Det har varit många trådar, reportage, varningsrapporter etc. etc. om dom höga elpriserna många drabbats av nu vintern som varit (2022/2023). Jag är nyfiken på hur förutseende alla som nu drabbats är inför vintersäsongen 2023/2024 och vilka åtgärder ni gjort och eller planerar att göra!

Planerar ni att installera kamin? Pelletskamin? Värmepump? Solceller eller solfångare?

Skriv gärna några rader hur ni planerar så kanske vi kan hjälpa varandra med goda idéer!


Vi har själva beställt en ny vattenmantlad pellets kökspanna för att kunna värma varmvatten och laga mat men pellets. (Huset värms sen förut med pelletskamin med varmluftskanaler) Vi har också beställt en solfångare (vakuumrör) för att kunna värma varmvatten på sommaren då man inte vill starta en kamin inomhus. Så när det är installerat så är det bara ”vanlig” hushållselen (minus spis och ugn) som kommer gå på el och resten värms med pellet.
 
  • Gilla
  • Wow
pitebo och 1 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Det har varit många trådar, reportage, varningsrapporter etc. etc. om dom höga elpriserna många drabbats av nu vintern som varit (2022/2023). Jag är nyfiken på hur förutseende alla som nu drabbats är inför vintersäsongen 2023/2024 och vilka åtgärder ni gjort och eller planerar att göra!

Planerar ni att installera kamin? Pelletskamin? Värmepump? Solceller eller solfångare?

Skriv gärna några rader hur ni planerar så kanske vi kan hjälpa varandra med goda idéer!


Vi har själva beställt en ny vattenmantlad pellets kökspanna för att kunna värma varmvatten och laga mat men pellets. (Huset värms sen förut med pelletskamin med varmluftskanaler) Vi har också beställt en solfångare (vakuumrör) för att kunna värma varmvatten på sommaren då man inte vill starta en kamin inomhus. Så när det är installerat så är det bara ”vanlig” hushållselen (minus spis och ugn) som kommer gå på el och resten värms med pellet.
Är i färd med att byta ut mitt FTX från -83 mot ett energieffektivare.
 
Blir det kris igen så rekommenderar jag dig att handla pellets i god tid. Leverantörna hade begränsad leverans i vinter även till stamkunder och sålde mer till utlandet.
 
C
Fått den gamla vedpannan undersökt, och tyvärr utdömd, och är nu inne på att försöka ersätta den med en bättre begagnad (som komplement till BVP).

Sen har vi sedan tidigare optimerat värmekurvan och sänkt innetemperaturen.
 
Vi fortsätter elda ved i den gamla oljepannan som jag byggde om till vedpanna (till saken hör att det fanns vedpannor på samma stomme endast vissa delar skiljer). Luftvärmepumpen är avstängd sedan i höstas. den blev för dyr i drift.
Vi har huggit betydligt mer ved än vanligt. Målet är 50 kubikmeter travat mått.
 
Ingenting.. hade som max strax under 270kWh i förbrukning under en månad i vintras, utan att snåla, så ser ingen större vinst i att el-optimera..
 
N
Har bundet elpris (48,5/öre kWh) till 1/3 2027 men fortsätter vara sparsam med el ändå (6280 kWh i årsförbrukning enligt senaste fakturan) utan att för den delen frysa. Håller 21-22 grader.
Det som är en riktig sparbössa är LLVP som klarar att värma hela huset utom när det är riktigt kallt då en elradiator stöttar i ett rum på övervåningen.
 
Vi har sett till att ha reservlösningar ifall det blir långvariga avbrott/elransonering. Elverk, fotogenvärmare, etc.

Men att försöka gardera sig mot långvarigt höga elpriser känns meningslöst, eftersom det inte kan tillåtas utan att det blir totalt samhällskaos. Gemene man kan inte betala t.ex. 5-10 kr/kWh, och därför kan det i längden inte bli verklighet.

Men medan man kommer att göra allt man kan för att hålla priserna på nivåer som gemene man kan betala ("elstöd" to the moon), så kommer så klart industri/investeringar bli lidande när man inte längre kan konkurrera med resten av omvärlden, så därför är det nog klokt att diversifiera sig bort från Sverige/Europa.

Sen hade vi lustigt nog lägre elkostnader 2022 än 2021, tack vare rätt enkla omställningar i form av timpris och lite lägre värme. Och hittills i år ligger vi ännu lägre än 2022.
 
Det är rätt tid att planera och kanske beställa utrustning, värmepump, kamin, tilläggsisolering, nya fönster mm, nu.

Risken är att vi i höst får en liknande situation med ett skenande elpris, som förra året.

Tyskarna har stängt ner sitt sista kärnkraftverk och det räcker kanske med en ovanligt kall inledning på hösten för att elpriset ska rusa.

En smart grej är att ta hjälp av den kommunala Energirådgivningen. Den är kostnadsfri och oberoende (ger inga råd om inköp av onödiga prylar) och finns i alla Sveriges kommuner.

Energi och klimatrådgivningen är den korrekta benämningen.
 
  • Gilla
DoubleZed och 1 till
  • Laddar…
Med ett nytt stort kärnkraftverk i Finland så blir det kanske inte lika illa i år?

Själva så byter vi alla fönster samt har installerat solceller som bygger upp en liten tillgodo buffert hos elhandlaren.

Fönsterna behövde bytas då de var i dåligt skick men vi har skjutit på det i flera år nu. Solcellerna minskade vår månadskostnad, speciellt då vi även kör elbil. Har kört på 100% solel sen början av april och landade ändå på -300kr i elräkning från elhandlaren.
 
Vi kommer få se höga priser varje vinter nu framöver, men tack vare finsk kärnkraft, ökade kolsatsningar i Tyskland och fossilgas från Qatar kommer topparna åtminstone kapas kraftigt.

Men det finns en brasklapp. Om vintern blir riktigt kall i Europa kan gaslagrena ta slut och då kan det bli riktigt illa.

Ok, lite mer on topic: jag har installerat spiskassett i öppna spisen och bytte precis ut min LVVP mot en överdimensionerad bergvärme som aldrig kommer gå på elspets.
 
N Nalleman64 skrev:
Har bundet elpris (48,5/öre kWh) till 1/3 2027 men fortsätter vara sparsam med el ändå (6280 kWh i årsförbrukning enligt senaste fakturan) utan att för den delen frysa. Håller 21-22 grader.
Det som är en riktig sparbössa är LLVP som klarar att värma hela huset utom när det är riktigt kallt då en elradiator stöttar i ett rum på övervåningen.
Är det nån som tror på detta eller är det varmvattnet som är 22 grader?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vi kommer få se höga priser varje vinter nu framöver, men tack vare finsk kärnkraft, ökade kolsatsningar i Tyskland och fossilgas från Qatar kommer topparna åtminstone kapas kraftigt.

Men det finns en brasklapp. Om vintern blir riktigt kall i Europa kan gaslagrena ta slut och då kan det bli riktigt illa.

Ok, lite mer on topic: jag har installerat spiskassett i öppna spisen och bytte precis ut min LVVP mot en överdimensionerad bergvärme som aldrig kommer gå på elspets.
En villaägare med hög årsförbrukning av el bör nog förbereda sig för det värsta.

Vi vet inte var elpriset hamnar förrän tyskarna behöver gas för uppvärmning i oktober/november och då är det försent för oss i Sverige att fixa något denna vinter.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
S
Bundit priset till en rimlig summa (87 öre) så vi kommer förbruka precis som vanligt.
Däremot är en bergvärmepump beställd så den bör sänka förbrukningen något jämfört med vår 16 år gamla luftvatten.

När det bundna avtalet löper ut kanske vi blir tvungna att börja stänga av datorer osv. När de inte används, och framförallt kanske jag åker på att sluta bada varje dag… :)
 
Bytt från direktverkande el till LVVP, imorgon kommer nog schenker hit med solcellerna. Sen får det räcka med energibesparande åtgärder. Generation Greta har skickat mina planer på pool 2 år fram i tiden:crysmile:
 
  • Gilla
3visson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.