Har monterat en IKEA Pax garderob 150 cm bred (2x75 cm) höjd 236 cm. Har byggt en sockel som den står på och förankrat den i väggen. Den står i våg. Nu skulle vi "bara" montera skjutdörrarna "GRIMO" men när vi skulle hänga på dörrarna så stämde inte måttet mellan dörrfästena och skenorna för skjutdörrarna som monterats uppe och nere på garderoben.

https://www.ikea.com/se/sv/p/pax-grimo-garderob-vit-vit-s59502373/
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/grimo-skjutdoerrpar-vit__AA-2294186-3-2.pdf

Någon som känner igen detta och kan ge mig en ledtråd? Tycker jag har kollat ALLT och kan inte se vad vi gjort för fel, och tycker inte jag ska behöva borra om hålen för att få det att passa.
 
Redigerat:
RoTe
Bilder på hur det inte passar?
 
Esther_R Esther_R skrev:
Har monterat en IKEA Pax garderob 150 cm bred (2x75 cm) höjd 236 cm. Har byggt en sockel som den står på och förankrat den i väggen. Den står i våg. Nu skulle vi "bara" montera skjutdörrarna "GRIMO" men när vi skulle hänga på dörrarna så stämde inte måttet mellan dörrfästena och skenorna för skjutdörrarna som monterats uppe och nere på garderoben.

[länk]
[länk]

Någon som känner igen detta och kan ge mig en ledtråd? Tycker jag har kollat ALLT och kan inte se vad vi gjort för fel, och tycker inte jag ska behöva borra om hålen för att få det att passa.
Har du blandat ihop de olika dörrfästena?
Punkt 10-11 och 16-17?
Undre skenan är skruvad uppifrån i garderobens botten som visas i punkt 8?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har du blandat ihop de olika dörrfästena?
Punkt 10-11 och 16-17?
Undre skenan är skruvad uppifrån i garderobens botten som visas i punkt 8?
Nej, allt ser riktigt ut tycker jag. Bifogar en bild på hur det inte passar i nederkant då jag hängt på första dörren. Jag har även justerat skruvarna max. Fortfarande ca 1 cm för att de nedre dörrbeslagen ska kunna klicka i den nedre skenan.
 
  • Monterad skrivbordslåda, vita kablar, trästöd, skruv, inredningsinstallation, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus. Närbild på dörrmekanism och skena. Otydlig bild. Metall, trä och textur syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, grått, oklart, möjligen möbeldel, suddigt, metallspår, trä, mörka fläckar, svårtydd, hårdvara eller inredningskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe RoTe skrev:
Bilder på hur det inte passar?
Vet inte om det syns men fästena på dörren når inte upp i höjd med där de ska klicka i...
 
  • Delvis monterad låddel i skåp med träkloss stöd, skruv, kablage bakom. Inredning, montagefel, anpassning behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metallbeslag med skruvar, troligen inne i en möbel eller mellan två skåpsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig närbild av ett fönster eller dörr med tätning och gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Esther_R Esther_R skrev:
Nej, allt ser riktigt ut tycker jag. Bifogar en bild på hur det inte passar i nederkant då jag hängt på första dörren. Jag har även justerat skruvarna max. Fortfarande ca 1 cm för att de nedre dörrbeslagen ska kunna klicka i den nedre skenan.
Ska inte undre skenan ner mer?
Den ska ju skruvas i garderobens botten, se punkt 8.
Tycker det ser ut som den sticker upp? Tar den i den hembyggda sockeln?

Ta gärna ett foto en bit i från där undre skenan och botten syns.

Närbild på vit kabelkanal med exponerad kabel, markerad med röd cirkel, mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överkant skena ser ut att ligga högre upp än botten på denna bild.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ska inte undre skenan ner mer?
Den ska ju skruvas i garderobens botten, se punkt 8.
Tycker det ser ut som den sticker upp? Tar den i den hembyggda sockeln?

Ta gärna ett foto en bit i från där undre skenan och botten syns.

[bild]
Överkant skena ser ut att ligga högre upp än botten på denna bild.
Det är bara bilden som ljuger skenan sitter med skruvar mot garderobens botten. Konstruktionsmaterial och verktyg på golv; trä, måttstock, kablar, skjutmått. Byggprojekt eller reparationer pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad vit möbel med synliga skruvar och fläckar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Esther_R Esther_R skrev:
Det är bara bilden som ljuger skenan sitter med skruvar mot garderobens botten. [bild] [bild]
Skenan är upp och ner.
 
  • Möbelmonteringsinstruktion, skåp, svartvit, skruvar, IKEA webbadress, smartphone skärmdump, handskriven notering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L långtjock skrev:
Skenan är upp och ner.
Du är en ängel, ska genast prova att vända på den! :crysmile:
 
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
Esther_R Esther_R skrev:
Du är en ängel, ska genast prova att vända på den! :crysmile:
Precis, det ska ju inte vara kant nertill, som jag for efter att sett fotona. :cool:(y)
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.