Hej.
Vi ska lägga golvvärme på en oisolerad betongplatta. Vi har tänkt att lägga på cellplast, sedan spån och golv. Borde vi lägga golvvärmen i cellplasten eller spånskivan?
Vi vill tro att lägga i spånskivan ger bäst effekt. Men ställer frågan här för tips.
 
Z
Om ni inte vet vart ni vill ha golvvärmen så skulle jag rekommendera att ni läser på ordentligt så att ni är medvetna om riskerna med att lägga cellplast direkt på en oisoleradplatta.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Om ni inte vet vart ni vill ha golvvärmen så skulle jag rekommendera att ni läser på ordentligt så att ni är medvetna om riskerna med att lägga cellplast direkt på en oisoleradplatta.
Glömde nämna att vi ska ha Platonmatta i botten också. Och jo, vi har läst på och tänkt om och om på detta. Men ändå landat i detta beslut.
 
Jag hade inte valt cellplast som isolering, bl.a. ur brandsynpunkt.
https://www.nyteknik.se/debatt/brandfarlig-och-giftig-cellplast-byggs-in-i-smahus/886493
https://vpp.sbuf.se/Public/Document...20cellplaster%20under%20produktionsskedet.pdf


Jag hade valt någon typ av passivt ventilerat golvsystem med isolering å då med spårade golvspånskivor & värmefördelningsplåtar.
Tex Subfloor
Golvsektion i genomskärning, visar träplankor, isoleringsmaterial, betong och stödben.


Vi har laggt in Subfloor å vi körde med deras stålreglar, 45mm isolering ’golvsystemskiva alu’ från Isover, samt 1,5-4cm luftspalt mellan källarbetonggolvet å isoleringen.
Ovanpå bärverket så ligger 22mm golvspånskivor samt 15mm träparkettgolv.
Golvet håller ca 20° när det är 21° i rummet, hjärtväggen å bägge ytterväggarna håller ca 18° nere vid golvet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade inte valt cellplast som isolering, bl.a. ur brandsynpunkt.
[länk]
[länk]


Jag hade valt någon typ av passivt ventilerat golvsystem med isolering å då med spårade golvspånskivor & värmefördelningsplåtar.
Tex Subfloor
[bild]


Vi har laggt in Subfloor å vi körde med deras stålreglar, 45mm isolering ’golvsystemskiva alu’ från Isover, samt 1,5-4cm luftspalt mellan källarbetonggolvet å isoleringen.
Ovanpå bärverket så ligger 22mm golvspånskivor samt 15mm träparkettgolv.
Golvet håller ca 20° när det är 21° i rummet, hjärtväggen å bägge ytterväggarna håller ca 18° nere vid golvet.
Tack för ett bra tips! Ska definitiva kollas upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.