Utan läst hela tråden (men delar). Pexrören borde ha lite flex utan att dra om dem så om man sätter tunnare isolering där de kan passera dosan så den blir tillräckligt åtkomlig. Då kan man sätta en inspektionslucka för att komma åt. Ev en utanpåliggande dosa som sitter lite snett. Och sen dra typ ekk eller liknande som får gå utanför dosan en kort bit om det behövs.

Går det bara att komma åt skarven på nåt sätt och är möjligt att dra om kabeln i en framtid utan att riva trumman så är det väl ok. Med tanke på hur länge el och pexrör håller är det om 50 år. Med tanke på hur ofta kök renoveras i Brf i sthlm ska allt ändå rivas igen om 5 år. ;)

Större frågetecken ser ut att pexrören är skarvade mitt i taket. Det ska väl enligt reglerna vara i ett tätt utrymme med synligt skvallerrör som mynnar vid tex en golvbrunn. Hur ska man lösa detta?
 
När jag tittar på bilden känns det som om man tummar lite på isoleringen, packar rören lite tätare vid dosan, både avloppsrör och kopparrör kan säkert flyttas nån cm också, så får man tillräcklig frigång för en inspektionslucka med åtkomst till eldosan. Bra också att ha nånstans vattnet rinner ut om det börjar läcka i de inbyggda skarvarna. ;) :D
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Större frågetecken ser ut att pexrören är skarvade mitt i taket. Det ska väl enligt reglerna vara i ett tätt utrymme med synligt skvallerrör som mynnar vid tex en golvbrunn. Hur ska man lösa detta?
Håller med om detta. Känner också igen det från BRFen. Gamla hus med gamla skarvar lite varstans. Rörmokarna vill ständigt göra avsteg från standarden för det blir så krångligt annars. Om man som beställare inte slåss för det så fuskar de.
 
När jag ser bilder på el och rördragningar samt hur många bygger genom lager på lager principen så undrar jag om jag skulle våga köpa ett färdigrenoverat hus. Hur mycket skit döljer sig under?

Så synd att så många bara sänker tak för att dra ledningar eller snygga till skarvar. Bättre ta bort det som är lappat och göra det snyggt i originallagret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.