa luftrörelser, det handlar inte bara om mängden isolering. Om mögelangreppet på väggen skulle bero på kondens relaterat till rörgenomföringen låter det snarare i så fall som att det funnits ett luftdrag från källaren genom rörgenomföringen som kondenserat på väggen. Hade kondensen uppstått på röret hade vattnet bara runnit längs röret och förmodligen inte hamnat i väggen.

Så lite långsökt... Har du fuktmätt för att utesluta att det är en pågående skada?
Alltid trist att åtgärda något för att senare inse att man inte löst grundproblemet.
 
C cpalm skrev:
Kondens uppstår där (fuktmättad) luft möter en kall yta. Vid kondensisolering måste man alltså ägna särskild omsorg åt att begränsa luftrörelser, det handlar inte bara om mängden isolering. Om mögelangreppet på väggen skulle bero på kondens relaterat till rörgenomföringen låter det snarare i så fall som att det funnits ett luftdrag från källaren genom rörgenomföringen som kondenserat på väggen. Hade kondensen uppstått på röret hade vattnet bara runnit längs röret och förmodligen inte hamnat i väggen.

Så lite långsökt... Har du fuktmätt för att utesluta att det är en pågående skada?
Alltid trist att åtgärda något för att senare inse att man inte löst grundproblemet.
Det är fuktmätt av hantverkare och det ska vara torrt både i väggen och spånskivorna.

Vi har ingen källare utan detta är på markplan. Hus på platta byggt -75. Tidigare stod en vedpanna i pannrummet. Tänker att den kan ha gjort att det blev ett luftdrag i rörgenomföringen? Nu är den utbytt mot bergvärme.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.