A Alex Holmén skrev:
Så du tycker att en konstruktör skulle vara bättre än en besiktningsman? Hade denna besiktningsman när vi för sex månader sen besiktade vårt nybyggda hus, tyckte han var grymt noggrann och kunnig.
Jag tror/hoppas att han ska typ säga att det måste finnas krysstag (eller liknande) för att få carporten stabil. Vet att snickarna kommer att följa hans rekommendationer.

Jag vet att snickarna skäms lite att de byggt en carport som är vinglig och att de inte satte in krysstag. När vi hade möte tillsammans med deras chef så sade jag att det inte fanns krysstag i taket heller. Då sade ena snickaren att de gjort krysstag i taket. Jag tog in elektriker så filmade genom spothålet och då syntes inga krysstag, utan bara tvärstag i två av hörnen
Ja absolut det får du ut mer av. De besiktningsmän jag känner till har kunskap om konstruktioner och hur de vanligtvis ska se ut men kan inte på stående fot beräkna om alla dimensioner, infästningar, plintar/stolpskor med mera uppfyller EKS.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
T TheGame skrev:
dis


Lägg inte energi på den användaren.
Bannhammaren borde vara framme med admin tillåter det.
Misstänker starkt att användaren är ett alt-konto till en annan användare som beter sig som ett stolskott också
Att en användare som TheGame upprepade gånger kallar andra användare för "rövhål" men ändå kallar på "Bannhammaren" säger egentligen allt om TheGame.
Jag har redan tidigare klagat på att han inte ids läsa sina egna inlägg och radera slarvfel och stavfel innan han lägger upp dem.
Det minskar läsbarheten med fel ord och stavfel.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Att en användare som TheGame upprepade gånger kallar andra användare för "rövhål" men ändå kallar på "Bannhammaren" säger egentligen allt om TheGame.
Jag har redan tidigare klagat på att han inte ids läsa sina egna inlägg och radera slarvfel och stavfel innan han lägger upp dem.
Det minskar läsbarheten med fel ord och stavfel.
Jag vet inte varför du highlightades men jag redigerade.
Du kan lägga ner spydigheterna
 
Fairlane
A Alex Holmén skrev:
Nu tror många att jag lämnat in den dålig ritning och snickarna byggt efter den, vilket leder till att carporten blir vinglig men så är inte fallet.
Jag tror inte många tror ser. Jag tror att det är en person som tror det. Jag tror det är en person som tror att alla personer är emot hantverkare alltid och alltid ljuger. Jag tror också det är en person som inte tror att hantverkare kan göra fel. Helt klart så skulle en erfaren snickare sett direkt att det inte skulle bli stabilt, men inte stället för att erkänna det och därmed erkänna att en hantverkare gjort fel så försöker vederbörande få det till att du inte beställt en stabil carport och har du inte beställt en stabil carport så kan du ju inte förvänta dig att få en sådan för hur ska hantverkaren veta vad du vill ha? Att personen är själv är den som idiotförklarar hantverkare med den inställningen tror jag inte hen förstår.
 
  • Gilla
FE1 och 3 till
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Ja absolut det får du ut mer av. De besiktningsmän jag känner till har kunskap om konstruktioner och hur de vanligtvis ska se ut men kan inte på stående fot beräkna om alla dimensioner, infästningar, plintar/stolpskor med mera uppfyller EKS.
Tack Tompa.
Ska kolla med besiktningsmannen om vad han tycker, om jag istället borde ta in en konstruktör
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte många tror ser. Jag tror att det är en person som tror det. Jag tror det är en person som tror att alla personer är emot hantverkare alltid och alltid ljuger. Jag tror också det är en person som inte tror att hantverkare kan göra fel. Helt klart så skulle en erfaren snickare sett direkt att det inte skulle bli stabilt, men inte stället för att erkänna det och därmed erkänna att en hantverkare gjort fel så försöker vederbörande få det till att du inte beställt en stabil carport och har du inte beställt en stabil carport så kan du ju inte förvänta dig att få en sådan för hur ska hantverkaren veta vad du vill ha? Att personen är själv är den som idiotförklarar hantverkare med den inställningen tror jag inte hen förstår.
:crysmile::crysmile:
 
T TheGame skrev:
Jag vet inte varför du highlightades men jag redigerade.
Du kan lägga ner spydigheterna
Lägg inte energi på den användaren.


"Bannhammaren borde vara framme med admin tillåter det.
Misstänker starkt att användaren är ett alt-konto till en annan användare som beter sig som ett stolskott också"

TheGame är fortfarande konsekvent med ett stavfel i varje mening också efter "redigering".
Ska jag peka ut dem för dig?

Första meningen "med" borde vara men.
Andra meningen "som beter sig som ett stolskott också".
Borde vara som också beter sig inte avsluta med också samt "stolskott" kan nog också en hen som TheGame stava rätt till om hen ids läsa sina egna inlägg före publicering.
 
A
lunnabo lunnabo skrev:
Lägg inte energi på den användaren.


"Bannhammaren borde vara framme med admin tillåter det.
Misstänker starkt att användaren är ett alt-konto till en annan användare som beter sig som ett stolskott också"

TheGame är fortfarande konsekvent med ett stavfel i varje mening också efter "redigering".
Ska jag peka ut dem för dig?

Första meningen "med" borde vara men.
Andra meningen "som beter sig som ett stolskott också".
Borde vara som också beter sig inte avsluta med också samt "stolskott" kan nog också en hen som TheGame stava rätt till om hen ids läsa sina egna inlägg före publicering.
nu är det faktiskt förbjudet enligt forumreglerna att angripa någons stavning
 
lunnabo lunnabo skrev:
Lägg inte energi på den användaren.


"Bannhammaren borde vara framme med admin tillåter det.
Misstänker starkt att användaren är ett alt-konto till en annan användare som beter sig som ett stolskott också"

TheGame är fortfarande konsekvent med ett stavfel i varje mening också efter "redigering".
Ska jag peka ut dem för dig?

Första meningen "med" borde vara men.
Andra meningen "som beter sig som ett stolskott också".
Borde vara som också beter sig inte avsluta med också samt "stolskott" kan nog också en hen som TheGame stava rätt till om hen ids läsa sina egna inlägg före publicering.
Du kan släppa det nu. Gå vidare
 
H
A Alex Holmén skrev:
Har inget skriftligt avtal med snickarna. Har bara gett dem en skiss (ingen ritning) och de själva tagit hjälp av Derome. Inne i bygget fick jag lära mig att man måste ha krysstag eller liknande för att få stabilitet. Det jag hoppas på är att besiktningsmannen håller med mig att krysstag måste finnas
De verkar ju inte vara så kunniga hantverkare, kontakta någon annan seriös firma och be om en offert för att rätta till bygget så att det blir stabilt. Du kan också kontakta kommunen och fråga vilka KA de brukar anlita, anlita en KA/kvalitetsansvarig istället, så får du bättre råd och hjälp. Brandingenjörer på brandstation brukar känna till vilka som är bra KA också. En besiktningsman ser vad du ser, det är bortkastade pengar.
 
T TheGame skrev:
Du kan släppa det nu. Gå vidare
Varför kallar TheGame användare för "rövhål"?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Varför kallar TheGame användare för "rövhål"?
Försök följa forumreglerna §5.2
 
A Alex Holmén skrev:
Har inte betalt än men kommit överens om 227k, men då är redan plattan fixad och jag köper in själv panelerna
Väldigt snygg carport enligt skissen, hoppas du blir nöjd
 
A Aunty skrev:
nä, klart dom inte gör.

hur tänker du egentligen så fall skulle ju en hantverkare aldrig kunna göra rätt.
Dom följer avtal det är det dom ska göra.

ritar du en underdimensionerad stolpe så får du en underdimensionerade stolpe något annat hade ju varit galet.

annars hade ju du som beställare hävdat fel på besiktningen när du helt plötsligt fått en mycket större stolpe?
Dessutom hur ska en hantverkare kunna kalkylera på det?
Ritningarnas korrekthet och därmed hållfadtighet åligger dig som beställare om det är du som tar fram dom.
Så funkar det bara enligt AB-U (b2b kontrakt)
Jobbar man hos privata kunder, är man ansvarig för allt. (ABS, konsumentskydd)
Fick man k-ritning som man kan utgå från, då ligger ansvar på konstruktören. Men den här ritning från Derome det är en k-ritning på bara takstolar, inte hela stommen. Det är felritat - även om man projekterar bara en del, kan man inte Rita resten fel. Den har funkar bara om man har pelarinfästning i plattan som bär moment (ingjutning :) ).
Och detta borde även hantverkarna veta.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Aunty skrev:
jag fattade det hela tiden som att du tagit fram ritningen med derome och skickat till hantverkarna för att dom skulle prissätta och bygga.

väldigt skillnad om dom gjort det själva då ligger funktionsansvaret på entreprenören
Maybe use google translate? I don't speak Swedish and I use Google and I always understood that it was the carpenters from Derome who created the drawings. The OP only provided them with a visualization from SketchUp. understand one thing. Each contractor is responsible for cooperation. If the constructor gives you a project of a three-story house with 45x45 pillars, will you make it? Plus, the design sucks. I suspect they sensed a cash cow and treated you as such. Glulam beams were not needed here. especially since there are pillars in the middle of their design! In addition, panels on two sides that also stiffen the structure
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.