Har senaste tiden haft problem med att klippaggregatsremmarna till knivarna i Stiga park 2007 med 95 klippagg går av. Detta är ett aggregat där det är remskiva i mitten där det går en rem till varsin sida. Alltså är mittdelen tre remhjul för det översta är utan kuggspår till remmen från motorn.

Att en rem kan gå av när man kör på en sten eller rot kan jag köpa men remmarna på min klippare smäller av utan synbar anledning. Två kuggremmar på två dagar, tio minuters körning åt gången innan det havererat. Tröttsamt beyond belief måste jag säga.

Ett rembyte görs ju inte på 5 min. Jag har ingen manual och har klurat lite själv på hur dessa byten ska ske. Det sitter underligt nog inte någon spännare utan måste lossa mittdelen där motorremmen sitter och sen trä på varje rem på varje sida och det är ju sån spänn att man tror nått ska gå sönder. Man får hänga på ena sidan först och sen "rulla" på remmen på det andra remhjulet. Känns som man blir en fingertopp kortare varje gång.

Det ena kugghjulet för ena sidan kniv går att lyfta av men lägger jag på remmen och ska ha tillbaka remhjulet på axeln, skiljer det på tok för mycket, så mycket att det är galet svårt att få tillbaks hjulet på axeln. Istället måste man försöka få i bultarna som håller drivhjulen i mitten där motorremmen driver. Misstänker starkt att jag möjligen skadar den nya remmen när jag gör på det här viset?

Vid varje mektillfälle så kan jag inte komma ifrån tanken att det måste finnas ett rätt sätt att göra detta? Stiga konstruktörer kan ju inte haft en så dålig dag? Hur i fridens namn "ska man" göra? Hittar inget på nätet. Har letat och letat men just mitt 95 agg finns inte beskrivet. Bara det är ju märkligt. Finns inget som ens liknar Youtube förklaring eller manual, ok sprängskiss men det hjälper ju inte.

Nån som har nån länk eller än hellre kan berätta hur man gör sånt här rembyte på ett förståeligt sätt? Tips mottages tacksamt.
 
Troligtvis får du en brottanvisning ( skärsår av skivan ) när du kränger på den och då har nog några av korden gått av. Kanske går att göra som vid däckbyte på en cykel, att känga den över kanten med verktyg. Har du möjligtvis en kabel i plast, tex en med 3 st stela ledare i eller med flera, skär ett snitt längs med och någon/ra decimeter lång, lägg den över kanten på skivan och kräng/snurra på skivan. Vet inte hur det går men kanske.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis får du en brottanvisning ( skärsår av skivan ) när du kränger på den och då har nog några av korden gått av. Kanske går att göra som vid däckbyte på en cykel, att känga den över kanten med verktyg. Har du möjligtvis en kabel i plast, tex en med 3 st stela ledare i eller med flera, skär ett snitt längs med och någon/ra decimeter lång, lägg den över kanten på skivan och kräng/snurra på skivan. Vet inte hur det går men kanske.
Ja det är det jag misstänker att remmen kan skadas men inget som går att se. Det är en bra idé du har med verktyg men det är ju plastdrev, det finns ingen möjlighet att ta spjärn med nått mot dessa. Det känns som remhjulen knappt klarar remmar...
Vet inte om jag fattar dig helt men att lägga något emellan är helt otänkbart med tanke på hur tajt detta är.
 
Ett skal från en vit kabel är inte tjockt och kommer att klämma ihop sig en del, är bara en tanka i huvudet. Vad menar du med plastdrev , drivskivan är väl av plåt som brukligt på klippare
 
J jonaserik skrev:
Ett skal från en vit kabel är inte tjockt och kommer att klämma ihop sig en del, är bara en tanka i huvudet. Vad menar du med plastdrev , drivskivan är väl av plåt som brukligt på klippare
Nä i detta fallet är det ett tandkugghjul i plast. Önskar jag kunde visat bild...
Den översta remskivan är i plåt, den där motorn driver. De andra är plast.
 
Redigerat:
Plastskiva på axeln till kniven då. svårt blir att försöka med något, min fantasi räcker inte längre.
 
J jonaserik skrev:
Plastskiva på axeln till kniven då. svårt blir att försöka med något, min fantasi räcker inte längre.
H hilife skrev:
Nä i detta fallet är det ett tandkugghjul i plast. Önskar jag kunde visat bild...
Den översta remskivan är i plåt, den där moton driver.
Ska testa detta och tackar för dina idéer, däremot kan jag inte tänka mig att Stigas ingenjörer tänkt att ett rembyte skall göras så.
 
A
ett annat vanligt fel är att remskivorna inte ligger i våg med varandra..
Den sliter då sönder remmen ganska direkt vid körning.
lager i spindelhuset eller en plast skiva som inte sitter riktigt korrekt efter en träff med sten är oftast anledningen....
 
Maskintok skrev:
ett annat vanligt fel är att remskivorna inte ligger i våg med varandra..
Den sliter då sönder remmen ganska direkt vid körning.
lager i spindelhuset eller en plast skiva som inte sitter riktigt korrekt efter en träff med sten är oftast anledningen....
Tack, ska kika på om hjulen linjerar. Vet att den ena slår men otroligt lite och lagren låter som de ska, dvs inte alls.
 
Kan svara mig själv.
Jag mailade till Stiga Servicedesk på info.se@stiga.com och de svarade snabbt. Det är tydligen så att mitt klippdäck "Combi 95" har sina spännare för remmarna i själva lagerhusen där 4 av de åtta bultar som håller varje varje lagerhus kan lossas så remhjulet kan flyttas i sidled vilket ska göra att det går att lägga på remmen, inte "tvinga" på remmen med påföljd att fingertopparna måste växa ut igen samt att remmarna blev på tok för spända och troligen går av pga det. Jag ska beställa nya remmar och göra ett nytt försök när de dyker upp.

Vill passa på att dela ut "guldstjärna" till supportpersonen på Stiga som levererade ett utförligt svar med skisser, pilar och förklarande bilder.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Microkatten
När jag nu ändå precis gjorde en liknande manöver på en Combi 95 så slänger jag in en bild - som ju säger mer än tusen ord ;) - ifall någon skulle stå inför samma problem i framtiden. Jag bytte inte rem utan skulle bara synka de två knivarna så de inte slår i varandra.

För att släppa på remspänningen lossar man på de fyra bultarna - markerade med 1 i bilden - som @hilife nämner.
Sedan lossar man på centrumbulten - markerad med 2 i bilden - för att lossa remhjulet av plast från chassit.
Nu kan man snurra runt kniven fritt. För att byta rem lär man få lossa på ett eller två remhjul till, eller hur gick det till slut, @hilife ?

En gräsklippares skärkvarn och drivrem med märkningar och nummer för instruktion eller felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mest trixiga var kanske att sätta tillbaks remhjulet med rätt spänning; vi var två, en höll trycket uppe mot remhjulet med en träbit, den andra skruvade fast bultarna.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
När jag nu ändå precis gjorde en liknande manöver på en Combi 95 så slänger jag in en bild - som ju säger mer än tusen ord ;) - ifall någon skulle stå inför samma problem i framtiden. Jag bytte inte rem utan skulle bara synka de två knivarna så de inte slår i varandra.

För att släppa på remspänningen lossar man på de fyra bultarna - markerade med 1 i bilden - som @hilife nämner.
Sedan lossar man på centrumbulten - markerad med 2 i bilden - för att lossa remhjulet av plast från chassit.
Nu kan man snurra runt kniven fritt. För att byta rem lär man få lossa på ett eller två remhjul till, eller hur gick det till slut, @hilife ?

[bild]

Det mest trixiga var kanske att sätta tillbaks remhjulet med rätt spänning; vi var två, en höll trycket uppe mot remhjulet med en träbit, den andra skruvade fast bultarna.
Superbra med bild. Alltid enklare då. Jag löste problemet som du visar men det var inte intuitivt direkt att de gjort en sådan lösning. Att spänna på det viset kräver ett hävverktyg så klarar man sig själv men ingen nackdel att vara två.

Stiga har haft ganska många olika klippdäck genom åren och det som satt på vår förra stiga park krävde ingen "timing' eller någon krångel med rembyten, där kunde knivarna aldrig slå ihop och det satt en justerbar spännare lätt åtkomlig ovanifrån. Framför allt tror jag inte jag körde av en enda drivrem på den gamla för gick den emot nått så slirade kniven på drivhjulen då det inte var kuggrem. Nu går de istället av så vida inte navet i remhjulet flyttar på sig.

Att göra rembyten på detta nya klippdäck (som ju händer ofta) så komplicerat, är ju inte direkt höjden av ingenjörskonst anser jag. Nu måste man ju ta av lyfta klippdäck, bulta loss remhjulsspindlar och även centralhubben mm. Helt osannolikt dåligt.

Man får ha några remhjul och remmar hemma just in case. Som tur är hittade jag en aktör som säljer dessa delar för någorlunda vettigt pris online. Tyvärr är det ofta så att om kniven får även den minsta smäll så "löser" timingen i navet på remhjulet och då är det ofta bara att byta.
 
Kanonbra tråd
jag hade inga problem att byta rem och knivar, tyckte det var enkelt att spänna remmen, det gjorde jag bara med handen och drog ihop de fyra bultarna, behöver nog inte vara så spänt då det är kuggar.
kan tycka att de fyra bultarna som håller centrumhjulet borde ha varit med gäng direkt i bordet och inte med mutter, då man behöver lossa skyddet för drivremmen i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.