J jonaserik skrev:
Det ska sitta ett rör eller slang på utloppet till ett avlopp, det ska vara draget så det inte kan bli en vattenkudde i, raka vägen ut bara. Det med att det droppar , helt normalt, Ett stort uttag av VV gör att VVB kallnar och fylls, när det blir varmare så ökar trycket och säken släpper ut lite.
vvb är i en bastustuga, det finns en lutning från vvb ner mot sidan av friggeboden som släpper ut vattnet. Att det droppar nedanför den gör inget såvida det inte ”läcker”.
Jag provade vrida vredet utan att klicka lite försiktigt.
När man vrider moturs droppar det snabbare och det kommer ett pysljus. När man vrider medurs tills det tar stopp innan man klickar droppar det saktare och pysljudet minskar.
Normalt?:)
 
Pysljud när du inte vrider , då droppar det konstant i sådana fall. Öppna en VV-kran och se om det kommer luft.
Då du mekat med den , så vrid ett par ggr över snäppet så rensar det i ventilen om någon flisa satt sig där. Pass på det sprutar bra
 
J jonaserik skrev:
Pysljud när du inte vrider , då droppar det konstant i sådana fall. Öppna en VV-kran och se om det kommer luft.
Då du mekat med den , så vrid ett par ggr över snäppet så rensar det i ventilen om någon flisa satt sig där. Pass på det sprutar bra


Såhär säg det ut i cirka 10 min efter varmvattenuttag.
Nu har det sluta låta och droppa vad som syns iaf. Noterade även att vvb lampan slutade lysa då dvs att den värmer.
Det kanske var luft i systemet då den stod öppen under dagen.
Antar jag får försöka hitta någon behållare för att kolla så det inte läcker när vvb inte används. För det ska väl inte droppa normalt när man inte använder vatten?
 
  • Gilla
Slunder och 1 till
  • Laddar…
Några enstaka droppar kan det komma då och då även när man inte använder vatten eftersom beredaren pendlar lite i temperatur. Har du tömt den helt och fyllt på kallt vatten så kan det komma flera dl under uppvärmningen.
 
useless useless skrev:
Några enstaka droppar kan det komma då och då även när man inte använder vatten eftersom beredaren pendlar lite i temperatur. Har du tömt den helt och fyllt på kallt vatten så kan det komma flera dl under uppvärmningen.
Jag bytte säkerhetsventil utan att tömma beredaren. Det kom lite vatten men inte så farligt mycket.

Jo, jag noterade att det droppade lite så fort varmvattenberedaren värmde.
Fortsätter droppande även om jag stänger inkommande vatten till beredaren?
Vvb sitter i en friggebod och det finns en avstämningventil i huset.
VV i friggeboden används bara vid bastubad och det blir inte så ofta just nu med rådande elpriser och 9kw aggregat :geek:.
 
V Vindens skrev:
[video]

Såhär säg det ut i cirka 10 min efter varmvattenuttag.
Nu har det sluta låta och droppa vad som syns iaf. Noterade även att vvb lampan slutade lysa då dvs att den värmer.
Det kanske var luft i systemet då den stod öppen under dagen.
Antar jag får försöka hitta någon behållare för att kolla så det inte läcker när vvb inte används. För det ska väl inte droppa normalt när man inte använder vatten?
Det är OK
 
J jonaserik skrev:
Det är OK
*
Behöver inte vara fel, men fel är att det inte finns något blåsrör till avlopp.
Vid tappning ersätts vv av kv som värms upp och ökar i volym så att trycket kan överstiga öppningstrycket. Då skall säkerhetsventilen öppna. Om det inte alltid sker vid uppvärmning kan det bero på att tappställe har öppnats. Ventilen kan vara sliten men då borde den alltid läcka.
Om säkerhetsventilen byts får inte öppningstrycket vara högre än vad beredaren och andra delar tål.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.