A
Tja! Som rubriken förklarar så har vi köpt till en yale doorman L3 men ännu inte installerat denna. Som bilderna visar så har vår ytterdörr ”ett fönster”, har aldrig tänkt igenom detta förrän idag men vore det inte enkelt för en inbrottstjuv att bara ta sönder rutan och vrida/öppna låset inifrån?
 
  • Kofferdörr med skimrande glasinfällning, tradionell handtag, vita väggar, indirekt dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ytterdörr med diamantmönster och strukturerat glasfönster. Handtag och lås synliga. Vägg med tegelstruktur intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går ju att "bortasäkra" när ni inte är hemma åtminstone.
 
Elpris_123 skrev:
Tja! Som rubriken förklarar så har vi köpt till en yale doorman L3 men ännu inte installerat denna. Som bilderna visar så har vår ytterdörr ”ett fönster”, har aldrig tänkt igenom detta förrän idag men vore det inte enkelt för en inbrottstjuv att bara ta sönder rutan och vrida/öppna låset inifrån?
Det gäller i så fall alla lås som man inte inte regla, typ Assa 2000 eller vad dom hette.
Är det där enda vägen in i ett hus där det räcker med att slå in ett fönster för att öppna eller har du andra fönster/altandörrar som är lätta att ta sig in via.
Vi hade samma tankar när vi bytte till Doorman från sådana Assa lås som man kan regla och måste ha nyckel för att ta sig ut igenom.
Jag räknade snabbt till 5 andra angreppspunkter som var ännu enklare och vissa i bättre skyl.
 
nikasp
Tänkte också på det. Innan Yale game sling kunde vi låsa alla fönster och dörrar inifrån också. Så nyckel krävs för att ta sig ut, används endast då vi är bortresta så ingen ska brinna inne.
 
nikasp nikasp skrev:
Tänkte också på det. Innan Yale game sling kunde vi låsa alla fönster och dörrar inifrån också. Så nyckel krävs för att ta sig ut, används endast då vi är bortresta så ingen ska brinna inne.
Går att låsa yale bortasäkert precis som Assa 2000 och liknande lås.
 
N Nalleboda skrev:
Går att låsa yale bortasäkert precis som Assa 2000 och liknande lås.
Jag vet, men vill minnas att det är riktigt svårt att ta sig ut om det är aktiverat, och det är ju i min värld viktigare att lätt kunna göra för alla i familjen även i panik.
 
smgustaf smgustaf skrev:
Jag vet, men vill minnas att det är riktigt svårt att ta sig ut om det är aktiverat, och det är ju i min värld viktigare att lätt kunna göra för alla i familjen även i panik.
Är ju bara tänkt att användas när ingen är hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.